Francie, země módy, elegance, stylu, vůní, chutí a jedinečné harmonie. O tomto víkendu i Francie, země rallycrossu. Třetí podnik mistrovství Evropy se po loňské sezóně opět vrátil na trať do Essay. Oblíbenost rallycrossu je zde již tradicí, proto jen málokoho překvapila nabitá startovní listina, kde se evropské stálice opětovně vydaly čelit doslova francouzské invazi.
Z původních 97 nahlášených závodníků dorazilo do Essay konečných a úctyhodných 87 jezdců. V SuperCars nastupovalo na startovní rošt 33 jezdců, z nichž polovinu tvořila reprezentace ve francouzských dresech. V Super1600 by se dalo mluvit rovnou o armádě. Kompletní evropská špička, kterou z našich řad doplnil po Portugalsku ještě Ondy Smetana a Míša Kalná, spolu s domácími piloty čítala celkem 42 převzatých vozů! TouringCars tvořil s 12 závodníky nepřekvapivě nejmenší skupinu. Vzhledem k tolika startujícím se sportovní komisaři rozhodli začínat nejprve třídou Super1600, následovala TouringCars a jako poslední nastupovaly vozy SuperCars.
Pro letošek pak navíc připravil provozovatel areálu jednu lahůdku navíc – a to již jinde tradiční Joker Lap, jež se podařil umístit do předposlední zatáčky před cílem. A nutno podotknout, že zde v Essay patří k těm bezpečnějším.
SuperCars
I ve Francii se ze začátku opět skvěle dařilo Rusovi Timuru Timerzyanovi. Po dvou závodech momentálně třetí muž celkového pořadí vévodil měřenému tréninku, kde porazil obhájce titulu Sverra Isachsena s náskokem necelé jedné desetiny sekundy, tak i první rozjížďce, kde se opět usadil na postu nejvyšším. Timur jel opravdu velice chytrou jízdu, na kterou bylo radost se dívat. Bohužel ve třetí jízdě se nestihl vyhnout před ním jedoucímu Foustovi, jenž byl nucen zastavit pro poruchu motoru, a rundu nedokončil. V „áčku“ tak nastupoval třetí vedle Matse Lysena a dojel pátý.
Podobně se dařilo i jeho týmovému kolegovi. Liam Doran vyhrál svou jízdu nad Matsem Lysenem a do nedělní části závodu vstupoval s celkovým třetím místem. Pak ovšem přišel propad a ve třetích rozjížďkách byl Liam dokonce vyloučen za atak na Marca Laboulla. Později se ale ukázalo, že vyloučení bylo zrušeno a jezdci byl navrácen ztracený čas. Do finále tak nastupoval z druhého místa v béčku, které vyhrál a dojel celkově třetí, před Tollemerem, Timerzyanovem a Foustem.
Diváky nezaujal pouze tandem z týmu Kennetha Hansena. Jako vlna se valilo bratstvo Foust-Eriksson. Vítěz minulého víkendu Tanner byl v kvalifikaci až třináctý. Šéf jeho týmu – Andreas dokončil devátý a z toho důvodu se tak mohli oba jezdci utkat v jedné z rozjížděk, kde předvedli úžasnou týmovou spolupráci. Tanner Foust od začátku jasně vedl, když však v posledním kole zamířil do Joker Lapu, Eriksson parádně pozdržel za ním jedoucího Ludviga Hunsbedta, aby Tanner mohl bezpečně z Jokeru vyjet a vyhrát. Vzájemná kooperace vynesla Foustovi celkové druhé místo sobotního dne. Eriksson skončil dvě místa za ním. Jak již bylo řečeno Foustovi ve třetí rozjížďce odešel motor, který sice stihl vyměnit, ale tím odešlo i pomyslné portugalské štěstí. Výchozí pozice startovního roštu si oba jezdci opět týmově rozdělili, i když asi ne tak, jak by chtěli – Tanner vyrážel ve finále A z první řady vpravo, Andreas zleva, avšak z finále B. Bohužel Tannerovi odešla při průjezdu Joker Lapem převodovka a tak skončil na posledním, celkovém šestém místě. Eriksson dokončil desátý.
