Mnoho nezasvěcených si při rallycrossu určitě klade otázku, když slyší pojem joker lap. Co to je? O co se jedná? Jde o zvláštnost, kterou v jiném motoristickém sportu budete těžko hledat. Ve kterékoli kvalifikaci, semifinále nebo finálové jízdě musíte vždy jednou absolvovat tento úsek tratě navíc. Část, která by vás proti jízdě po normální trati měla zpomalit přibližně o tři vteřiny. V současné době tato věc rozhoduje o celkovém výsledku. Správné načasování je stěžejní pro konečný výsledek. Proč? V případě, že chybně zajedete do joker lapu může vás například zpomalovat soupeř před vámi. Příkladů je několik.
Velkou roli v dnešním rallycrossu tak hraje takzvaný spotter. Poradce který je s jezdcem spojen vysílačkou a informuje ho o dění na trati. Na každé trati je joker lap v jiném místě trati. Někde hned po startu, jinde zase na konci okruhu. "Joker lap dělá rallycross velmi atraktivní. Vytváří možnost vytvářet taktiku a start není nejdůležitějším faktorem jednotlivé jízdy. Mám nejraději, když je hned po startu, startovní pole se rozdělí a není tak velké riziko, že vás někdo atakuje. V případě joker lapu po startu si o jeho projetí může rozhodovat jezdec sám, protože spotter nemůže udělat tak rychlé rozhodnutí. Jakmile se nachází dále, rozhoduje spotter," vysvětlil problematiku okolo joker lapu Johan Kristoffersson, současný lídr mistrovství světa.
"Je to přirozenější než pit stop v DTM. Spotter je důležitou osobou a přesně mi říká, kdy tam mohu zajet. Ale před závodem máme několik schůzek, kde se bavíme o různých variantách. V případě, že jedu první, většinou absolvuji joker lap až v posledním kole. Hodně také záleží na trati a na postavení na startu. Například v Lydden Hillu nemůžete jet z prvního startovního místa do joker lapu, protože je na levé straně a vy stojíte úplně napravo. Podobné je to také v Norsku nebo v Portugalsku," objasnil Ekström. Podle Pettera Solberga je lepší, když je joker lap hned po startu. "Je to mnohem zajímavější, dá se lépe předjíždět, častěji se mění pořadí a nabízí to větší možnosti pro taktizování. Rozhodnutí má plně v kompetenci spotter," prozradil Solberg.
Český jezdec Ondřej Smetana pamatuje ještě dobu, kdy se závodilo bez joker lapu. "Na většině tratí byl rallycross pouze o startu, protože i přes to, že byl druhý jezdec rychlejší, ten první si to dokázal pohlídat. Pro diváka to může být trochu matoucí, ale rozhodně to rallycrossu prospělo. O jokeru si rozhoduji sám, nemám rád, když mi do toho někdo mluví. Když se pak po závodě bavíme, tak se z devadesáti procent shodneme, že bychom volili stejný postup," říká český jezdec.