Svým přestupem do rallycrossu vzbudil před loňskou sezonou jednoznačně velký ohlas a dalo by se říct, že pro mnohé příznivce a odborníky bylo jeho rozhodnutí vstoupit do mistrovství Evropy překvapením. Cíle nemohl mít rallyový mistr světa z roku 2003 jiné než útočit na titul. Tento atak také kvůli nedostatku času na přípravu a otestování vozu Citroën DS3 nevyšel. Petter Solberg se však svým pojetím a jezdeckým stylem stal jednou z největších osobností šampionátu. A zasloužil se velkou měrou o zvýšení popularity a medializace tohoto sportu.
Před sezonou 2014 stejně jako před tou předchozí měl řadu nabídek z dalších okruhových seriálů, mluvilo se o návratu zpět do mistrovství světa v rally. Petter Solberg ovšem bude pokračovat v rallycrossu. V nově vypsaném mistrovství světa. A hned se dvěma vozy Citroën DS3 SuperCar. Těsně před Vánoci tým PSRX oznámil, že ve druhém voze pojede další norský jezdec a vítěz posledních dvou závodů loňského roku Alexander Hvaal. "Po testu, který s námi Alexander absolvoval v polovině října, byl jednoznačně první volbou poté, co jsme se rozhodli, že v sezoně 2014 budeme nasazovat dva vozy. Udělal na mě velký dojem. Je talentovaný, pokorný a čeká na něj velký rallycrossová budoucnost," uvedl Petter Solberg ke svému budoucím týmovému kolegovi. Nor dobře ví, o čem mluví. Sám se učil od takových jezdců jako byli Colin McRae nebo Tommi Mäkinen.
Vraťme se na začátek loňského roku. Jak nyní vidíte rozhodnutí vstoupit do rallycrossu? Řešil byste některé věci jinak?
"Udělal jsem jistě správné rozhodnutí. Rallycross šel za poslední roky hodně nahoru, což se posunem na úroveň mistrovství světa jen potvrdilo. Proto chci závodit v tomto šampionátu. Mým cílem je stát se prvním mistrem světa ve dvou odlišných motoristických disciplínách."
Po sezoně 2012 jste skončil v továrním týmu Ford. Pro rallycross jste ovšem zvolil Citroën. Přicházely v úvahu i jiné značky vozů?
"Vycházel jsem z toho, že společnost Citroën Norway je jedním z mých partnerů. Všichni v tomto sportu jsou závislí na sponzorech. I z tohoto důvodu padla volba na Citroën. Žádné jiné auto jsem nezkoušel ani netestoval."
Na začátku sezony v Lydden Hillu jste hovořil o tom, že jste šel pro "pomoc" a chtěl spolupracovat s Kennethem Hansenem. On řekl ne. Jak nyní vypadají vaše vztahy?
"Původně jsem měl dohodu s týmem Hansen Motorsport o koupi vozu Citroën DS3. Ale náhle tato dohoda byla zrušena. Poté zbývalo šest týdnů do startu sezony v Lydden Hillu. Nezbývalo nic jiného než se pustit do stavby vlastního auta se svým týmem. Nakonec se všechno povedlo a já mohl v Anglii závodit. Tým odvedl při stavbě výbornou práci. Naše vztahy s Kennethem jsou úplně v pořádku. Nemáme spolu žádné problémy."
V krátké době jste dokázali postavit výborné auto. Jaké byly vaše první pocity? Přeci jenom oproti rallyovému vozu Ford Fiesta WRC to muselo být trochu něco jiného.
"Samozřejmě to byla změna. Příjemná změna. Vůz divize SuperCar je zcela ultimátní nářadí. Zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině něco málo přes dvě vteřiny je úžasné. Musím říct, že je to extrémní zážitek řídit toto auto."
Týmovým inženýrem se stal Simon Levett, který má řadu zkušeností s rallycrosovými auty. Vy zase máte mnoho zkušeností z rally. Je těžké se shodnout na některých technických věcech nebo máte podobné názory?
"Vytvořili jsme pro sezonu 2013 skvělý tým. Simon je brilantní konstruktér. Obvykle nejdeme společnou řeč. Postavit vůz pro divizi SuperCar je dost komplikované, ale oba jsme dobře věděli co potřebuji a dělali všechno pro to, abychom postavili co nejlepší auto."
Prozradíte hlavní změny, které na voze proběhnou před nadcházející sezonou?
"Postaveno bude úplně nové auto. Co se týče stavájícího vozu Citroën DS3, uvažovali jsem také o prodeji, ale nakonec padla volba na start s dvěma vozy v sezoně 2014. Hlavní změnou bude dodavatel motoru. To byl největší problém loňské sezony."
