Švédský veterán stál u zrodu mistrovství Evropy, poprvé startoval v rakouském Melku v roce 1973 a naposledy absolvoval závod před dvěma lety v Sosnové. V roce 1999 se stal mistrem Evropy, pochopitelně se saabem, kromě toho byl ještě druhý v letech 1998, 2002, 2003 a třetí v roce 2000 a 2001. Dosáhl i na vítězství na slavném závodu do vrchu Pikes Peak. Své vozy Saab 9-3 představil s několika jezdci nejen v Evropě, ale také v rámci seriálu Global rallycross championship ve Spojených státech amerických. V roce 2011 objevil pro rallycross finského talentovaného jezdce Toomase Heikkinena, letos jsme za volantem saabu zase mohli vidět Henninga Solberga.
"Samozřejmě si dobře vzpomínám na svůj první rallycrossový závod. Od té doby už uplynulo hodně času (40 let pozn.). Rallycross je ale pořád rallycross. Stále se jezdí na stejných okruzích, které za tu dobu prošly určitou modernizací. Za poslední roky ovšem tento sport udělal pořádný krok dopředu, hlavně co se týče propagace. Je to lepší a lepší," prohlásil Per Eklund.
foto: © Eddi Laumanns
Mimo rallycrossu se Per Eklund intenzivně věnoval také rally. Jako tovární jezdec působil v týmech Saab, Toyota, Nissan, Austin Rover a Subaru. V roce 1976 vyhrál svoji domácí Švédskou rally, kromě toho zaznamenal třináct podiových úmístění. Naposledy se představil na britské RAC rally v roce 1997. "Přechod z rally do rallycrossu nebyl problém. V rally je každá zatáčka jiná, v rallycrossu se zase musíte vypořádat se souboji se soupeři. Ovšem co se týče jízdního stylu je to hodně podobné," řekl švédský jezdec.
Legedární jezdec přivítal změnu systému pro letošní ročník, má však několik výhrad. "Systém není špatný, nemusíte jet úplně na sto procent. Tím, že se počítají všechny čtyři rozjížďky, je třeba podávat vyrovnané výkony. Klíčem k úspěchu je spolehlivost. Jakmile nedokončíte jednu rozjížďku, máte problém. Nelíbí se mi menší počet pneumatik, které smíte použít. Osm je málo. V případě, že chcete ve trenincích odjet více kol tak osm pneumatik nestačí."
V Buxtehude skončil na konečném sedmnáctém místě. O umístění mu ovšem vůbec nešlo. "Neseděl jsem za volantem dlouhou dobu, takže jsem se chtěl pouze svézt. Žádné cíle jsem si před startem nekladl," uvedl ke svému startu v posledním závodě letošního mistrovství Evropy Per Eklund. A co plánuje se svým týmem pro přístí sezonu, která může být prvním ročníkem rallycrossového mistrovství světa. "Pokud některý z jezdců přijde, že chce půjčit auto jsem připraven. Disponuji čtyřmi vozy Saab pro divizi SuperCar. Ve Francii startoval Loeb, Meeke a mám informace, že někteří další rallyový jezdci se chystají do rallycrossu. Uvidíme jak bude vypadat kalendář pro příští rok, ale o budoucnost strach nemám," uzavřel Per Eklund.