Seriál mistrovství Evropy odstartuje vzhledem k pozdnímu začátku světového šampionátu pravděpodobně dvěma samostatnými závody divizí Euro RX1 a RX3. Prvním z nich bude návrat na klasickou rallycrossovou trať do maďarského Nyirádu, kde se naposledy o evropské body bojovalo v roce 2013.
Škrty v kalendářích
Jak už je v této době obvyklé, ještě před startem šampionátů dochází ke změnám v kalendáři. Organizátora druhého evropského závodu, údajně jím mělo být německé Buxtehude, totiž promotér nakonec nenašel. Účastníci divize Euro RX1 (SuperCars) tak pojedou navíc v Norsku a mistrovství Evropy divize Euro RX3 (Super1600) o jeden závod přišlo. Navíc u Euro RX3 se o více jak 250 EUR zvýšilo startovné za jednotlivý závod (u Euro RX1 zůstalo stejné). To může mít budoucí vliv na další odliv jezdců, kterých už v závěru loňské sezony nestartovalo mnoho. Nahrává tomu také kalendář. Čtvrtý závod se pojede v Norsku a pátý v Portugalsku, což jsou dva nejvzdálenější závody.
Velká konkurence v RX1
Hned několik adeptů na titul se přihlásilo v divizi RX1. Jedním z nich je loni šestý jezdec mistrovství světa Enzo Ide. Belgičan zůstává u stejného vozu a společně s týmem EKS bude atakovat nejvyšší příčky evropského šampionátu nejsilnější divize. Loni absolvoval celou sezónu a zkušenosti sbíral po boku mnohonásobného mistra světa Johana Kristofferssona. Dalším favoritem bude mistr Evropy divize Supercar z roku 2017 Anton Marklund. V letošním roce spojil síly s finským týmem Set Promotion a s vozem Hyundai i20 pojede znovu celý evropský šampionát. V mistrovství Evropy bude v letošním roce pokračovat také Janis Baumanis. Vůz Škoda Fabia ovšem mění za Peugeot 208 týmu Hansen Motorsport. Závodit bude pod hlavičkou týmu #YellowSquad. A cílem není nic jiného než zisk titulu mistra Evropy.
Z kategorie RX3 přestupuje úřadující mistr Evropy Yuri Belevskiy. Zůstává u stejného týmu Volland Racing, ale stejně jako v loňském posledním závodě na Nürburgringu pojede s vozem Audi S1. Do celé sezony se přihlásil také Dán Ulrik Linnemann (Ford Fiesta), polský tým Oponeo s jezdci Gagackim a Topolewskim, maďarští jezdci Tamás Karai, Attila Mózer, Lajos Gyula a také Němka Mandie August. Pouze v prvním závodě sezony bude startovat Aleš Fučík. V Nyirádu nebude chybět kompletní domácí špička. K aspirantům na vítězství bude patřit Francouz Jean Baptiste Dubourg. Ve startovním poli nechybí ani veteráni Ollie O´Donovan s novinkou Proton Iriz nebo Hervé Knapick.
Tři permanentní jezdci v Euro RX3
V mistrovství Evropy divize Euro RX3 jsou do celého šampionátu, který čítá pět závodů, přihlášeni pouze Jan Černý, Damian Litwinowicz a Portugalec Nuno Araújo. Obsazenost závodů tak bude záviset především na účasti místních jezdců. Vzhledem k velkým nákladům na cestování (čtvrtý závod se jede v Norsku, pátý v Portugalsku) zvolila řada jezdců přihlášku pouze na úvodní tři závody a budou vyčkávat, jak se situace v šampionátu bude vyvíjet. V Maďarsku bychom na startu měli vidět třináct jezdců. Nechybí loni druhý Kobe Pauwels, domácí jezdci Szíjj, Ferjáncz, Repási nebo Kormöczi. Z českých jezdců bude kromě Černého startovat ještě Jiří Šusta. Žádná televize závody nevysílá, ovšem za zvýhodněných podmínek můžete k přímým přenosům využít službu RX+ (odkaz níže).
Nový formát
Od letošního roku bude mít jak evropský tak světový rallycross nový formát. Po třech kvalifikačních jízdách bude následovat takzvaný "Progression race", který rozhodne o postupujících do semifinálových jízd. Postupovat bude deset nejlepších, v případě více jak šestnácti závodníků v závodě prvních patnáct. Semifinálové a finálové jízdy se pojedou pouze v pěti jezdcích a startovat se bude z jedné řady.
Seznam přihlášených jezdců - ME 2022 - Nyirád (HU)
Podrobnosti k živému vysílání - RX+
Časový harmonoram: