Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

Najdete nás na FacebookuInstagramYoutubeRSS

Promotér "nepromotér"

12.03.2025 | Autor: Petr Šulčík
Promotér "nepromotér"
S nalezením nového promotéra pro evropský a světový rallycross, který se nakonec neuskutečnil, se pojí celá řada otázek. Doufejme, že bude už jen lépe.

S nalezením „nenalezením“ nového promotéra přichází celá řada otázek. Proč se tak stalo a proč nakonec se této role ujala samotná Mezinárodní automobilová federace FIA jsme se v oficiálním vyjádření nedozvěděli. A upřímně ani jsem to nečekal. Na stole podle neoficiálních informací byly tři nabídky. Ujmout se rallycrossu měli Britové v čele s Martinem Anayiem, který už v čele stál v roce 2014 a 2015. Nakonec k tomu nedošlo.

I když si to zainteresovaní nepřipouštěli, rallycross prochází od začátku sezony 2019 velkou krizí. A náhodná není samozřejmě ani souvislost s přechodem nejvyšší kategorie na elektrický pohon. Ten skalní příznivci za svůj nepřijali, následovala koronavirová pandemie a z prohloubené krize se stále rallycross ne a ne dostat. Stále slyším otázky, jak se to po letech, kdy v rallycrossu účinkovaly "polotovární týmy" a hvězdy světového motorsportu jako Loeb, Solberg, Ekström a další mohlo stát? Samotné automobilky na přechod tlačily, ale před sezonou 2019 všechny své působení ukončily. Co za tím stálo, vědí jen zainteresovaní. Nikdy se k tomu nikdo nevyjádřil.

Místo razantního NE elektrifikaci rallycrossu se nejlepší týmy uchýlily k přechodu na elektropohon. Po odchodu IMG z role promotéra se rallycrossu ujal WRC Promoter, jinými slovy Red Bull. Myšlenka, že se ke stávajícím týmům budou v hojném počtu připojovat další, vzala za své. I díky velké finanční náročnosti. Kromě týmů podporovaných Red Bullem startuje s elektroautem jen tým CE Dealer (další podpora silné společnosti a partnera šampionátu), dva vozy Lancia, které skončili po požáru v Lydden Hillu nasazoval francouzský GCK (partnerská společnost zajišťovala nabíjení). Ze soukromníků se pustil do elektriky jen René Münnich. A ten po požáru lancií postavil svého seata do "kopřiv" a raději postavil nový benzinový vůz. Druhým "soukromým týmem", který se zatím ještě nepostavil na start je litevský ESmotorsport, který stále marně hledá řidiče pro vůz Škoda Fabia. A možná se na start ani nepostaví. Podle neoficiálních informací je cena elektrické auta přes jeden milion eur. A to opravdu není částka, za kterou by se na účast v rallycrossovém mistrovství světa stále fronta.

Slyšel jsem od Tommyho Kristofferssona, jak bylo složité sehnat dostatek prostředků na pokračování s vozy se spalovacím motorem. Přechod byl podle něj pro jeho tým nevyhnutelný, jinak by na provoz nedostal ani euro. Nakonec se švédský tým loni vrátil k benzinovým vozům. Johan Kristoffersson si s elektroauty poradil a získal další titul mistra světa. Nikdo se však neodvážil oficiálně říct, že elektrifikace rallycrossu je krokem vedle. Stále jsme jen od předních týmů slyšeli, jak je všechno skvělé a rallycross čeká zářivá budoucnost. Loňský podzim ukázal opačnou stranu. Další promotérská společnost skončila a jí zveřejněný kalendář na sezonu vzal za své.

Rallycrossu se znovu chopila FIA a s napětím čekáme na nový kalendář. Prvním pozitivním krokem k návratu popularity rallycrossu je prohlášení, že bude vysílán na neplacených platformách. Vyhráno, ale zdaleka není. Je totiž polovina března, což je dost pozdě. Řada týmů už přesměrovala své zájmy jinam. Určitou alternativou je seriál RallyX, rozběhnou se také národní šampionáty. S jezdeckou účastí to v posledních letech nebylo špatné jen v mistrovství světa, ale také v divizích mistrovství Evropy, které vlastně světový šampionát "držely". Rád bych se mýlil, ale s jezdeckým zájmem, to nebude slavné ani letos. Rallycross je skutečně na dně. A budoucnost ukáže, jestli se dokáže odrazit.