Loni vybojoval s vozem Škoda Citigo konečné čtvrté místo. Proti převaze vozů Audi A1 týmu Volland Racing byl Jan Černý sám. V Belgii se dokázal prosadit na stupně vítězů, proti ovšem byli sportovní komisaři a za kontakt se soupeřem ho z finále vyloučili. Podobné rozvržení sil se očekává i v letošní sezoně.
Seznam přihlášených jezdců do evropského zatím není znám. Pravděpodobně nepojedou ruští jezdci, vozy Audi ovšem na startu chybět nebudou. Podobně jako loni bude největším konkurentem Volland Racing. Kde je největší síla tohoto týmu?
"Dělají rallycross dlouhou dobu. Rolf Volland byl a je stále skvělý jezdec, technik, inženýr a možná i mechanik v jedné osobě. Největší jejich výhodou je napojení na Audi, mají spoustou informací a dat. Jelikož jedou s několika auty, tak mohou sdílet data mezi sebou, což je také nesporná výhoda pro jezdce, nastavení auta a postupné zrychlování. Ale věřím, že je dokážeme potrápit. Za téměř tři roky jsme společně s LMP Racing udělali hodně práce a posunuli jsme Citigo dopředu. Pódiu jsme loni byli nejblíže v Belgii, kde mě ze třetího místa vyloučili a také v Portugalsku. Výhodu mají, ale rozhodně jsou porazitelní."
Letos půjde o vaši druhou plnohodnotnou sezonu v rámci evropského šampionátu. Jaké jsou cíle?
"Nebudu si nic nalhávat, ale chtěl bych vyhrát jeden ze závodů a útočit celkově na pódiové příčky. Jako tým už máme za sebou dost závodů, které ukázaly, kde máme slabiny a kde jsme naopak rychlejší. Víme na čem pracovat.“
V letošním roce budete střídat vůz Ford Fiesta v rámci WRC3 a rallycrossové auto. Kde hledat největší rozdíly?
"Vůz Škoda Citigo je opravdové závodní auto. S atmosferickým motorem s přibližně 240 koňmi a nízkou hmotností. Naproti tomu fiesta je postavena na bázi sériového auta, podle reglementů Mezinárodní automobilové federace pro tuto kategorii a omezena je také cena auta. V rallycrossu máme v předpisech větší volnost a nyní spíše hledáme mezírky, kde by se ještě dalo auto nějakým způsobem zrychlit."
Seriál mistrovství Evropy začne v maďarském Nyirádu, kde už jste společně s týmem absolvoval test. Jak na vás zapůsobila trať, která v mistrovství Evropy patřila k nejoblíbenějším?
"Je to skutečná rallycrossová trať. Oproti těm na okruzích je to něco jiného. Je to opravdový rallycross. Trať s rychlou šotolinovou pasáží. Auto tolik nezastavuje. Test nebyl úplně dlouhý, ale několik desítek kol se mi podařilo odjet a vyzkoušet některé varianty nastavení. Je dobré, že přijedu na závod a budu mít už určitou představu o trati.“
Ještě před startem sezony jste přišli o jeden závod. Je pět podniků dostatečný počet?
"Je to málo. Líbilo se mi, když jsme v mé první sezoně jeli v Barceloně dvojzávod. Proto když zase jeden závod ubyl, jsem doufal, že bychom někde mohli jet dvakrát. Ale teď to momentálně nevypadá. Neplánujeme ani starty v domácím a zónovém šampionátu. Když už, tak pouze v rámci testování."
Navíc došlo také k drobné změně pravidel...
"Od letošní sezony dojde ke změně bodového hodnocení a nová je také startovací procedura. Starý model se mi líbil víc, ale je to pro všechny stejné.“
Kam se nejvíc těšíte a kde by mohlo mít citigo navrch?
"Nemám to tak, že bych měl nějakou oblíbenou trať. Rozhodně se těším na první závod do Nyirádu, kde je rychlá šotolina a trať mi vyhovuje. Čeká mě premiéra v Norsku, které jsem viděl pouze na videu a jezdil ho na simulátoru. Ve Švédsku jsme ještě loni po závodě také testovali, takže to bude určitě také přínos pro tento rok. Do doby než jsem si o soupeře prorazil chladič tak se mi dařilo také v Portugalsku. Nürburgring bude nový pro všechny."
Mluví se také o změně auta v průběhu roku. Jak jste se stavbou daleko?
Připravujeme novou fabii čtvrté generace. Snažíme se na auto přenést poznatky, které tým LMP Racing získal za celou dobu působení v motorsportu nebo v rallycrossu. Za poslední dvě sezony, co jezdím rallycross jsme nasbírali velké množství dat. Chceme se vyvarovat chyb a jít cestou, kterou se nám podařilo najít. Tím, že fabie má mnohem větší rozvor a rozchod, tak je práce jednodušší. Uvidíme, kdy se podaří nové auto nasadit."