Ředitelem týmu PSRX je vaše manželka Pernilla. Oproti týmům Ford a Subaru, kde jste působil, tu asi bude rozdíl ve fungování týmu.
"Týmu je složený z deseti až dvanácti lidí. To je rozdíl oproti Fordu a Subaru. Chci, aby to i nadále fungovalo tímto způsobem. Žádné zásadní změny do budoucna v otázce vedení týmu nechystáme. Pernilla odvádí výbornou práci a nedovedu si představit chod týmu bez ní."
Je těžké, pro vás jako známou osobnost v Norsku, sehnat dostatek peněz na zajištění sezony?
"Není to lehké. Můžeme se o tom znovu pobavit před začátkem sezony. Ekonomická situace ve světě není dobrá, Norsko a Švédsko nevyjímaje. Firmy chtějí protihodnotu za své vložené peníze. O tom není sporu."
Poslední sezona vám přinesla více zklamání než radosti. Přesto jedete každý závod, každou rozjížďku na sto deset procent. Diváci milují váš styl. Jak vnímáte jejich podporu?
"Sezona 2014 byla pro mě a zejména pro tým spíše testovací. Všichni jsme potřebovali se adaptovat a učit se poznávat, co rallycross obnáší. Postavit co nejlepší auto a fungovat jako tým. Mám nejlepší fanoušky na světě, kteří ze mě dokáží dostat maximum. Vždy se snažím předvést jim to nejlepší, co umím. Jejich podpora je pro mě rozhodující."
Po technických problémech v úvodu sezony jste se soustředil na výsledky v jednotlivých závodech. Všichni viděli, co se stalo ve Finsku (tech.problém v téměř vyhraném finále - pozn.). Velice nespokojen jste byl po domácím závodě v Norsku kvůli kolizi s Doranem. Podobná situace nastala také v Buxtehude. Kontakty ovšem do rallycrossu patří.
"Všechny závody prožívám velice emotivně, vždy to tak bylo a vždy to tak bude. V Hellu a pak i v Buxtehude jsem byl rozzuřený. Ale kdo by nebyl. Musím říct, že to však byly normální souboje. Jsem férový jezdec. V minulé sezoně jsem ani jednou nikoho zezadu nepostrčil ani neatakoval předním nárazníkem. A rád bych touto cestou šel i nadále."
Co soudíte o konkurenci a rychlosti ostatních rallycrossových jezdců?
"Nebyl jsem překvapen z úrovně šampionátu. Rallycrossoví jezdci jsou tvrdí, neuhnou. Dojem na mě udělali především mladí jezdci v čele s Alexanderem Hvaalem a Andreasem Bakkerudem.
Muselo být těžké, když víte, že máte rychlost, vyhráváte rozjížďky, ale vítězství nepřichází. Jak vás ale znám, tak právě tyto skutečnosti vás motivují a posouvají dále. Motivace vám nikdy nechyběla.
"Mám nadšení a motivaci. Chci být opět mistr světa. Za svojí kariéru jsem zažil několik propadů, ale dokázal se vrátit zpátky na vrchol. Když chcete vyhrávat musíte umět přijímat i porážky. Výhry, poté co se dostanete zpátky, jsou o to lepší."
Netajíte se spokojeností s prací promotéra šampionátu společnosti IMG. Co říkáte na nový kalendář?
"IMG odvedlo během tohoto roku výbornou práci a to čeho dosáhli je jedinečné. Kalendář vypadá zajímavě. Už se nemůžu dočkat až sezona začne. Jen by se mohlo začínat o trochu dříve."
Před deseti lety jste byl mistr světa v rally. Šampionát určitě stále sledujete. Věříte, že Thierry Neuville s týmem Hyundai mohou zastavit Sebastiena Ogiera?
"Sebastien Ogier jel letos své vlastní mistrovství. Nikdo ho nebyl schopen výrazně ohrozit. Udělali na mě společně s Volkswagenem obrovský dojem. Uvidíme s čím přijde Hyundai. Thierry Neuville je bezesporu velice talentovaný jezdec. Věřím, že tento jezdec nám ukáže během nové sezony s novým autem zajímavé věci."
Během roku 2013 se objevili také různé zprávy o vašem návratu do WRC. O co šlo?
"Novináři se mě ptali a já odpovídal - ano rád bych se jednoho dne vrátil do WRC, když přijde ta pravá a zajímavá nabídka. Nemůžu teď říct, co bude v budoucnosti. Rally pro mě stále je nejlepší motoristická disciplína. Ale můj návrat v této chvíli nepřichází v úvahu. Vrátit se do tohoto kolotoče není jednoduché."
Na závěr vzkaz pro rallycrossové příznivce.
"Ať si užijí začátek nové éry tohoto sportu, který nyní má to co si zaslouží. Mistrovství světa. A já jsem rád, že až to celé začne, budu u toho!"