Francouzský jezdec a devítinásobný mistr světa v rally Sebastien Loeb za sebou má náročnou sezonu. Po překvapivém odchodu z mistrovství světa cestovních vozů, kde opustil tým Citroën, se kterým byl spjatý celou svojí kariéru, se přesunul k sesterskému Peugeotu. Kromě Dakaru se naplno začal věnovat rallycrossu. Dynamicky se rozvíjející disciplína je pro něj další výzvou. Sezonu zakončil na pátém místě, z vítězství se radoval v deštivém závodě v lotyšské Rize. Vidět na rallycrossových tratích bychom ho měli i v příští sezoně.
Rallycross je pro nováčky náročným odvětvím. Co pro vás bylo v premiérové sezoně v nejtěžší?
"Neřekl bych, že by mi něco dělalo nějaký větší problém. Jsou to rychlé závody a není jednoduché se rychle adaptovat na danou trať. Během tréninků není mnoho času a prostoru najít to správné nastavení. Musí se pracovat na detailech, ale s postupem času to bylo lepší a lepší. Je to jiné závodění. Chvíli mi trvalo než jsem se rozkoukal. Zkusil jak můžu být tvrdý, kde můžu soupeře blokovat, jak se chovat mezi soupeři na trati. Určitě jsem udělal nějaké chyby, ale celkově to nebylo nejhorší. "
Jak jste spokojen s letošními výsledky?
"Začátek sezony nebyl dobrý a nebylo jednoduché se dostat mezi finálovou šestici. Museli jsme začít více testovat a tvrdě pracovat. Inženýři přišli s některými vylepšeními, která se projevila ve druhé polovině sezony. Nebyl jsem z rally zvyklý, že bych ani jednou za sezonu nevyhrál. I z tohoto důvodu je vítězství v Lotyšsku velmi důležité a cenné. Rozdíly mezi týmy jsou velmi malé a do poslední chvíle není jasné kdo vyhraje. To dodává rallycrossu na atraktivitě."
Připravovat se na rallycrossové závody je asi podstatně jednodušší než v rally. Trénink můžete absolvovat pěšky nebo na kole...
"Jistě. Nemusím být na místě týden před závodem. Pro rodinný život je to lepší. I ve srovnání s cestovnímu vozy je rallycross jednodušší. Nemusíte stále diskutovat s inženýry, všechno na sebe plynule navazuje."
Vzhledem k vašemu dalšímu programu v závodech dálkových rally, ale zase mnoho volného času nemáte.
"Vedle rallycrossových aktivit, kde se kromě závodů, konají ještě další akce pro novináře nebo sponzory, se připravujeme na Dakar 2017. Vedle Silk Way Rally proběhl ještě test na jihu Maroka, takže toho volného času není opravdu tolik."
Je velký problém správně nastavit vůz v rallycrossu vzhledem k tomu, že tratě v různých poměrech obsahují asfalt i šotolinu?
"Je to hodně o kompromisu. Navíc jedeme na hladkých pneumatikách, takže jde i o to udržet se v čistě stopě na šotolině. Nedělat žádné velké smyky. Každá trať má své odlišnosti, takže jde o to se co nejrychleji adaptovat. Není na to mnoho času, ne každou zatáčku projedu na sto procent. Ale pro všechny je to stejné."
Jak funguje spolupráce v týmu Peugeot Hansen co se týče nastavení? Řešíte tuto otázku s ostatními nebo si vůz nastavujete sám?
"Po každé části závodu máme speciální sezení s Kennethem a inženýry, kde sdílíme informace a snažíme se optimalizovat nastavení. Neexistují mezi námi žádná tajemství. Každý si může vzít od toho druhého to nejlepší."
Loni na vás v týmu Citroën bylo po letech dlouhé spolupráce vidět, že nejste úplně šťastný. Zdá se, že změna přišla v pravý čas.
"Šel jsem trochu do neznáma, do rodinného týmu. Měl jsem trochu obavy. Vždyť babička tu vaří, Susann Hansen je manažerkou týmu, Kenneth šéfem. Za tým jezdí oba synové. Ale všichni se chovají profesionálně a cítím se mezi nimi skvěle. Trochu jako Kennethův bratr. Nebo spíš bratranec? (smích)."
Zamlouvají se vám rallycrossové tratě?
"Užívám si jízdu na každé trati v tomto autě. Je těžké říct, kterou trať preferuji, každá je jiná, s odlišný druhem asfaltu a šotoliny. Lohéac nabízí několik možností k předjíždění a zajímavým soubojům, což se v letošním závodě ukázalo."
Když se vrátíme k Lohéacu, co pro vás znamenalo dostat se na stupně vítězů před zaplněnými domácími tribunami?
"Samozřejmě to bylo skvělé jak pro mě tak i pro Peugeot zajet tento výsledek před francouzským publikem. Ale chtěli jsme víc. Situaci nám v neděli ráno zkomplikoval déšť, naše nastavení na mokro nebylo úplně ideální. Tam vidím ještě velké rezervy."
V Lohéacu vás přišel podpořit také Daniel Elena, sedačku pro spolujezdce ovšem nenašel..
"Na rallycrossu se objevil poprvé. Nejsme už v tak častém kontaktu jako když jsme jezdili mistrovství světa v rally, ale bydlíme kousek od sebe, takže když je potřeba sejdeme se. Navíc spolu absolvujeme náš program v dálkových soutěžích. Rallycrossu vůbec nerozumí (smích)..Ne vážně, je to prý zábava dívat se z tribuny."