Od sucha až po rozblácenou trať. Takové podmínky pro devátý závod letošní zónové sezony přichystal maďarský Nyirád. Finále divize SuperCars dokončily s plným počtem kol pouze dva vozy. Vyhrál Tamás Karai před Istvánem Antalem a Alešem Fučíkem. Vítěz kvalifikace Maté Benyo doplatil na kolizi po startu, stejně jako Aleš Fučík, který s vylomeným zadním kolem obkroužil alespoň jedno kolo. Stát v první zatáčce zůstali další dva čeští jezdci Lukáš Červený a Miroslav Neumann. Také v divizi Super1600 zvítězil domácí jezdec. Za vítězným Laczko Léhelem dojel druhý Jiří Šusta a Krisztián Szelei. Za čtvrtým Répasim dokončili finále Libor Teješ a Václav Tůma. Velkou havárii měl v semifinále z prvního místa Jan Ratajský. V STC +2000 se našim jezdcům nedařilo. Matěj Šenk byl klasifikován na šestém místě a Tomáš Michal na desáté pozici. Spolehlivou jízdou bez chyb si vítězství v STC -2000 vybojoval Jakub Michal. Vítěz kvalifikace Maďar Ferenc Ficza totiž ve finále narazil do svodidel a vzal sebou také Romana Častorala, který zrovna vyjížděl z jokeru. Také divize STC -1600 měla českého vítěze. Získal ho Martin Knápek, který využil zaváhání Dirnbergra a zvítězil před Michalem Sklenářem.
Ohlasy jezdců (průběžně aktualizováno):
pozn.: V případě zájmu zašlete ohlas na redakční e-mail.
SuperCars
Aleš Fučík: "Závod byl skvěle organizován, i přes velké množství kolizí a odtahů všechno klapalo. Výborně byla připravená také trať. Pokazil to až úplný závěr, když začalo pršet. S výsledkem jsem spokojený, mrzí mě, že jsem v semifinále nezajel do joker lapu dříve a neměl pak lepší startovní pozici ve finále. Mohl jsem se tak vyhnout kolizi. Podařilo se mi zajet lepší čas na jedno kolo než v květnu při mistrovství Evropy. V průběžném pořadí mistrovství republiky ztrácím čtyři body na první místo, tak uvidíme, jak to dopadne v posledním závodě na Slovakiaringu."
Marek Joura: "V Nyirádu jsem startoval poprvé. Od druhého tréninku jsme měli technické problémy, které jsme vyřešili až na start semifinálové jízdy. Tam jsem bohužel svoji jezdeckou chybou přišel o postup do finále."
Miroslav Neumann: "Na trati v Nyirádu jsem startoval úplně poprvé, dříve jsem zde startoval v autokrosu, ale to je úplně jiná trať. Byl to náš letošní druhý a bohužel i poslední závod. Během tréninků a prvních dvou jízd jsem se seznamoval s tratí a ladili jsme nastavení auta. Díky patří i klukům z týmu AB motorsport za pomoc při nastavení tlumičů. Ve třetí jízdě jsem si parádně zazávodil s rakouským jezdcem Ederem. V poslední zatáčce jsme měli bohužel kontakt při mém pokusu o předjetí a zůstali jsme oba přetočení proti sobě. Dodatečně mě z jízdy vyloučili a díky tomu jsem nastupoval do semifinále úplně z posledního místa, což nám nedávalo skoro žádnou šanci na postup při konkurenci aut, se kterými jsme jeli. Před semifinálovými jízdami ovšem začalo hodně pršet a podmínky na trati se otočili o 180 stupňů a méně znamenalo více. Po mém podařeném startu a kolizi soupeřů jsem se dostal na první místo, které jsem držel skoro až do cíle. Po výjezdu z jokeru se přede mě dostal Tamás Karai, což znamenalo druhé místo a start do finále z druhé řady. Počasí se na finálové jízdy nezlepšilo a startovali jsme za hustého deště. Tentokrát se mi start bohužel nepovedl jako v semifinále. Ve chvíli, kdy sem začal brzdit na rozblácené trati, abych dokázal zatočit bezpečně do první zatáčky, jsem dostal z levé strany ránu od Aleše Fučíka a byl jsem katapultován do soupeřů, kteří chvíli před tím narazili do zdi. Zastavil jsem se až o jejich auta. Finálová jízda pro mě skončila hned v první zatáčce s poškozeným autem a obraženými žebry."
