Zkusit závodit většinou napadne každého, kdo se kolem rallycrossových tratí jakkoli pohybuje. Postavit se na start ovšem tak jednoduché už není. A to byl také případ Daniela Němečka, který dlouhá léta jezdí jako mechanik s Václavem Veverkou. "To, že bych si někdy zazávodil, mi leželo v hlavě už od mala, ale k tomu, abych usedl do závodního auta a vydal se na trať, mi většinou chyběly takové ty maličkosti jako je závodní auto, finance, zázemí a později hlavně odhodlání. To se změnilo přesně v den mých třicátých narozenin, kdy jsem od Vaška Veverky dostal obálku s voucherem na závod s vozem Peugeot 106. Pro mě, kluka z paneláku, to byl v tu chvíli doslova splněnej sen. Mimochodem ten velice graficky povedený voucher mám stále u sebe," říká na úvod Daniel Němeček.
S autem, se kterým Václav Veverka starší závodil mezi historiky, ujel před závodem všehovšudy tak kilometr. Kolem dílny. "Od chvíle, kdy sem se dozvěděl, že mě ten závod čeká, tak to byla taková permanentní lehká nervozita. Opravdu to na mě padlo až když jsem se poprvé nasoukal do závodní kombinézy, sednul do auta a přitáhnul pásy. V tu chvíli sem nebyl schopnej skoro ani mluvit. Po prvním kole volného tréninku to ze mě naštěstí všechno spadlo a nervozitu vystřídala neskutečná euforie! Pamatuju si, že bylo v Sedlčanech po dešti a tréninky se jely na mokré trati. O to větší překvapení bylo, že hned v tréninku jsem zajel druhý nejrychlejší čas ve třídě. V rozjížďkách už trať výrazně oschla a zásadně se projevil výkonostní deficit malého peugeotu. Nicméně můj cíl na první závod, nerozbít auto, přežít a hlavně si závod užít jsem splnil na jedničku a myslím, že jsem se při tom ani moc neloudal," uvedl Daniel Němeček.
Intenzivní zážitek nenechal Němečka spát a tak brzy přišel další krok. "Ten první sedlčanskej závod byl pro mě tak zásadní zážitek, že jsem od té doby nemohl na závodění přestat myslet. Rozhodně jsem si nepřipouštěl, že by to mohlo být naposledy. Impuls ke koupi vlastního auta vznikl u mého kamaráda Bena Jíchy, který mi tenkrát poslal inzerát na polo. Domluvili jsme se, že si splníme sen a půjdeme do toho spolu. Vlastnit závodní auto bez jakéhokoliv zázemí však nedávalo smysl, ale naštěstí nám Radek John z Johnracing týmu podal pomocnou ruku a poskytl nám zázemí (shodou okolností 50 metrů od mého bytu) a podporu na závodech, za což mu dodnes patří velký dík. To definitivně rozhodlo o koupi vlastního závoďáku!"
S vozem Volkswagen Polo závodili v divizi National1600 v předešlých sezonách Martin Knápek a Vilém Ságner. Poprvé ho Dan Němeček vyzkoušel v závodě Rallycross Cupu na konci sezony 2023 a začala příprava vozu na sezonu 2024. "Popravdě na autě žádné zásadní změny neproběhly. Je to samozřejmě dáno předpisy, podle kterých je auto více méně sériové. Asi nejdůležitější technická změna, kterou jsme na autě provedli, jsou vylepšené ostřikovače. Po zkušenostech z RX Cupu na Slovensku, bylo jasné, že poddimenzované sériové ostřikovače můžou zkazit celý závod. Jako důkaz můžete dohledat můj onboard z toho závodu na youtube a trochu se pobavit. Další změnou bylo odstranění nějaké přebytečné váhy z vozu. Přeci jen Vilda i Martin jsou o něco víc fit než já a ač jsem se snažil shodit pár kil ze sebe, tak muselo dojít i na auto. Samozřejmě nesmím zapomenout na tu nejzásadnější změnu a tou je design vozu, lehce připomínající legendární jamajskej bob. Od té doby už nikdo neříká polu jinak."
Divize National1600 patří k jedné z nejvyrovnanějších a také nejobsazenějších v rámci republikového šampionátu. I s tím do sezony Němeček šel. "Cíle před sezonou byly zásadně jiné než v průběhu sezóny. Jelikož se jednalo o mojí první sezonu v MČR, tak jsem nevěděl, jak moc budeme v tak silné kategorii konkurenceschopní. Můj cíl byl teda hlavně o sžití se s autem, učení se pro mě nových tratí a neublížit sobě ani ostatním. Po prvním závodě v polské Poznani se však cíle zásadně změnily. Na úvod z toho bylo krásné druhé místo. To nás přesvědčilo, že i s trochu starší technikou máme na to bojovat o umístění na stupních vítězů," prohlásil Němeček.
Nakonec dokázal tři ze šesti závodů vyhrát a celkově skončil na pozici vicemistra. "Sezona 2024 byla z mého pohledu naprosto úspěšná. Je samozřejmě nutné dodat, že k těmto skvělým výsledkům občas dopomohlo to takzvané sportovní štěstíčko, ale i to ke sportu prostě patří. A to, že jsme opravdu rychlí, potvrzuje fakt, že v těch zbylých závodech jsme byli buď na stupních vítězů, nebo jsme se dostali až do finále. První sezona v MČR a hned jsem si mohl dojít pro trofej za vicemistra ČR. Myslím, že ten můj sen zazávodit si v autě, má vyloženě sladkou tečku."
Kromě týmu Johnracing se o polo během závodů staral a roli spottera plnil Václav Veverka. Nenastal někdy moment, že by chtěl vlézt za volant? "Když zavzpomínám na těch dneska už osmnáct úžasných let, co spolu jezdíme po závodech, tak myslím, že víc času to bylo spíš tak, že já chtěl sedět v tý jeho krásný Super 1600. Nevím jestli i Vašek měl nutkání vyhodit mě z jamajskýho bobu a jet ten závod sám, ale co vím určitě, že ho to nenechalo chladným a už mu jedou v hlavě plány na letošní sezonu. Už na konci roku si spolu s Benem Jíchou střihli závod v Milovicích a věřím, že je to oba nakoplo a uvidíme jak Vendu Veverku, tak třeba i Bena Jíchu na startu nějakého z letošních závodů."
Jaké jsou tedy plány letošní sezonu? "Každý závodník ví, jak složité je sehnat potřebné prostředky pro to, aby se postavil na start jakéhokoliv závodu. Nejinak tomu je i u nás. Proto jsme se rozhodli pojmout letošní sezónu o něco klidněji než v předchozím ročníku. V plánu máme účast na vybraných závodech v rámci Mistrovství Česka a také RX Cup v kategorii N1600. V polu letos neuvidíte závodit pouze mě, ale v některém závodě určitě i Bena Jíchu. Možná mě uvidíte i v roli mechanika u speciálu Super 1600 z dílen Veverka RX."