Loni byli doslova k neudržení. Tým PSRX Volkswagen Sweden neměl v minulé sezoně mistrovství světa konkurenci. Třináctkrát se Johan Kristoffersson a Petter Solberg postavili na stupně vítězů, mistr světa Kristoffersson dokázal sedmkrát zvítězit. Absolutní dominance, na kterou konkurence nenašla odpověď. Do startu další sezony zbývají poslední dny. A Petter Solberg, který zimu strávil tvrdou prací ve svých dílnách ve švédském Torsby, by rád došel až na samý vrchol. Ještě jednou by se chtěl stát mistrem světa...
Zima je časem relaxace, je to tak?
"Nikdy! Pracovali jsme přes zimu na 110 procent. Vyvíjeli jsme nové věci, aby auto bylo ještě lepší než v loňské sezoně. Hlavně jsme se zaměřili na malé detaily. Konkurence je velmi silná a začátek sezony se rychle blíží. Oliver absolvoval několik závodů a testování, já se se svým historickým escortem zúčastnil Švédské rally. Je důležité zůstat alespoň v mírném závodním tempu a sbírat závodní kilometry."
Prožívali jste určitou úlevu, když jste to loni získali oba tituly?
"Byl to můj sen vyhrát se svým týmem mistrovství světa. Ale je třeba rychle zapomenout a soustředit se na sezonu, která je před námi."
Obhajoba je cílem pro rok 2018?
"Když budu upřímný, dostávám sám sebe pod velký tlak. Chtěl bych vyhrát titul mistra světa mezi jezdci. Loni jsem se hodně soustředil na tým a na výhru mezi značkami. Letos se chci zaměřit na jezdecký šampionát. Nesmím zapomenout na Johana, který je velice rychlý. Máme silný tým, který bude bojovat o prvenství ať už se stane cokoli."
Jaké jsou vztahy mezi vámi a Johanem?
"Je skvělé mít kolem sebe takový tým a týmového kolegu, se kterým je radost spolupracovat. Loni Johan odvedl perfektní práci. Byl jsem hodně pyšný. Pro mě je to velký impuls. Tuto sezonu se chci více prosadit a získat titul pro sebe."
Takže ho chcete porazit?
"Loni jsem byl dost hodný (s úsměvem). Tento rok do toho půjdu víc."
Co jste se loni naučili jako tým?
"Hlavní lekcí bylo vytvoření pozitivní atmosféry, kde proti sobě s respektem soupeří dvě auta navzájem. Před sezonou jsme vytvořili plán, jak bude pracovat tým osmdesáti lidí s dvěma kamiony a dalším příslušenstvím. Pro nás jako jezdce bylo důležité, že jsme oba sdíleli informace o chování a nastavení auta a mohli se tak posouvat kupředu."
Tým se stal mistrem světa hned ve své první sezoně.
"Na začátku sezonu jsme měli velkou poradu se všemi členy týmu a mechaniky. Diskutovali jsme o tom, co je třeba udělat pro výhru. Je jednoduché říct, že chcete vyhrát. Ale realita je jiná. Existuje tolik malých detailů, které mohou oddělit případný úspěch od neúspěchu. Šli jsme podle jasného plánu. Během sezony jsme nedostali ani jednu černou vlajku nebo varování. Úspěchu jsem dosáhli i s maximálním respektem k ostatním jezdcům."
Vaše strategie byla vždy být v závodech konzistentní. Rozestupy na špičce jsou ale velmi malé. Změnilo se něco?
"Ne. Nyní se nacházíme na úrovni, kde jsme chtěli být a ze které chceme pracovat. Úrověň se letos bude opět zvyšovat, tím jsem si jist. Musíme se vyvarovat špatného výsledku. To by mohlo ohrozit celou sezonu."
Jak byly pocity při prvních testech?
"Auto je perfektně připravené. Jsou tam jisté změny, ale také ještě několik věcí, na kterých budeme v průběhu sezony pracovat. Nikdy to totiž nebude úplně dokonalé. Je třeba být opatrný a ujistit se, že dané změny jsou správné. Vývoj auta by neměl nikdy končit a pokud na prvním závodě přijdete na nějakou chybu, je to špatně. Proto je potřeba se na problémy detailněji zaměřit teď, když ještě zbývá posledních pár dnů do startu v Barceloně."
Hlavní změny oproti loňsku?
"Je tam jeden velký upgrade a pár menších věcí, ale nemůžu prozradit, o co přesně jde. Udělali jsme pokročilý vývoj loňského auta. Nestavěli jsme nová. Ale zlepšili jsme ho ve všech oblastech."
Nově se letos pojede na Silverstonu a v Austinu.
"Na závod ve Spojených státech jsem poukazoval dlouhou dobu. Bude zajímavý jak pro fanoušky, tak pro značky vzhledem k americkému trhu. V blízké době bych se rád podíval také do Asie. Vítám zařazení nových tratí. Odchod z Lydden Hillu je smutný, šlo o nádhernou trať s mnoha náročnými pasážemi. Ale sezona 2017 je za námi. Jsem si jist, že IMG připraví v Silverstonu zajímavý víkend."
Jakou trať byste vrátil zpět do kalendáře?
"Musíme se dívat neustále dopředu. Proto je dobré zachovat mix těch klasických rallycrossových tratí a nových okruhů. Ve spojení s zajímavými závody to je záruka přízně fanoušků i v budoucích letech."
V týmu asi probíhají poslední přípravy před odjezdem do Barcelony.
"Všechna nákladní auta a návěsy jsou ve finálních přípravách před naložením. Máme nové Scanie i nové návěsy. Fanoušci se mohou těšit na novou fanzonu. Testování je u konce, naposledy jsme jezdili právě v Silverstonu. Takže vzhůru do Barcelony!"
zdroj: monsterenergy.com