Lukáš Červený: "Na rallycross do Maďarska jsem se těšil. Trať v Nyirádu mám rád a hlavně mě nadchlo velké množství aut v naší třídě. V průběhu závodu jsme neřešili žádné větší problémy s autem, po pár změnách je fabie zase o kousek rychlejší. Velikou radost jsem měl z průběhu semifinálové jízdy, když jsem se probojoval do finále. To už samozřejmě nedopadlo tak dobře, jelikož auto bylo díky blátu na startovní rovince absolutně neovladatelné a poslal jsem ho do bariéry v první zatáčce. Na autě je dost škod. Nejvíce to odnesla levá zadní strana včetně posunuté nápravnice, takže nestíhám auto opravit na příští víkend na závod na Slovakiaringu."
Super1600
Jiří Šusta: "Nyirád je jedna z mých nejoblíbenějších tratí. Největší zkouška na téhle trati je, když začne pršet. Což se stalo v neděli. Měli jsme radost, že jsme získali druhé místo. V tom dešti byla semifinálová a finálová jízda opravdu boj. Za úspěch bereme výhru ve všech kvalifikacích a hlavně dohnání bodové ztráty na první místo v celkovém pořadí zóny. Byl bych raději, kdybychom z Nyirádu dovezli zlato, mrzí mě to, ale jede se dál. Děkuju celému týmu a věřím, že se nám příští týden na Slovensku zadaří."
Libor Teješ: "Nyirád je pro mě pravá rallycrossová trať. Už na začátku sezóny jsem se tam moc těšil. Nikdy jsem na této trati nejel a do poslední chvíle jsem si myslel, že je trať spíše technická, ale v prvním tréninku jsem rychle změnil názor. Byla to nejrychlejší trať, kde jsem kdy jel. Hned jsem si ji oblíbil a začal postupně zrychlovat. V Q1 jsem po kontaktu se soupeřem urazil zadní kolo, takže jsem kvalifikaci nedojel. V Q2 jsem nasadil rychlé tempo a časově to vyšlo na druhé místo. V Q3 jsem si jel své tempo, ale v zatáčce před cílem do mě naboural a následně otočil maďarský soupeř. Před semifinále začalo hodně pršet a trať pro mě byla zase něco úplně nového. Do semifinále jsme tedy startovali ze třetího místa a po opakované jízdě, kvůli velké bouračce jsme dojeli na místě třetím. Ve finále se mi povedl start a v první zatáčce jsem byl čtvrtý. Ovšem kvůli velkému množství bláta jsem z auta skoro nic neviděl a byl jsem rád, že jsem se udržel ve vyjeté stopě. Skončili jsme tedy na celkovém pátém místě. Až na dramatické počasí víkend hodnotím kladně. Nasbíral jsem spoustu nových zkušeností, které mě posouvají dál a dělají ze mě lepšího jezdce! Děkuji mechanikům za pomoc, speciálně bývalému autokrosaři Dominikovi Prokopovi a také sponzorům a fanouškům za skvělou podporu. Těšíme se na Slovakiaring!"
Václav Tůma: "Na trati v Maďarsku jsem závodil poprvé. Je to hodně rychlá trať a to se mi líbilo. I přes dva karamboly v rozjížďkách jsem se dostal do finále. Startoval jsem ze šestého místa, na kterém jsem nakonec taky dojel. I přes veškeré problémy jsem spokojený a závod jsem si užil."
Jan Ratajský: "Na závod jsem se velice těšil, jelikož naposledy jsem zde byl před čtyřmi lety. Trať je velice zajímavá a obtížná. Tréninky probíhaly v poklidném tempu a byl jsem s nimi spokojen, To se ale o zbytku sobotního dne říci nedalo, v první rozjížďce jsem pro technické obtíže nedokončil a druhá rozjížďka mi nevyšla moc jezdecky. Nepovedl se mi start a nedokázal jsem nikoho předjet. Ale večer jsme si to probrali v týmu a to mě motivovalo na neděli s vidinou zlepšení. Q3 mi vyšla náramně. Dobrý start a rychlá kola znamenalo druhé místo. Na semifinále začalo pršet, což byla další výzva tohoto závodu. Vodu mám rád, takže jsem do toho šel bez zábran. Start se povedl a rychlost jsem dokázal držet vysokou, Bohužel při nájezdu do joker lapu jsem počítal, že auto na vodě trošku klouzne, ale bohužel nestalo se a já lehce zavadil o vnitřek bariéry a šel několikrát přes střechu. Byla to moje velká jezdecká chyba. Auto dopadlo velice špatně a závod pro mě skončil. Moc se za to omlouvám celému týmu. Bohužel stalo se. Musím zároveň poděkovat celému týmu ABmotorsport a tátovi za podporu. Všichni už nyní velice usilovně pracujeme na opravě auta, chceme stihnout poslední závod, který se pojede na Slovensku. Doufám, že se vše podaří a budu zde moci startovat."
