Dlouhá léta se na rallycrossové scéně pohyboval plzeňský tým ARTFordSPORT, který jak název napovídá používal techniku Ford. V letech 2004 - 2010 se za volantem závodních Fordů Puma a Fiesta vystřídalo hned několik jezdců, kteří startovali jak v MMČR, tak v zónových podnicích a šéf týmu Jiří Galuška také tři roky v rámci mistrovství Evropy .
ARTFordSPORT Plzeň měl v roce 2010 k dispozici celkem devět různých speciálů Ford (6x Fiesta Cup, Ford Fiesta S1600, Ford Puma a Ford Fiesta ST). Ve finále to znamenalo, že v létě 2010 startovalo na podniku ZSE v Sedlčanech hned devět jezdců (ve třídě Fiesta Cup Tarabus, Triner, Brynda, Černý, Trojan a Šlehofer a v dalších autech Galuška, Fryč a Kramářová). Zejména známá rallyová jména zde v rámci Fiesta Cupu tehdy předvedla velmi pěknou podívanou a také hezkou propagaci rallycrossu.
Jenže právě tato akce byla na dlouhá léta prakticky posledním počinem původně rallycrossového týmu ARTFordSPORT Plzeň. Dalších sedm let jsme Fordy z Plzně mohli vidět jen v rally a závodech na okruzích. Až v letošní sezoně se plzeňský tým s Fordem Fiesta S1600 a Fordem Fiesta R3T-1.6Turbo vrátil do rallycrossu v rámci MMČR a ZSE. Za volantem zeleného speciálu Fiesta S1600 se v rámci v zóně objevil mladý sedmnáctiletý talentovaný jezdec Marián Gajdoš ze Slovenska. Za volantem nového speciálu Fiesta R3T-1.6 Turbo se po sedmi letech objevil šéf týmu Jiří Galuška. O výsledcích v sezoně 2018 a plánech pro další rok jsme se povídali právě s majitelem a šéfem týmu Jiřím Galuškou.
Jaké byly plány po návratu do rallycrossu v roce 2018?
"Přes zimu 2018 jsme připravovali na rallycross dvě auta. Oslovil nás s poptávkou mladý slovenský jezdec Marián Gajdoš, že chce přestoupit z minikár do závodního auta. Vybrali jsme Fiestu S1600 a jezdec se rozhodl pro šest podniků v rámci ZSE. Hned na prvním závodě jsme měli trochu smůlu, protože nevydržel motor a Marián tak obsadil ve finále šesté místo. Další podniky pak už byly velmi dobré a Marián Gajdoš se neustále zlepšoval. Vlastně jedinou větší chybu udělal ve druhém závodě v Sedlčanech, kde na vyhlášené střelnici dost očesal přední část fiesty. Mechanici ale auto během dvou hodin složili do provozu a ve finále z toho bylo výborné třetí místo. Celkem se podařilo Mariánovi dostat se na bednu dvakrát, k tomu přidal další dvě finále. Díky těmto výsledkům dosáhnul na celkově páté místo v rámci ZSE. Já jsem se pak představil s novým černým speciálem Fiesta R3T-1.6Turbo ve třídě STC+2000ccm. Auto bylo úplně nové, vlastně jsme jen testovali a postupně jsme v sezóně přidávali výkon i jednotlivé úpravy. Celou sezonu jsem absolvoval jen se sériovou převodovkou. Nicméně i přesto jsem se jednou dostal na bednu (třetí místo na Slovakiaringu) a absolvoval další tři finále. Odjel jsem jen pět závodů a z toho byla čtyřikrát účast ve finále, takže spokojenost. Stačilo to celkově na šesté místo jak v rámci MMČR tak i ZSE."
Co bude v plánech pro sezonu 2019? Jaká technika je k dispozici?
"Jsem základem rallycrossař a chci se v něm i nadále pohybovat. Plány jsou jasné. Nabízíme závodní speciály na pronájem pro rallycross – jak v rámci MMČR a ZSE, tak v případě zájmu pro závody Rallycross Cupu. V této chvíli je vše na rok 2019 ve fázi jednání. Ještě není nic podepsáno. Máme k dispozici na rallycrossovou sezonu 2019 zatím všechny čtyři závodní speciály. Kompletní přehled našich aut najdete na webu www.fiestacup.cz. Pro rallycross máme v přípravě hned čtyři vozy (Ford Fiesta R1 do třídy N1600, Ford Puma S1600 pro historiky a pak dvě auta z letoška, tedy Fiesta S1600 a Fiesta R3T). Oslovil nás jeden rakouský jezdec a jeden český a teď jednáme o podmínkách a plánech. Samozřejmě, že vše se bude ladit až dle kalendářů. Podle těchto dohod se rozhodne, s jakým autem pojedu já. Mým privátním plánem je odjet alespoň sedm až osm akcí v rámci ZSE. Uvidíme, co pro mě zůstane. Pro moji letošní černou „turbo„ fiestu připravíme novou převodovku od Quaife, auto dostane nový správný výfuk a daleko větší intercooler. Mělo by se dostat na přibližně 250 koní a 360 Nm kroutícího momentu. S novým Qaifem by mělo být více konkurenceschopné."
Jaké jsou podmínky pro pronájem?
"Podmínky rádi sdělíme každému zájemci individuálně. Vždy záleží zejména na počtu akcí, typu auta, požadavcích na pneu a dalších představách jezdce. Pronájem je zajištěn "all inclusive", tedy kompletní příprava auta, doprava a servisní zázemí (servisní auta a stany), mechanici, kompletní náplně a benzíny, náhradní díly a ráfky. Samostatnou položkou jsou pak vždy pneumatiky, které řešíme individuálně. Jsem schopen pro jezdce zajistit kompletní provedení pneu Avon, Michelin, Hankook, Toyo ve variantách slick, wet, medium. Druhá možnost je, že si pneu dodá sám jezdec a od nás dostane zapůjčené jen ráfky. Pro lepší představu zde tedy uvádím cenu za pronájem speciálu Ford Fiesta S1600 pro podniky ZSE, která startuje na 22.800 Kč za jeden závod bez pneu. Cena pro speciály Fiesta R1 a Puma S1600 je o něco nižší, cena za Fiestu R3T/Black, je pak samozřejmě vyšší. Pokud se objeví zájemce o rallycross, stačí se s námi spojit na emailu - info@fiestacup.cz a vše s ním rádi probereme."