Po dlouhých letech se jeho jméno přestalo objevovat ve výsledkových listinách jednotlivých závodů mistrovství Evropy. Svůj vůz Ford Fiesta prodal a podporuje v rallycrossové kariéře dceru Martinu. Čas od času se ukáže v kategorii historiků se škodovkou nebo prověří konkurenci v rally. Kapitolu mistrovství světa a Evropy uzavřel. Řeč je samozřejmě o jednom z našich nejúspěšnějších rallycrossařů. V roce 1997 dosáhl Pavel Koutný na titul vicemistra Evropy.
Sedlčany 1991
Psal se rok 1989. Pavel Koutný po dlouhých úvahách kupuje rallycrossový vůz Škoda 130 od Jindřicha Matouše, který pomalu končil svoji závodní kariéru. Na jaře 1990 pak absolvoval svůj první rallycrossový závod. Rozhodně se neztratil. "Škodovka byla tehdy pro začátek asi nejlepší řešení. Jezdil jsem s ní dva roky," řekl na úvod Pavel Koutný. V roce 1992 získal titul mistra republiky se sierrou a o rok později zamířil s escortem na evropské tratě.
Panenský Týnec 1992
Jako jeden z mála jezdců zažil tu minulou silnou generaci Seveřanů až po tu, která závodí nyní. Na nejvyšší úrovni závodil více jak dvacet let. "Až do roku 2002 se úroveň a hranice výkonů aut posouvala pomalu. Řada věcí se dala dohnat šikovností a důvtipem na úkor financí. V dnešní době je pro normálního závodníka velice těžké provoz vozu divize Super Car ufinancovat. Zejména v českých podmínkách. Když nemáte podporu továrny jde to velmi těžko. Také proto jsem v rámci mistrovství Evropy skončil. Nebavilo mě jezdit někde vzadu," prohlásil Pavel Koutný. "Závodění v devadesátých letech bylo možná tvrdší, ale večer jsme si všichni sedli, popovídali, kdo co na autě vylepšil, co a jak se dá udělat. To úplně vymizelo. Dneska všichni bydlí na hotelu a každý si hledí svého."
V rámci mistrovství Evropy začínal v roce 1993, kdy pilotoval vůz Ford Escort Cosworth. Se stejným vozem se tehdy stal Ludvig Hunsbedt mistrem Evropy v divizi 1. Pavel Koutný skončil v premiérové sezoně šestý. O rok později v nizozemském Valkenswaardu poprvé zvítězil a celkově z toho bylo čtvrté místo. V roce 1995 se v Evropě začaly v rámci první divize prosazovat vozy Mitsubishi Lancer. Opland se stal mistrem Evropy, Kuypers byl druhý. V následující sezoně se do projektu s mitsubishi pustil i rakovnický jezdec. "Nebylo to úplně to pravé. Aby vůz byl na úplně špičkové úrovni museli bychom jít do nepovolených úprav. To se nám nechtělo. Spolupráce s evropskými dodavateli japonské značky nebyla ideální. Proto jsem se po roce vrátil k fordu," vysvětlil Koutný.
Rok 1997. Jedna z nejlepších sezon Pavla Koutného. Možná vůbec ta nejúspěšnější. Boj o titul se zdál být téměř jasný. Do konce zbývaly tři závody. Po vítězství v Belgii se v Norsku mohl Eivind Opland přiblížit k dalšímu titulu. Do cesty se mu postavil český jezdec a na domácí půdě ho porazil. Vítězství v norském Lyngas považuje za jeden z nejlepších výsledků kariéry. "V Norsku kvůli tomu byl málem státní smutek," dodal.
Pavel Koutný zvítězil i na dalším závodě v Sosnové a před posledním závodem v Buxtehude byla situace vyrovnaná. V Německu přišlo jedno z největších zklamání kariéry. S pomocí dalších jezdců, konkrétně šlo o Švéda Sällströma, se z titulu radoval Opland. "Dopadlo to jak to dopadlo a nikdo už to nevrátí," říká ještě dnes s křivdou v hlase Pavel Koutný. "Oplandovi tehdy pomohli k titulu další jezdci. Nahrála tomu i trať v Buxtehude, kde rozhoduje první zatáčka. Tehdy se povídalo, že v tom sehrály roli i peníze." nebere si servítky Koutný, který ještě předtím gentlmensky sehnal Oplandovi na závod v Sosnové turbo.
V Lousadě na začátku sezony 1997 ještě trojice Sällstöm, Koutný a Opland netušila k čemu dojde v jejím závěru.
