Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

Najdete nás na FacebookuInstagramYoutubeRSS

Ondřej Smetana: "Mám za sebou úspěšnou sezonu!"

17.10.2014 | Autor: Petr Šulčík
Ondřej Smetana: "Mám za sebou úspěšnou sezonu!"
Český jezdec obsadil v konečném hodnocení mistrovství Evropy divize Super 1600 páté místo. V průběhu sezony měl nakročeno k evropskému bronzu.

Do sezony vstupoval Ondřej Smetana s jasným cílem. Pravidelně se dostávat do semifinálových a finálových jízd a potrápit konkurenci. Tento záměr splňoval dokonale, dokonce v několika finálových jízdách útočil na vítězství. "Můžu být spokojený. To co jsme chtěli jsme beze zbytku splnili. Nicméně před Francií jsem doufal, že budeme bojovat o celkovou bednu. Odstoupení kvůli poškození motoru bylo zklamáním. V posledních dvou závodech se kvůli velké ztrátě bodů už moc dělat nedalo," uvedl Ondřej Smetana. "Myslím, že konkurence je téměř stejná jako v předešlých sezonách. My se ale posunuli výše. Ti, se kterými se pereme o body, jedou všechny závody, takže pro nás se nic nemění," dodal.

Jestli se českému jezdci některý závod obzvlášť letos povedl, bylo to švédské Höljes. Jeden ze závodů, který mezi odbornou veřejností vnímán jako jeden z vrcholů sezony. "Poprvé jsme zažili pocit suverénní převahy, vyhrával jsem co se dalo a jelo se mi strašně lehce a s nadhledem. Druhé místo po Zagumennově ráně pak paradoxně bylo trochu zklamáním, ale jinak samozřejmě super výsledek," řekl Smetana. Protipólem pak byla Belgie, který se jela jen o týden později. "Trať byla postavena tak akorát na ničení aut. Před skokem jsem měl dvě možnosti. Podržet plyn a říznout s autem čumákem o zem s tím, že snad to přežije (mnohá nepřežila), a nebo ubrat a nechat tam půl vteřiny. Ubíral jsem, ale takové závody stojí víte za co!?!"

MS 2014 - Švédsko

S Belgií souvisí také další podstatná věc. Během sezony k mnoha nevybíravým soubojům, zejména ze strany ruských jezdců. Komisaři nic neřešili, nechávali těmto věcem volný průběh. "Nezlepšilo se to ani v závěru sezony. Zagumennov sice v Belgii za další útok na mě dostal černou vlajku, ale byla to zcela jednoznačná rána zezadu, po které mě předjel, takže nechápu proč jim trvalo pět kol, než se rozhodli mu ji dát. Navíc s ní komisař mával místo aby jí vyvěsil, takže nešlo poznat zda je to šachovnice nebo černá vlajka. Na tento signál jsem zastavil taky a přišel o výhru v semifinálové jízdě. Když jsem to šel reklamovat a chtěl ukázat záznam z kamery, kterou musíme mít povinně nainstalovanou, řekli, že vše bylo v pořádku. Vlajka prý jen visela a video z našeho auta je nezajímá. Takže arogance moci přetrvává," upozornil Smetana na problém, který v rallycrossu trvá už delší čas.

Další problémem je volný trénink, na který jsou vyčleněny dvě hodiny před startem první rozjížďky. Často se stalo, že jezdci čekali dlouhou dobu a nakonec byli nuceni vrátit se zpět do paddocku. "Místo aby vypsali jeden trénink v určeném čase a po divizích, a pak druhý trénink tím samým způsobem, někdo vymyslel, že trénink je dvě hodiny a jeď si jak a kolikrát chceš. Takže pokud chci odjet alespoň dva, musím tam stát nejlépe hodinu dopředu. Vzhledem k tomu že v centru dění je divize Super Car, odjedou třeba až tři tréninky a my jeden. Vrcholem je, když stojím jak i...t ve vedru hodinu na startovním roštu a když se na mě konečně dostane řada, řeknou že vypršel časový limit a tréninky skončily. Někdo by se asi mohl trošku zamyslet! Myslím, že není tak složité rozepsat to po časech a po divizích stejně jako jsou pak rozjížďky," řekl český jezdec.

MS 2014 - Švédsko

V letošní sezoně se jelo poprvé na nových okruzích v Belgii a Itálii, kde byla trať vestavěna do klasického závodního okruhu. Někteří jezdci tento způsob vítají, druzí zase ne. Navíc i pro diváka, je oproti klasickým rallycrossovým tratím kontakt se závodem o trochu dále. "Úplně nadšený z toho nejsem. Belgie byla o ničem hlavně díky stupidnímu skoku a rozbíjení auta. Itálie byla lepší, ale skoro samý asfalt. Navíc vejít se v pěti autech do první zatáčky ohraničené svodidly byl dost adrenalin. Je to asi levnější cesta než budování nových okruhů, ale na takové Švédsko nebo Maďarsko to nemá ani náhodou."

Mistrovství Evropy se letos poprvé jelo společně s mistrovstvím světa, které je vypsáno pouze pro divizi Super Car. "Určitě je vidět větší zájem ze strany závodníků z jiných motoristických disciplín, samozřejmě hlavně o divizi Super Car. A také příliv peněz do této divize, neustále rostoucí zázemí týmů a doprovodných akcí okolo," poukázal Smetana na hlavní rozdíly. V příští sezoně pravděpodobně dojde ke snížení počtu závodů pro divize Super 1600 a Touring Car. "Rád bych si samozřejmě zazávodil co nejvíc, ale z hlediska finanční náročnosti je snížení počtu podniků dobře, uvidíme jak bude vypadat kalendář na příští rok."

MS 2014 - Finsko

Zůstane Ondřej Smetana v divizi Super 1600 i v sezoně 2015? "Pojedeme Evropu Super 1600 stejně jako letos. Přes zimu postavíme ještě druhé auto a nabízíme druhé místo v týmu pro mistrovství Evropy případně pronájem aut i do jiných mistrovství. Chtěli bychom víc testovat, to nám nejvíc chybí, ale je to samozřejmě o penězích." Změny proběhnou v zázemí týmu LS Racing. "V zimě se budeme stěhovat do nové větší dílny. V novém areálu budou kromě servisu i prostory na parkování autobusu a hala, kde budeme přestavovat karoserie a montovat ochranné rámy. Už jsme zažádali o licenci. Budeme tak moct poskytnout zázemí a servis dalším jezdcům ať už z rallycrossu, nebo jiných disciplín. Je to v duchu našeho plánu fungovat na profesionální úrovni s profesionálním zázemím," představuje plány Ondřej Smetana.

Na činnost a veškeré aktivity dohlíží šéf týmu Ladislav Smetana, jezdcův otec, který v rallycrossu dříve také závodil. "Začínalo to jako koníček. Věc, která nás baví. Nyní to ale přešlo v profesionalismus. Jsme schopni dodávat a pronajímat jezdcům, kteří toto zázemí nemají," říká Ladislav Smetana, který vzhlíží i k budoucnosti. "Jezdci, kteří závodí v nižších formulových závodech chtějí do formule 1. My bychom rádi chtěli do Super Car, kde je to ovšem o úplně jiných penězích. Bez silného partnera to nepůjde. Cíl je dostat se do nejvyšší kategorie a být úspěšný. Nejezdíme na závody se jen zúčastňovat," uzavírá Ladislav Smetana.

Smetana

foto: Deník