Marcel Suchý: "Našim cílem po více jak roční pauze od mého posledního závodu bylo svézt se a vyzkoušet nové věci na voze, ale hlavně si to užít, což se splnilo. Z auta mám velkou radost, povedlo se nám udělat opět krok dopředu, ale musím více zapracovat sám na sobě a při ostrém tempu se vyvarovat zbytečným chybám, kterých tu nebylo málo. Jsem rád, že je auto celé a už se těším na Slovensko."
SuperTouringCars -2000
Jakub Michal: "Od prvních okamžiků jsem měl z trati velký respekt. Dařilo se mi ale zrychlovat a držet se v první šestce, což byl náš cíl. Bohužel v Q2 přišel nešťastný okamžik, kdy maďarskému závodníkovi vyteklo na trati velké množství oleje a já tuto olejovou stopu trefil a ztratil trakci na předních kolech. V tu chvíli vyjížděl Martin Šindelek z jokeru a střetu nešlo zabránit. Martinovi bych se tímto chtěl ještě jednou omluvit za vzniklé škody. Já jsem jízdu dojel, ale následně dostal černou vlajku. S tímto rozhodnutím jsme nesouhlasili, ale stalo se. To ovšem znamenalo propad v pořadí závodu až na konec startovního pole a postup do semifinále z poslední řady. S Martinem se letos taháme o každý bod v celkovém hodnocení MČR a ZSE. Z kvalifikací jsem díky desátému místu obdržel velmi málo bodů a navíc jsem měl startovat v semifinále s dalšími třemi velmi rychlými jezdci. Finále bylo tedy takřka ztracené a měl jsem tak přijít o velké množství bodů v celkovém pořadí. Těsně před startem našeho semifinále začalo pršet a podmínky na trati se rapidně změnily. Po startu jsem se zařadil na čtvrté místo, ale byl jsem překvapený, jak se auto pěkně chovalo na mokrých kolech, na kterých jsem do té doby nikdy nejel. I díky riskantní strategii joker lapu jsem se probojoval na druhé místo a postoupil do finále. Ve finále už nešlo úplně závodit. Vody na trati bylo velké množství a celá jízda byla spíš o tom se udržet na trati. Opět díky skvěle načasovanému jokeru (poděkování patří spotterovi – tátovi) jsem držel třetí místo až do chvíle, kdy došlo k incidentu mezi vedoucími závodníky a mě to vystřelilo na první místo, které jsem udržel až do cíle. Za takto fantastickým převratem z téměř ztraceného závodu stojí obrovské úsilí celého týmu, kterému bych chtěl poděkovat a poděkování patří také našim partnerům a všem, kteří nás podporují."
SuperTouringCars +2000
Matěj Šenk: "Zatím nejlepší trať, na které jsme kdy jeli a to jak zázemím, tak především organizací závodů. Samozřejmě mě mrzí odstoupení z finálové jízdy, poté co jsem vyhrál semifinále. Na vině byl prasklý kloub na poloose. Již nyní připravujeme obě auta na Slovakiaring a já i brácha věříme, že se nám tam vyhnou technické problémy a konečně zajedeme kvalitní výsledek."
Tomáš Michal: "Za sebe musím závod v Nyirádu hodnotit jako neúspěšný. Od začátku jsem se na trati necítil dobře a docela dlouho mi trvalo najít si stopu a brzdné body. Kromě toho maďarsko-polské zadokolky zde byly neuvěřitelně rychlé a na suchu významně vydělávaly na svém konceptu pohonu. To dělalo první pětici v podstatě nedostižnou. Během soboty jsme hledali optimální nastavení auta, nicméně až ve 2. rozjížďce se nám podařilo objevit hlavní důvod nepříliš dobře fungujícího podvozku. Na neděli jsme tak udělali další změny, nicméně na jejich odzkoušení již nedošlo. Hned v prvním kolem dobře rozjeté 3. rozjížďky mi praskla poloosa a odsunula mě do třetí řady pro semifinále. Zde jsem, mimo jiné kvůli nevodné volbě pneumatik do deštivých podmínek, na konkurenty nestačil a skončil před branami finále. Pozitivní je, že se nám podařilo odhalit zdroj potenciálních problémů, a jestli to povede ke zvýšení mé výkonnosti, si ověříme už za 14 dní na Slovakiaringu."