V roce 1999 přišel přestup do nejsilnější divize. Za mistrem Evropy Eklundem, Hansenem a Hunsbedtem skončil na čtvrtém místě. "Pořídili jsme vůz Ford Escort po Iversenovi a na konci roku z toho byla čtvrtá příčka, když několikrát jsem se dostal i na stupně vítězů. Byla to jedna z nejlepších sezon," vzpomíná Koutný. Do další sezony už vyrazil s focusem, ale tolik se mu nedařilo. Další úspěch následoval v roce 2002, kdy dojel třikrát na druhém místě a v konečném hodnocení obsadil vynikající třetí místo.
Tým Pavla Koutného si pohrával s myšlenkou startovat v rámci mistrovství Evropy s českým vozem. Tento projekt dostál svého naplnění v roce 2006. Vůz Škoda Fabia českém jezdci štěstí nepřinesl a po roce se Koutný opět vrátil k fordu. "Měli jsme českého ladiče a mysleli si, že budeme konkurenceschopní. Bohužel se to nepotvrdilo. V rámci mistrovství republiky to nebylo špatné, ale v Evropě nikoliv," poznamenal Koutný.
Sosnová 2009 - Jernberg, Isachsen, Koutný
Ve druhé polovině sezony 2008 vyjel s novým vozem Ford Fiesta. Naposledy se Pavel Koutný podíval na stupně vítězů v rámci mistrovství Evropy v roce 2009, kdy skončil třetí na závěrečném závodě v Sosnové. Konkurence a technika v mistrovství Evropy šla neustále kupředu. Pavel Koutný do sezony 2011 nastoupil s nejnovějším modelem Ford Fiesta Mk7. Prosadit se mezi absolutní špičku bylo stále těžší. V sezoně 2013 se Koutný zúčastnil seriálu Rallycross Challenge Europe a v konečném hodnocení nestačil pouze na Belgičana Patricka Van Mechelena. Loni se vrátil zpět do mistrovství Evropy. Poslední závod absolvoval v italské Franciacortě.
Franciacorta 2009
Auto prodal Oskaru Benešovi, který s ním jezdí závody do vrchu. Přemýšlel o pronájmu vozu. "Všechno je to ale o financích. Půjčit si auto u Erikssona (Olsbergs MSE pozn.) stojí obrovské peníze, navíc to ještě není úplně to nejlepší. Jednání probíhala také s týmem Petera Hedströma (Škoda Fabia), ale nakonec jsme se rozhodli, že do toho nepůjdeme. Finančně je to nedostupné. Na jednu stranu to chápu, peníze se do toho dát musí. Navíc když bych chtěl zajet nějaký výsledek, je třeba testovat, trénovat a nastavit auto na danou trať. Tak to dnes v týmech běžně funguje. Bez toho už se nelze prosadit," ví dobře Koutný.
"O tom, že bych jezdil s vozem divize Super 1600, jsem ani nepřemýšlel. Neříkám, že se nikde nesvezu, ale to auto mě nebaví. Čtyřkolka je čtyřkolka. Radši pojedu nějakou rally nebo jsem s fiestou absolvoval závod do vrchu. V úvahu připadá pronájem vozu na jeden nebo dva závody mistrovství světa, ale celá sezona už to nebude," upřesnil další závodní plány.
K rallycrossu patří ostré souboje, ale také havárie. Kterou se Pavel Koutný ihned vybaví? "Tu největší jsem měl v Greinbachu v roce 2001, ta se mi vybaví okamžitě. Škrtnul jsem i o gumy vystrčené do trati a letěl hodně vysoko. Záběry byly ve všech rakouských zprávách," vzpomíná. Zajímavou kolizi měl také v roce 2012 v Buxtehude, kde po startu přeletěl přes střechu Petera Hedströma. Poděkovat je třeba také všem mechanikům, kteří se v týmu Pavla Koutného vystřídali. "Bez nich by to samozřejmě nešlo."
V rámci vysílání přímých přenosů z rallycrossového mistrovství světa na TV Fanda můžeme Pavla Koutného slyšet jako spolukomentátora. "Byl jsem osloven, ale přiznávám, že mi to vůbec nejde. Člověk k tomu potřebuje zkušenosti a není to nic jednoduchého. Snažím do přenosu přinést nějaké zajímavosti spíše technického charakteru," říká Pavel Koutný
Jak se dívá na současný český rallycross? "Řadu let jsme zaspali. Nejezdí tady mladí kluci jako v autokrosu a teď už to budeme těžko dohánět. Situace mě docela zaráží. Je třeba se nad tím zamyslet, hlavně když vidíme jak jde světový rallycross dopředu. Nějaké plány pro mladé tu už jsou, tak uvidíme jak to všechno dopadne."
Pavel Koutný - profil rallycross.cz
foto: rallyecross.cz, Miroslav Wimmer, Mark Szerenyi, Jan Kaare Rafoss a archiv