Jak se říká, v nejlepším přestat. Tímto zlatým pravidlem jsme se řídili v roce 2014, když se našemu Autosema offroad teamu podařilo získat najednou dva tituly mistra Evropy v off - road trialu (celkově již 4. a 5. evropský titul). Od toho okamžiku jsme zahájili velký přerod v úplně jinou motoristickou disciplínu. Novým směrem, kterým jsme se rozhodli vydat, byl totiž rallycross! Tým změnil název na Autosema Racing, přišlo nové logo, ale také nová závodní technika. Začátky byly těžké, my jsme je však překonali a máme za sebou již druhou rallycrossovou sezónu. A jak byla úspěšná? Posuďte sami…
Do naší teprve druhé sezóny v rallycrossu jsme vstoupili ve stejném složení i se stejnou závodní technikou, se kterou jsme absolvovali sezónu první. Tu jsme dokončili celkově na 2. a 3. místě v kategorii National 1600 (N1600) a do nové sezóny jsme tak byli velice natěšeni. Do sedaček závodních vozů VW Polo 1,6 GTi tedy opět usedli piloti Jakub a Tomáš Michalovi.
První závod jsme absolvovali, stejně jako v roce 2015, na slovenském Slovakiaringu. Nejednalo se však o závod MČR, takže jsme se netradičně zapsali do kategorie SuperTouringCars -1600 (STC-1600), která je spojena se SuperTouringCars -2000 (STC-2000). To znamená, že jsme se s našimi téměř sériovými poly s výkonem kolem 120 koní ocitli v kategorii se závodními auty s objemem do dvou litrů a výkonem mnohdy přes 260 koní. Brali jsme však tento závod pouze jako trénink před začátkem naší „ostré“ sezóny, a tak jsme si chtěli závody hlavně užít. O to větší bylo překvapení, když jsme se ve všech rozjížďkách umístili v první desítce a do semifinále šli dokonce z 6. a 7. místa. V přímém porovnání s nejrychlejšími bohužel Tomáš nedokázal předjet soupeře na 3. místě, přestože ho celých 6 kol naháněl, a tak mu zůstala brána finále uzavřena. Ta však nezůstala uzavřena pro Jakuba, který s absolutně nekonkurenceschopným autem dokázal vybojovat 3. místo a šel do finále. Tam díky skvělému výkonu urval 4. místo. V podtřídě STC-1600 jsme tedy obsadili neuvěřitelné 2. a 3. místo a celkově jsme na Slovakiaringu získali 4. a 7. místo v konkurenci 22 aut s dvojnásobným výkonem spadající do třídy STC-2000.
Nabiti úspěchy z minulé sezóny i neobvyklým úspěchem ze Slovakiaringu jsme se rozhodli posunout o krok vpřed a vyměnit jedno polo za závodní auto patřící do vyšší kategorie. Novým členem týmu se tak stal Peugeot 206 MAXI s objemem 2000 ccm a výkonem 220 koní v úpravě na rally. Jako jezdec, který ho bude pilotovat, byl zvolen na základě lepších výsledků v první sezóně Jakub, jehož Polo bylo okamžitě nabídnuto k prodeji a bylo rozhodnuto, že se s ním nebude účastnit již žádného závodu.
Proto jsme také na první závod MČR konaný v rakouském Melku dorazili jen s jedním autem. Závodnická základna v kategorii N1600 v ČR po premiérové sezóně výrazně posílila, a tak na první závod dorazilo hned 8 českých jezdců této kategorie a k tomu dalších 24 jezdců z Rakouska. V konkurenci 32 aut bylo nutné podávat opravdu bezchybné výkony. To se Tomášovi dařilo a největšího úspěchu v závodě dosáhl ve 3. rozjížďce, kdy se mu vůbec poprvé podařilo v přímém souboji porazit zkušeného rallycrossového matadora Jana Skálu, a stal se tak vítězem celé rozjížďky. Ve finále Tomáš obsadil druhé místo a vstup do MČR se dal považovat za úspěšný.
Po více jak dvouměsíčních úpravách se z peugeota na rally stal peugeot pro rallycross a prvním testovacím závodem měl být květnový závod MČR a Zóny střední Evropy (ZSE) v Sedlčanech. Tam jsme tedy dorazili opět v plné sestavě a všichni jsme se těšili na první závodní kilometry Jakuba v peugeotu. Bohužel však pro něj závod velmi brzy skončil, když ještě v tréninku odešla převodovka. Tomášovi se dařilo a všechny konkurenty včetně svého největšího rivala Jana Skály, který absolvoval závody s novým závodním autem, nechal daleko za sebou a s přehledem vyhrál.