SuperTouringCars -1600
Martin Knápek: "Nyirád je krásná evropská trať, proto jsem se moc těšil, až tam poprvé pojedu závod. V mé třídě se sešlo 24 jezdců a musím říct, že to byla opravdu silná konkurence. Po prvním dnu jsem nebyl moc spokojený, ve druhé rozjížďce jsem totiž v první zatáčce skončil v bariéře a do poslední jízdy jsem šel ze třináctého místa. Třetí jízda se mi povedla a vyhrál jsem. Do semifinále jsem startoval z druhé řady. Při čekání na předstartu začalo pršet, ale my jsme už museli jet na suchých pneumatikách. Podařilo se mi vybojovat pole position. Ve finále už bylo opravdu hodně bláta, navíc pořád pršelo a trať byla jen těžko sjízdná. Start mi moc nevyšel, ale nakonec jsem dokázal vybojovat zlato."
Michal Sklenář: "V naší divizi se sešlo 23 přihlášených aut, takže předběžný cíl závodu byl dostat se do semifinále a v lepším případě do finále. Sobotní ranní měřený trénink napověděl, že tato technická a hlinitá trať mi vyhovuje a já zajel čtvrtý nejrychlejší čas. První rozjížďka byla spíše o poznávání trati a pro mě z toho bylo v cíli třetí místo. Druhou svoji rozjížďku jsem vyhrál, tudíž za sobotu mohla panovat spokojenost. V nedělní třetí rozjížďce byl úkol jet na jistotu a dojetí, abych postoupil do semifinále a to se povedlo. Součet bodů z rozjížděk mi přidělil celkové čtvrté místo a start do semifinále z první řady. V semifinále to byl opravdu boj o postup do finále, který se povedl z třetího místa i s přispěním toho, že maďar s hondou si tento závod asi spletl s destruction derby a já dojel díky němu s pěkně pochroumaným autem. Následovalo hodně práce na autě. Po startu finále z poslední řady jsem v prvním kole zajel do joker lapu a následně se zařadil na třetí místo, které uhájil až do cíle. Tam přišlo rozhodnutí komisařů v podobě diskvalifikace soupeře přede mnou a mé posunutí na konečné skvělé druhé místo a zasloužený příděl porce bodů. Ze závodu jsme odjížděli až večer totálně promoklí, zmrzlí, ale na druhou stranu šťastní a příjemně unavení a já si k tomu ještě přidal šestihodinové řízení dodávky s vlekem domů. Moc velké díky patří Ondrovi, tátovi a DVH Racing. Nyní mě čeká umytí a příprava auta na příští týden, kdy se uvidíme na Slovakiaringu. Tam se v naší divizi budeme snažit o co nejlepší umístění, jak v závodě, tak v konečné tabulce."
Radek Dvořák: "Nyirád byl úžasný, strašně jsem se tam těšil. Všichni říkali, že je to těžká a rychlá trať. Ano měli pravdu, ale ten kdo to nezkusí tak neví. Bohužel pro mě to moc dobře nedopadlo. Hodně lidí se ptá, proč jsem dojel až na devátém místě. Bohužel jsem řídil podstatě jednou rukou, což až tak jednoduché není. Moje vykloubené rameno mě dávalo zabrat. První rozjížďku jsem vyhrál, celkově jsem byl s časem na třetím místě. Za mě super. Ve druhé mě bohužel prasknul disk na pravém zadním kole, tak jsem dojel třetí s tím, abych dojel do cíle. V poslední rozjížďce, když jsem předjížděl auto které vedlo, a mohl jsem se dostat na první místo, tak došlo ke kontaktu a praskla poloosa. A pak přišlo semifinále. Startoval jsem z poslední řady. To by až takový problém nebyl. Problém nastal v tom, že jsem stál na startu na slikách a začalo pršet. Pravda je, že ostatní také neměli pneu na vodu. Ale já bohužel s jednou rukou, kterou jsem řídil jsem nebyl schopen udržet auto v takové rychlosti, abych se mohl probojovat dopředu. Už se těším na další závod, který se tam pojede a budu si ho moci vychutnat 100%."
Sestřihy - ZSE 2022 - Nyirád