Super1600
Významnou motivací pro vítěze dvou předchozích evropských závodů - Andrease Bakkeruda byl jistě domácí pilot Steven Bossard, který vyhrál v roce 2010 devět domácích turnajů v řadě a zajistil si francouzský titul.Bossard byl nejrychlejší v obou sobotních volných trénincích, stejně jako v oficiálním měřáku. Když už se Bakkerudovi povedl lepší start, tlaku Francouze nakonec odolal. Stejně tomu bylo i ve finálových jízdách, kde na prvním místě skončil Bossard, druhý Bakkerud, třetí Kalný.
Zdeněk Čermák si ve Francii vybral opravdu velkou dávku smůly. Starty se mu moc nedařily a tak se pokaždé dostal za jezdce, který ho zdržoval. Přestože první rozjížďku vyhrál, skončil až na patnáctém místě. Situace se téměř na vlas stejně opakovala i v druhých rundách, a Zdendovi nepomohl ani Joker Lap. Radost však přišla při pohledu do výsledkové listiny třetí rozjížďky – Zdenda zářil na prvním místě (celkově devátý) a do finále vstupoval čtvrtý v béčku, společně s Jardou Kalným. Bohužel Andrea Dubourg Zdendovo snažení na postup zmařil, když našeho jezdce tvrdě atakoval a otočil ho. Všichni čekali černou vlajku, ale již jsme si z minula zvykli, že tady se to u domácích jezdců nenosí. Závod tak pro Zdendu skočil se ziskem šesti bodů.
S problémy se po celý víkend potýkal Václav Veverka st., který bojoval s elektronikou svého vozu. Propadával se tak na zadní pozice výsledkových listin. Přestože dokázal svůj vůz opravit, do finále již nepromluvil.
Nesnáze se nevyhnuly ani dalším reprezentantům. Standa Šusta a Ondřej Smetana (který si mimochodem počínal velmi dobře - v měřeném tréninku měl pátý nejrychlejší čas, v první rozjížďce dokonce osmý nejrychlejší, hned za Jardou Kalným), se dostali v druhé rundě první zatáčky do středu s Mattiasem Thörjessonem. Ondy to odnesl uraženou zadní nápravou, Standa proraženou gumou. Všichni tři poté museli celou situaci vysvětlovat u ředitele závodu. Thörjesson byl následně oprávněně vyloučen. Jako by toho nebylo málo, Standa ve třetích rozjížďkách zastavil těsně po dojetí a byl odtažen, zlomilo se mu řízení – zřejmě šlo o následek střetu s Thörjessonem. Bohužel u Šustů nebyl k dispozici náhradní díl a tak se ani Standa do finále nepodíval.
Nejlepší z Čechů byl jednoznačně Jarda Kalný, který se časově umisťoval vždy do první desítky. Finále B vyhrál a postoupil do A, kde při něm stálo štěstí, a Jarda si v obrovské konkurenci dojel pro krásné třetí místo! Jeho dcera Míša dojela třetí v D finále.
Jak jsme Vás již informovali v „Life info“ - Anders B. Hansen těžce havaroval a dokonce byl odvezen sanitkou. Původní dohady o tom, že měl problémy s krční páteří se naštěstí nepotvrdily a Anders je v pořádku. Bohužel svůj vůz kompletně zrušil.
TouringCars
Ve třídě TouringCars jasně dominoval Lars Øivind Enerberg, jež byl po prvním dni na vrcholu výsledků.V první rozjížďce sdílel místo na startovním roštu s Koenem Pauwelsem. Enerberg měl lepší start, ale Pauwels držel i nadále tlak, udělal chybu ve chvíli, kdy šel Enerberg do Joker Lapu a s cílem udržet své auto na trati se přetočil. Naděje na slušné umístění byly pryč. Podobnou piruetu předvedl i Patrick Mertens. Magne Røyrås skončil po prvním kvalifikačním dnu celkově třetí.
Po třetí rundě se mezi Enerberga a Pauwelse vtlačil ještě Derek Tohill. Ovšem finále A opět patřilo prvním dvěma jezdcům a nedopadlo nijak vesele. Tohill totiž po skončení finále podal na Enerberga prostest za nesportovní chování. Vše se dlouhou dobu řešilo, ale nakonec se body neodebíraly a Enerberg si domů veze plných 20 bodů, druhý skončil Pauwels, třetí Røyrås.