Dlouhou zimní přestávku si Andreas Bakkerud vyplní starty v Andros Trophy. S vozem Renault Captur bude týmovým kolegou obhájce titulu v této trofeji Jeana - Baptista Dubourga v týmu DA Racing. "Často jsem pokoukával po startech v této sérii, ale buď nebyl čas nebo možnost se některého závodu zúčastnit. Sníh a led jsou pro Skandinávce typické podmínky, ale nebyl jsem nikdy jezdec, který všechno jezdí smykem, takže to pro mě bude velká škola, " slibuje si od účasti norský jezdec.
Od sezony 2017 čekal určitě více. Po třech vítězstvích a stejné pozici v konečném hodnocení mistrovství světa 2016 chtěl Andreas Bakkerud útočit na příčky nejvyšší. Z dvanácti závodů skončil čtyřikrát na pódiu, ale zvítězit se mu letos nepodařilo. Navíc musí řešit budoucnost a hledat si jiný tým. Hoonigan Racing Division oznámil ještě před posledním závodem, že končí. "Oznámení o konci po sezoně 2017 přišlo hodně neočekávaně. Motorsport je nepředvídatelný. Zažil jsem s týmem skvělé dva roky, za kterém je potřeba všem v týmu Hoonigan Racing Division poděkovat. I když už se nebudeme účastnit příštího ročníku mistrovství světa, stále zůstáváme s Kenem Blockem v kontaktu a budeme spolupracovat na dalších věcech, které se netýkají rallycrossu," řekl k ukončení norský jezdec. V tuto chvíli už má jasnější obrysy také jeho výhled pro sezonu 2018, i když jméno nového týmu se samozřejmě ještě nedovíme. "Minulý měsíc pro mě byl docela náročný. Absolvovali jsem několik jednání o novém působišti v rallycrossovém mistrovství světa 2018," dodal.
Andreas Bakkerud patří i přes svůj věk (26 let) k nejzkušenějším rallycrossovým jezdcům. Na svém kontě má dva tituly mistra Evropy v divizi Super1600 z let 2011 a 2012. Po přestupu do nejsilnější divize se ihned zařadil k nejrychlejším. Začínal s Citrönem DS3 a následně se přesunul k Fordu. Dva roky jezdil s fiestou týmu OMSE, poslední dva roky řídí vůz Ford Focus RS RX. Dokázal vyhrát šest světových závodů. Právě on je nástupcem skvělé norské rallycrossové školy a jde ve stopách mistrů Evropy Martina Schancheho nebo Sverre Isachsena.
Sezona 2017 asi neproběhla úplně podle vašich představ?
"Byla to velice těžká sezona. Po té loňské jsem se chtěli posunout dál a útočit na titul. Zajel jsem několik dobrých závodů, ale také docela dost špatných. Chtělo to více konzistentní výkony. To musím do budoucna zlepšit."
Je vidět, že oproti loňskému roku zaznamenal rallycross opět posun vpřed.
"Úroveň šampionátu šla oproti loňské sezoně hodně vysoko. Všechny týmy přes zimu pracovali na svých vozech a vyvíjeli. Profesionalita je vidět na každém kroku. K vítězství potřebujete mít všechno. Dobré auto, starty, být odolný v soubojích. Jinak nemáte šanci uspět."
Jaký máte názor na tuto "evoluční revoluci", která v rallycrossu za poslední roky proběhla?
"Některé věci hodnotím kladně a některé naopak. Nejsem přítelem udělování penalizací a napomenutí. Líbil se mi rallycross v podání legendárních jezdců Schancheho nebo Hansena, kteří mezi sebou bojovali opravdu ostře. Často jejich auta dojížděla bez blatníků, nárazníků. Loni jsem předvedl řadu předjíždění a soubojů. Letos je můžete vidět pouze po startu. Rád bych v rallycrossu viděl více akce."
Letos jste se na trati dostal do několika soubojů s vaším krajanem Petterem Solbergem. Jaké jsou vaše vztahy?
"Nemáme žádný vztah."
Šampionátu letos dominoval Volkswagen. Kde je jich síla?
"Těžko říct (smích). Mají kompletní auto, nedělají chyby a nemají slabiny."
Za dvě sezony jste poznal Kena Blocka určitě trochu více než ostatní. Jaký je to člověk?
"Je to velmi soutěživý typ, který chce vždycky vyhrát. Je pracovitý, vstává velmi brzo a chodí spát pozdě. Je pro mě velkou inspirací. Stále hledá limity a spolupracovat s ním byla velká zábava."
Kdo měl hlavní slovo v otázce nastavení a při vývojových testech?
"Každý si jdeme svou vlastní cestou, naše nastavení jsou zcela odlišná. Myslím si, že pro úspěch potřebujete mít své vlastní nastavení a cítit se v autě pohodlně. Můžeme si auta vyměnit, ale více komfortněji se každý cítíme v tom svém."
Přibližte nám jak vypadá závodní týden Andrease Bakkeruda?
"Příprava na závod začíná už v pondělí. Koukám se na záběry z loňského roku, kde jsem dělal chyby a kterých věcí bych se chtěl vyvarovat. Od středy nebo čtvrtka už to pomalu začíná. Od rána do večera jste v absolutním zápřahu. Nejprve je třeba pomoci mechanikům a inženýrům najít ideální nastavení auta. Následují různé mítinky, ať už v rámci týmu s inženýry nebo s novináři. Pracujeme také na plánu pro sociální média. Kontakt s fanoušky je velmi důležitý."
Máte asi největší fanklub, který za vámi cestuje téměř na všechny závody. Jak vypadá popularita rallycrossu v Norsku ve srovnání s ostatními sporty?
"Rallycross je na vzestupu, ale co se týče mé osoby, nějak to nepociťuji. Jde spíše o růst popularity na mezinárodní úrovni, než v Norsku. Největším jménem je Petter Solberg. Rally je v Norsku stále číslo jedna. I díky Petterovi. V současné době je hvězdou Andreas Mikkelsen. Svou popularitou, když budu srovnávat s rally, se mohu rovnat například Madsi Ostbergovi."