Je rozhodnuto. Dobojováno. Švédský jezdec Mattias Ekström získal v německém Buxtehude první titul mistra světa v rallycrossu, i když ve finálové jízdě skončil až na páté pozici. Jeden závod před koncem má náskok třiceti bodů a v Argentině už nemůže být předstižen. Na světovém trůnu střídá Pettera Solberga. "Je to pro mě nejlepší den v mé kariéře. Úžasný pocit, jako kdyby mnou projela elektřina," říkal po závodě Ekström. "Mám několik zajímavých vzpomínek. Vítězství ve švédském šampionátu cestovních vozů v roce 1999, první titul v DTM v roce 2004 nebo když jsem na závodě mistrů v Paříži porazil Loeba a Schumachera. Následoval můj druhý titul v DTM. Stát se mistrem světa v rallycrossu je daleko víc. Vybudoval jsem svůj tým EKS RX před třemi lety od nuly. Vždy jsem chtěl jít na vyhlášení FIA a teď konečně můžu. Šlo o velké úsilí mojí rodiny, mého týmu a všech, kteří mají zásluhu na tomto úspěchu. Vděčný musím být i mému zaměstnavateli Audi Sport, který mi dovolil zde vůbec startovat a zvýšit šance na zisk titulu. Nebyla to samozřejmost," pokračoval Ekström.
Vítězství v Buxtehude je prvním pro jednoho z nejmladších jezdců v šampionátu Kevina Erikssona. Za manévr, který předvedl v první zatáčce si vítězství zaslouží. "Chtěl jsem po startu zůstat za vedoucím Petterem, ale naskytla se možnost a místo na vnějšku zatáčky. Tak jsem toho zkusil využít. K poražení těchto jezdců, potřebujete podat mimořádný výkon. O tomto víkendu se mi to podařilo," prohlásil Kevin Eriksson.
Na druhém místě dokončil finálovou jízdu Petter Solberg, který především druhý den předváděl výbornou jízdu. "Kevinovo vítězství je zcela zasloužené. Měl jsem čistou stopu v první zatáčce a moje auto funguje výborně na šotolině. On se přesto přede mně dokázal dostat. Abych byl upřímný, jsem smutný. Šampionát pro mě skončil. Bojoval jsem celý rok o třetí titul a doufal, že rozhodnutí posuneme až na poslední závod do Argentiny. Tým byl hodně motivován. Musím všem poděkovat. Tento víkend bylo auto rychlé, zapracovali jsme v posledních dvou týdnech na několika detailech. Mattiasovo vítězství je zasloužené. Vyhrál několik závodů a podával konzistentní výkony. Gratuluji jmu i celému týmu EKS RX," uznal kvality soupeře Petter Solberg.
Dramatický závěr závodu prožil Andreas Bakkerud. Kvůli unikajícímu kouři do vnitřku vozu za cílem vystoupil a sotva dýchal. "Celých šest kol mi do vozu unikal kouř a nikdy v mojí kariéře jsem nechtěl tak moc vidět šachovnicovou vlajku. V průběhu finále mě ještě postihl problém s řazením," uvedl Andreas Bakkerud.
Po zisku titulu evropského šampiona v divizi Supercar se čtvrtým místem blýskl Kevin Hansen. "První den pro nás nezačal nejlépe, ale v nedělním warm - upu jsem věděl, že jdeme s nastavením správným směrem. První zatáčka po startu finále byla bláznivá. Podruhé jsem letos skončil na čtvrtém místě a k tomu získal evropský titul. Se sezonou musím být spokojen," řekl Kevin Hansen. Za pátým Ekströmem dokončil finálovou jízdu Johan Kristoffersson, kterého postihl defekt zadní pneumatiky. Mezi ním a Solbergem se v Argentině rozhodne o titulu vicemistra, bez šance na konečné stupně vítězů není ani čtvrtý Andreas Bakkerud.
Poslední evropský závod letošní sezony navštívilo šestnáct tisíc diváků.Nechyběly ani české vlajky. Je vidět, že i u nás zájem o světový rallycross roste. Dočkáme se v budoucnosti také českého jezdce ve světovém šampionátu?