Ať už se jedná o jakékoliv odvětví organizovaného sportu, vždy se nad Vámi, závodníky, snaží příslušné organizační instituce držet ochrannou ruku, aby bylo maximálně chráněno to nejcennější, co člověk v životě má, to co se nedá koupit za peníze, co se nedá ničím nahradit - lidské zdraví, lidský život. K těmto účelům jsou vydávány bezpečností předpisy, se kterými můžete, nebo nemusíte souhlasit, ale měli byste je maximálně dodržovat.
Samozřejmě i bezpečnostní předpisy procházejí určitým vývojem, snaží se zavádět nejmodernější poznatky v oblasti ochrany lidského zdravý, snaží se, aby Vámi provozovaný, milovaný sport neměl za následek tragédii. Jedné takové novince, se chceme dnes věnovat.
Hans systém
Jedním z revolučních bezpečnostních prvků posledních let má být Hans systém. Tedy systém, který má zabránit poranění jezdcovi krční páteře, resp. zlomení vazu při čelním nárazu závodního vozu. Systém HANS byl původně vyvinut již v polovině 80. let Dr. Robertem Hubbardem, který byl profesorem biochemického inženýrství na universitě v Michiganuaby. Mezi prvními, kdo Hans začal používat, byli jezdci Formule 1. Při opravdu vážných nehodách v F1 byl zachován kokpit v neporušeném stavu, ale stále inženýrům dělala problémy ničím nechráněná jezdcova krční páteř. Přišly na to, že pokud bude krční páteř „přivázána“, nemůže se zlomit, jezdec zůstane nezraněn. Využili proto Hubbardův Hans Systém.
Po zavedení do F1 a pár vážných nehodách, kdy jezdec vyvázl bez zranění, se tento systém, pro svoji úspěšnost při zachraňování lidských životů, rozšířil i do ostatních motoristických disciplín. Přes okruhové závody či MS v rally se samozřejmě muselo stát, že Hans systém dorazil i do rallycrossu…
Hans systém a rallycross
Každá motoristická disciplína je velice individuální, má svá úskalí a má své potřeby. Nejinak tomu je i v případě rallycrossu, který je však obecně považován za jeden z bezpečnějších motoristických sportů.
Po zavedení Hans systému v rallycrossu zhruba před dvěma lety se ozývalo z řad jezdců, že systém je příliš drahý, není pro rallycross potřeba z důvodu „vyšší bezpečnosti“. Depem se ozývalo, že jezdce omezí v otáčení hlavou, přičemž bude mít horší orientaci na závodní dráze, horší výhled při výjezdu z Joker Lapu. Důvodem těchto hlasů byly obavy o možné nehody způsobené omezenou možností výhledu. Dále i poukazování na jinou polohu jezdce ve Formuli 1 a na daleko bezpečnější nárazové plochy, které jsou v F1 užívány. Samozřejmě byly i kladné ohlasy a někteří jezdci Hans systém začali používat ještě před zavedením tohoto prvku jako povinné bezpečností výbavy jezdce. Zda byly tyto hlasy oprávněné či nebyly, necháme na Vás na čtenářích, na jezdcích. Berme však, že systém má jistě svůj smysl, svůj význam a dodržování tohoto bezpečnostního prvku je důležité.
To, co však ve mně evokovalo napsání tohoto článku, je fakt, že vznikla iniciativa resp. petice ze strany předních jezdců českého mistrovství rally. Znění petice si můžete přečíst zde na serveru eWRC.cz, který ji publikoval. Petice žádá, FAS ČR o prozkoumání možné souvislosti poškození jezdcovi páteře v bederní oblasti s použitím Hans systému u „banálních“ nehod v rámci české rally. Dále žádá, aby systém byl jen jako doporučený, nikoliv však povinný do doby, než budou „sporné nehody“ prošetřeny.
A jakou souvislost má petice právě s rallycrossem? Možná si někdo z Vás pamatuje nehodu René Münicha a Jussiho Pinomäkiho při závodě ME rallycrossu v roce 2009 v rakouském Melku, kde byl právě Münnich odvezen vrtulníkem po těžké nehodě s poraněním páteře v bederní oblasti… Možná náhoda, možná taky ale ne…
Jedno je však jisté, všichni jezdci mají již dávno Hans systém koupený, všichni ho již nějaký ten závod používají. To, zda bude i nadále povinný, záleží na rozhodnutí FAS ČR a výsledcích případného vyšetřování, o kterém Vás budeme samozřejmě informovat.
Na již zmiňovaném serveru eWRC.cz je k dispozici i seznam posádek rally, které již petici podepsali.