Velmi diskutovaným tématem na posledním závodu ve Švédsku byl nový statut rallycrossového mistrovství Evropy. Od příští sezony by se totiž poprvé mělo jet jako mistrovství světa. Je na to rallycross připraven? Najdou se mimo Evropu adekvátní tratě? Nestane z klasického rallycrossu show, kterou můžeme vidět v seriálu Global rallycross championship?
Jedním z těch, který má k tomuto tématu co říct, je Per Eklund. V rallycrossu působí ať už jako jezdec nebo šéf týmu téměř od jeho počátku. "Potřebujeme hlavně najít autokluby nebo organizace, které budou schopni kvalitně uspořádat jednotlivé podniky. Nevím jestli se to podaří také mimo Evropu, to si nejsem příliš jistý. Absolvoval jsem v minulé sezoně několik závodů ve Spojených státech v rámci seriálu GRC a musím uznat, že v Evropě se rallycross dělá mnohem lépe. Další možností je, že by organizátoři z Evropy pořádali závody i mimo kontinent. S příchodem mistrovství světa pravděpodobně vstoupí do šampionátu také samotné automobilky, což bude velký problém pro malé týmy. Výhoda rallycrossu spočívala v tom, že byl pro všechny. Rallycross je ovšem sport budoucnosti. Rally je fantastická, ale rallycross je mnohem akčnější, snáze se dostane do televize. V poslední době pomohli popularitě také osobnosti, jako Carlos Sainz nebo tady startující Mattias Ekström, které se na tratích objevili."
Podobný názor má také další zkušený jezdec Nor Morten Bermingrud. "Pro velké týmy by neměl být přechod do mistrovství světa problém, pro ty menší to bude příliš drahé, navíc s tím bude souviset také mnoho cestování a přesunů," poznamenal Bermingrud.
Tým, který by neměl přechod zaskočit, je finský Set Promotion. "Pro týmy, co dělají rallycross na profesionální úrovni by to nemělo znamenat nějakou zásadní komplikaci. Není to ovšem jen získání statutu mistrovství světa. Musíme splnit veškeré nároky Mezinárodní automobilové federace a dobře se připravit na tento krok. Doufám že se tak, ať už dříve nebo později, stane a náš tým bude bojovat spolu s ostatními o titul mistra světa," prohlásil šéf tohoto týmu Jussi Pinomäki.
V současné době lze jen těžko odhadnout jak bude situace vypadat v divizích Super 1600 a TouringCars. "Jestliže se šampionát změní v mistrovství světa, naše divize a divize TouringCars budou pouze v roli doplňkových závodů jako například právě tady ve Švédsku kategorie "Support". Pro rallycross jako sport je to dobře, ale ne pro tyto dvě divize," uvedl Ulrik Linnemann, který jako jeden z mála bojuje se svým malým týmem proti přesile týmu Set Promotion. "V případě mistrovství světa budeme potřebovat daleko větší rozpočet, hlavně se zvýší náklady na cestování. Na druhou stranu můžeme oslovit více sponzorů," řekl Derek Tohill, současně vedoucí jezdec divize TouringCars. "Uvidíme, jak se situace vyvine. Zatím nikdo nepřišel s žádnou konkrétní informací," dodal český reprezentant Roman Častoral.
Je třeba zmínit, že v případě statutu mistrovství světa se musí šampionát uskutečnit nejméně na třech kontinentech. "Zatím není nic rozhodnuté, ale s tímto záměrem IMG do rallycrossu vstupovalo. Ještě je před námi mnoho práce," řekl Tim Whittington, jeden z představitelů RallycrossRX, které evropský šampionát řídí. Rallycross tak v nejbližší budoucnosti pravděpodobně čekají další převratné změny, podobně jako po minulé sezoně. Otázkou je jestli to tento sport potřebuje.