Úvodní závod maďarského šampionátu v Kakucsi využil Manfred Stohl k nasazení elektrického rallycrossového vozu. Přesně toho, se kterým je v plánu odjet letošní seriál Projekt E v rámci závodů mistrovství světa. A pro příznivce spalovacích motorů nejde o příliš dobrou zprávu. V divizi Supercars totiž zvítězil. Druhého Tamáse Káraie, pravidelného účastníka mistrovství Evropy nejsilnější divize, porazil ve finále o necelou vteřinu. "Jsem si jistý, že píšeme historii. Představili jsme první elektrický vůz v celostátním mistrovském závodě. Těší to dvojnásob, protože jsme dokázali zvítězit," řekl po závodě Manfred Stohl. Společnost Stard pracuje na projektu od jeho uvedení v roce 2016.
foto: DuEn
"Tento závod byl dlouhou dobu plánovaný, abychom se ubezpečili, že poznatky, které jsme získali při testovacích jízdách, jsou použitelné i při závodech. Soustředili jsme se především na nastavení a ne na dílčí časy. Srovnání s konkurencí ovšem dopadlo výborně. Technicky všechno fungovalo skvěle," prohlásil generální ředitel a šéfinženýr Michael Sakowicz.
Redakčnímu rakouskému spolupracovníkovi Dietmaru Drabkovi, který závodu osobně přihlížel, se vůz jevil velmi dobře. Disponuje výkonem 612 koní a kroutícím momentem 900Nm. Auto vzhledem k výrazně vyšší hmotnosti - baterie váží přibližně 240 kg - musí brzdit o dost dříve než konkurence. Vůz je o poznání hlučnější než se očekávalo. Baterie vydrží 12 až 13 kilometrů se 100% zatížením, nabíjení trvá asi deset minut se speciálním zařízením. To ovšem stojí 60 tisíc EUR. Aktuálně elektrické auto stojí 380 tisíc EUR, ale kvůli koronavirové krizi STARD nesplňuje poptávku, zejména z Nového Zélandu a Číny. Čtyři vozy jsou připraveny na Projekt E mistrovství světa, další dva jsou na cestě. Projekt E bude součástí prvního závodu MS ve švédském Höljes, zatímco zavedení elektromobilů do nejvyšší kategorie MS pomocí kitu vyvinutého rakouskou firmou Kreisel bylo odloženo do roku 2022.
Sestřih závodu - HRC 2020 - Kakucs (finále Supercars v čase 44:40)