Náš další závod se konal po dlouhé pauze až na konci července opět v Sedlčanech. Během této pauzy oba jezdci zvládli získat svůj první vysokoškolský titul, bohužel ale ani takto dlouhá pauza nestačila na výrobu a zastavění nové sekvenční převodovky do peugeota, proto jsme již podruhé v sezóně jeli na závody pouze s jedním závodním autem. Tomáš si celý závodní den počínal suverénně, ve finále se mu bohužel nepodařil start a nakonec dokončil závod „až“ na 3. místě.
Během léta jsme také navázali skvělou spolupráci nejen se specialistou na Peugeoty, ale především s výtečným rallycrossovým závodníkem s mnoha úspěchy a zkušenostmi Jakubem Bittmanem a celým jeho týmem. Zároveň také s bratry Robertem a Martinem Lorenzovými. Dohromady jsme vytvořili silný tým s mnoha zkušenostmi a skvělým zázemím, který nabízí mnoho nových možností.
V rakouském Fuglau na konci srpna jsme byli konečně zase v plné síle i složení. Kuba se musel začít sžívat se sekvenční převodovkou i celým vozem a Tomáš pokračoval ve svém boji o titul mistra ČR. Rozjížďky výrazně zkomplikoval déšť, neboť jsme ani na jedno z aut neměli mokrou sadu pneumatik. Naštěstí konkurence na tom nebyla o moc lépe. Déšť byl tak nepříjemný především pro Kubu, který si potřeboval na nové auto zvyknout nejprve v normálních podmínkách. Do semifinále proto nastupoval až z 3. řady. V té době již povrch začal vysychat a po napínavém závodě se dokázal probojovat do finále. Tam nastupoval opět z poslední řady a po bojovném výkonu skončil na krásném 5. místě. Tomášovi se v rozjížďkách příliš nedařilo, ve finále však vyšlo vše na výbornou a dojel si pro již druhé letošní vítězství.
Poslední závod se konal opět ve Fuglau, neboť byl zrušen závod v Sosnové. Do posledního závodu vstupoval Tomáš na průběžném děleném prvním místě s Janem Skálou, a tak bylo jasné, že vítěz závodu se stane také mistrem ČR. Z předchozí zkušenosti jsme se poučili a přivezli si s sebou také mokrou sadu pneumatik. Akorát jsme nečekali, že jinou sadu bychom ani nepotřebovali. Celý den totiž propršelo a trať byla výrazně podmáčená. Pro Jakuba však přišla drtivá zpráva po trénincích, kdy mu bylo zakázáno použití jeho mokrých gum, jelikož se jednalo o, v Rakousku zakázané, protektory. Se suchými gumami při souvislé vrstvě vody a bláta na trati se opravdu jezdit nedá, proto nestačil na lepší než 11. místo. Tomášovi, na rozdíl od jeho hlavního konkurenta Jana Skály, přálo štěstí, které podpořil bezchybným výkonem. Také díky skvělé volbě pneumatik vyhrál všechny rozjížďky a na vítězství dosáhl i ve finále. Ihned poté tak mohl začít slavit svůj první rallycrossový titul mistra ČR ve třídě N1600.
Druhá rallycrossová sezóna byla pro celý tým Autosema Racing v mnohém nová. Nejen, že jsme se celou sezónu seznamovali a zprovozňovali nové závodní auto, také jsme nově začali spolupracovat se skvělými lidmi a především získali premiérově titul mistra ČR. Získat titul hned ve druhé sezóně v rallycrossu považujeme nejen za osobní úspěch Tomáše, ale především za úspěch celého týmu, který celý rok poskytoval oběma svým jezdcům 100 % péči.
Velmi rychle jsme se pustili do světa „velkého“ rallycrossu a rozhodně nechceme v tomto postupu přestat. Příští sezónu chceme dále pracovat na zdokonalování svých závodních strojů i jezdeckých dovedností a rádi bychom se ukázali také na některém z mezinárodních závodů. Taková progrese by ale nebyla možná bez našich sponzorů, kterým děkujeme za všechnu podporu, kterou nám v průběhu sezóny poskytovali. V neposlední řadě patří také obrovské poděkování všem členům týmu, našim rodinám a také všem fanouškům, kteří při nás stáli během celého roku.
Zároveň na našich vozech i mimo ně nabízíme reklamní plochy, které by mohly sloužit ke zviditelnění vaší firmy. V případě zájmu nás neváhejte kontaktovat na e-mail: autosema@volny.cz.
text: Marek Michal, manažer týmu Autosema Racing
foto: Michal Vostárek, Marek Michal, Kateřina Křížková
Poznámka: Pokud i vy nebo váš tým by se rád podobným způsobem prezentoval na stránkách www.rallycross.cz, ozvěte se na e-mail p.sulcik@seznam.cz