Po více jak deseti sezonách v autokrosu absolvoval loni Jan Ratajský první kompletní sezonu v rallycrossu. S vozem Škoda Fabia divize Super1600 se představil jak v závodech Mezinárodního mistrovství Česka, tak také v několika zónových podnicích. V republikovém šampionátu vybojovat titul, v zóně třetí místo. "Šlo především o zkušební sezonu. Rallycross jsme zkoušeli už v sezoně 2016, abychom věděli jaké změny oproti autokrosu je potřeba na autě udělat a trochu si zvyknout. Je to pro mě nová výzva. Líbí se mi závodit také na zpevněném povrchu. Chtěl jsem zůstat u plechových aut a rallycross byl logickým vyústěním," uvedl Jan Ratajský. Dalším a možná hlavním důvodem přechodu z autokrosu byly poznávání nových tratí. "Autokros je spíše regionální závodění, protože se většina závodů jede na území republiky. V příští sezoně bych chtěl poznat další tratě, na kterých jsem v minulosti ještě nestartoval."
Přechod z autokrosu nebyl jednoduchý. Na co bylo nejtěžší si zvyknout? "V rallycrossu se všechno odehrává ve větších rychlostech, jiné jsou brzdné body. Oproti autokrosu je daleko menší prostor na chyby. Když člověk zabrzdí o trochu později na hlíně, dá se to vyřešit. V rallycrossu už to jde těžko." Další novinkou pro Ratajského bylo zařazení joker lapu. "Tento prvek hodnotím určitě pozitivně. A myslím si, že v autokrosu by to také mělo smysl. Konkrétně zadokolky mají výborný start, pak jsou pomalejší, ale prostor na předjetí není žádný," dodal.
V sezoně 2018 by měl absolvovat podobný program jako v loňské sezoně. I se stejným vozem Škoda Fabia první generace po Zdeňku Kučerovi. "Uděláme nějaký vývoj z poznatků, které jsme během sezony získali a pro sezonu 2019 bychom rádi začali stavět novou fabii třetí generace. Co se týče závodů, rád bych absolvoval kompletní seriál Zóny střední Evropy, ale stejně jako s novým autem, se všechno odvíjí od financí a shánění nových partnerů. Zónový kalendář obsahuje několik zahraničních závodů a cestování je dražší," uvedl.
Konkurence v zónovém mistrovství v divizi Super1600 je o něco větší než v mistrovství republiky. "S výsledky v uplynulé sezoně jsme spokojený. Dařilo se mi jet vpředu, i když konkurovat autu Josefa Šusty nebo twingu od Set Promotion, které jsou minimálně o deset let mladší, je hodně těžké. Ale je to pro nás taková meta kam se posunout, kde se zlepšovat a jak jet rychle. Samozřejmě vítám větší konkurenci, která nás posune vpřed," prohlásil. Republikový i zónový šampionát se zejména v divizích SuperCars a Super1600 potýká s nedostatkem startujících. "Motorsport všeobecně je o financích. Je třeba přivézt nové partnery. Mohla by tomu nahrát i situace v mistrovství světa, kde šla úroveň a mediální zájem hodně nahoru. To by mohlo pomoci i rallycrosu na regionálních úrovních," uzavřel Jan Ratajský.