Řítí se mistrovství světa v rallycrossu do problémů? Jedna z nejatraktivnějších motoristických disciplín, která v posledních letech nabídla nespočet zajímavých závodů a její sledovanost rapidně rostla, se potýká s problémy. A i když se promotér šampionátu, společnost IMG tváří, že se nic neděje, problémy jsou na světě. Ze šampionátu mizí jednotlivé značky, které tam před časem se smělými i nesmělými plány vstupovaly. Loni odešel Ford, letos ho budou následovat Audi a Peugeot, pokračovat nechce ani Erikssonův Olsbergs. Zůstává jen neporazitelný Volkswagen. Johan Kristoffersson letos předvádí ještě větší dominanci než loni a německo - švédský tým je prakticky neporazitelný. To samozřejmě nenahrává ani možnému vstupu dalších automobilek nebo týmů.
Dalším tématem je zejména elektrický rallycross. Promotér šampionátu IMG podlehl tlaku ze strany Mezinárodní automobilové federace a začal plánovat přechod k elektrickým vozům od roku 2020. Všeobecně se očekával velký zájem ze strany jednotlivých značek a řada z nich, které už v šampionátu působily, svůj zájem i potvrdily. Pravda však bude úplně někde jinde. Po zveřejnění technických předpisů nastal klid. Promotér, který podle svých vyjádření jednal z osmi až devíti značkami, najednou společně s FIA přišel s posunutím termínu na rok 2021. Prý aby jednotliví výrobci měli čas na spořádání svých plánů.
Oficiálním důvodem odchodu Peugeotu ze šampionátu je právě posunutí tohoto termínu. Je tomu skutečně tak? Podle zaručených informací o odchodu věděl den dopředu jen ředitel Bruno Famin. Ostatní se, ať jezdci nebo zaměstnanci týmu Peugeot Sport, se o konci dozvěděli až ráno v den oznámení. Pro všechny to bylo překvapení. Radost neměl ani Sebastien Loeb. Rallycross je pro něj současné době ideální volbou závodění. I když si spravil chuť nedávným vítězstvím v rámci rallyového mistrovství světa ve Španělsku, návrat k automobilovým soutěžím na plný úvazek je asi vyloučen. U PSA tvrdí, že je pod smlouvou. V lednu bude závodit za tým PH Sport na Dakaru. V úvahu jistě přichází i podpora ze strany Red Bullu a další účast v rallycrossu s týmem Kennetha Hansena. Švédský rekordman v počtu zisku evropských titulů chce znovu nastartovat svůj tým se svými syny Timmym a Kevinem.
Kritika se snesla také na nový kalendář pro sezonu 2019. IMG pokračuje v postupném ústupu z klasických tratí. V příštím roce se světový šampionát nepojede v portugalském Montelagre, belgickém Mettetu a ani na jedné z nejstarších tratí v německém Buxtehude. Němci od šampionátu odstoupili sami a vsadili na samostatný závod mistrovství Evropy divizí Supercar a Super1600. Může to být prozíravé, pravděpodobně Evropa bude více jezdecky obsazená. To Portugalci měli kontrakt platný ještě na další čtyři roky a ze šampionátu se jim určitě nechtělo. V posledních letech do zázemí okruhu investovali nemalé prostředky a dokonce zvažovali právní řešení odebrání závodu mistrovství světa. Šampionát tak přišel o jednu z nejhezčích a nejnáročnějších tratí se skvělou atmosférou. I přes velkou vzdálenost se do Portugalska každoročně všichni těšili. Mettet byl nahrazen legendárním okruhem ve Spa Francorchamps. Ano v šampionátu máme další dva okruhy známé především z formule 1. Začínat se totiž bude v Abu Dhabí na okruhu Yas Marina Circuit. Promotér bude moci říct, dostali jsme rallycross do dalšího koutu světa, ovšem za jakou cenu, za jaké náklady a pro kolik lidí. Nedávnou premiéru v americkém Austinu sledovaly poloprázdné tribuny závod na trati s naprosto nulovou sportovní hodnotou bez větších možností k předjíždění. V mistrovství tak z klasických tratí zůstává jen Norsko, Švédsko a Francie. A to je dost málo.
Novou alternativou pro současné vozy divize Superccar může být šampionát Global Rallycross Europe. Za vznikem stojí Max Pucher. Závodit se bude ve dvou divizích. Tou novou je GRC Titan, kde budou závodit automobily podobné současným Supercars,ale za mnohem menší náklady. Pucher nyní finišuje s konečnou podobou kalendáře. Závodit by se mělo v Anglii, Itálii, Maďarsku, Francii, Německu, Rakousku nebo Slovensku. Každý závodní víkend bude mít dva hlavní závody Jezdce mohou nalákat především přímé přenosy Eurosportu. Naproti tomu IMG rychle přispěchalo ze streamovým vysíláním celého průběhu závodů evropského šampionátu na svém youtubovém kanálu. Titul mistra Evropy má v současné době stále svůj kredit, ovšem GRC je další možností na zajímavé závody. Kolik jezdců a týmů se Pucherovi podaří přilákat, na to si budeme muset ještě delší dobu počkat. Stejně jako na počet jezdců, kteří se přihlásí do mistrovství světa a mistrovství Evropy. Uvidíme jestli se prognózy naplní...