Obsah čísla 03/20:
Sezóna MČR a RSS 2020
Jiří Valenta, předsedou Komise rally a zároveň ředitelem Rallye Šumava: "Uděláme vše pro to, aby se letošní MČR odjelo." Oslovili jsme i další domácí pořadatele z první poloviny roku.
Václav Pech - „Na závodění ve WRC se nesmírně těším“
Václava Pecha jsme v posledních letech byli zvyklí vídat ve Fordu Fiesta R5. Pro letošní rok udělal poměrně zásadní rozhodnutí. Koupil Ford Focus RS WRC 06 a vydá se s ním znovu do boje o nejvyšší příčky.
Miroslav Jakeš - "Loňská sezona nedopadla tak, jak jsme si představovali"
Třicetiletý jezdec z Hutiska-Solance neprožil příliš úspěšnou sezonu 2019. Reputaci si napravil jen dvěma triumfy v jednodenních sprintech.
Veronika Havelková - „Nevylučuji, že časem přibude pár startů“
Veronika Havelková se vypracovala mezi nejlepší domácí navigátorky. Pavla Valouška dovedla ke dvěma slovenským titulům, loni úspěšně působila po boku Vojtěcha Štajfa.
Jan a Jakub Talašovi - Rychlí bratři z Klatov
Jana Talaše zná český příznivec rally již delší dobu, na konci loňského roku však nakoukl na tratě rychlostních zkoušek i jeho bratr Jakub, který se pravidelně věnuje motokárám. Od malička je motorsport smyslem jejich života, oba mají za sebou v různých disciplínách spoustu úspěchů. Jednoho z největších se nedávno dočkal mladší z bratrů Jakub, když ovládl prestižní anketu Zlatý volant v kategorii motokáry.
Martin Lehký - Přesedám do Fiesty R2T!
Soutěžácká kariéra Martina Lehkého se dá ostře vymezit do dvou etap. Druhá z nich zatím vyvrcholila titulem šampiona v kategorii turbodieselů v Rallysprint Sérii. Ale ponořme se v úvodu hlouběji do historie…
Karel Jílek - K prvnímu šumavskému vavřínu bez tabulí a směrníků
Zřejmě jen některý z mladších fanoušků motoristického sportu nikdy neslyšel o Metalexu. Loni oslavil 50 let své existence. Jedním z jeho zakladatelů byl Karel Jílek, se kterým zavzpomínáme na Rallye Šumava 1964.
Na kávě… s Drotárem a Bánocim
Stali se ikonami slovenského automobilového sportu. Když se řekne Igor Drotár (1954) a Vladimír Bánoci (1955), tak každý ví, že se bavíme o rally, a každý ví, že jsme ve východoslovenském Prešově, odkud oba pochází.
Open N: Speciály za rozumný peníz
Pro letošní sezonu byla v českém šampionátu poprvé vypsána skupina Open N. Jedná se o jednotlivě postavené soutěžní vozy s motory, převodovým ústrojím a brzdami z produkčních vozů Mitsubishi Lancer Evo. Těžištěm výroby prototypů jsou už několik let polské firmy. Zejména Dytko Sport, která v lednu získala zastoupení v České republice. Inspirací pro naše jezdce mohou být také dva nové rakouské vozy, které se představily na tratích březnové Blaufränkischland Rallye.
ERC 2020: Odstartuje sezona v Polsku?
Zatímco je téměř jisté, že se světový šampionát letos nestihne odjet kompletní, v případě mistrovství Evropy zůstává reálná šance na absolvování všech osmi započítávaných soutěží.
Rumunsko není jen pro dobrodruhy
Závod evropského šampionátu - Rally Sibiu 2013 byla asi prvním průkopníkem toho, jak se dozvědět více informací o rumunském rallysportu. V posledních letech je tato země i skvělým zázemím pro historické závodění, čehož v nedávné době využili Jan Frei nebo Ondřej Coufal. Proč se proto nepodívat na rumunské tratě důkladněji očima rally fotografa?
Pontus Tidemand - „Adaptace na WRC vyžaduje spoustu času“
Největšího úspěchu dosáhl v roce 2017, kdy se stal mistrem světa v šampionátu WRC2. V loňské sezóně na sebe upozornil čtyřmi starty s Fiestou WRC: Monte Carlo (20.), Švédsko (8.), Turecko (9.) a Velká Británie (7.). Svým výkonem zůstal možná trochu za očekáváními, když se ve výsledcích pohyboval s odstupem za všemi továrními jezdci.
"80" prestižního britského novináře Martina Holmese
Původní reportáže Martina Holmese jsem poprvé zaregistroval v českých motoristických časopisech, následně pravidelně přispíval do Světa motorů. Výrazný odklon od motoristického sportu všeobecně a menší prostor pro rallysport v tomto periodiku způsobil, že jsme se na jednom ze světových podniků dali do řeči. Přesně si už nevybavím, o který závod šlo. Potom netrvalo dlouho a zajímavé rozhovory a reportáže se začaly objevovat v časopisu Rally. Je z toho už téměř dvacetiletá spolupráce. Byl jsem za to vždy moc rád a touto cestou za celou redakci přeji Martinovi k jeho životnímu jubileu hlavně hodně zdraví (nar. 25. dubna 1940)! Nyní ale už nechejme o vlastním životě krátce vyprávět tuto novinářskou legendu.
Historie Argentinské rally - Jihoamerická vášeň pro rally
Před 40 lety zamířil seriál MS poprvé na svérázný jihoamerický kontinent.
Andrej Karginov - Vítěz ze tří kontinentů
V Saúdské Arábii dokazoval od prvních kilometrů, že přijel silnější a rychlejší než v loňském roce a na konci závodu se zaslouženě radoval ze svého druhého triumfu na nejtěžší soutěži světa mezi kamióny.
Vozy LIAZ na Rallye Dakar (3. část)
Další éra liazek na dakarské rally se odbývala už bez Martina Macíka za volantem, zato ve znamení komerčních pronájmů vozidel a také nástupu dakarské kariéry Macíkova syna, Martina jun.
Autokros - Rallykros CZ
Jakub Novotný: „Praha je hezčí než Paříž“
Florent Tafani: „Cílem je evropský titul“
Dominik Senegacnik: „Bojovalo se až do konce“
Luděk Dubravský: „Zklamání rychle přebolelo“
Boris Vaculík - „Mnoho snů se mi splnilo“
Velmi rozmanitou, dlouhou, a hlavně úspěšnou kariéru má za sebou Boris Vaculík. Končit však rozhodně nehodlá.
Jan Macháček - Sedmdesát pryč – a stále za volantem!
Byl to právě on, kdo se v osmdesátých letech zasloužil o to, že se rallykros začal na českých tratích jezdit. Podařilo se mu přesvědčit partu kamarádů a rallykros, který poprvé viděl na rakouské televizi, dokázali, i přes velkou vlnu nevole tehdejších svazarmovských funkcionářů, v roce 1983 na louce mezi Římovem a Pašinovicemi uspořádat. Jan Macháček (11. května 1947) oslavil před téměř třemi lety sedmdesátku, na rallykrosové tratě ovšem nezanevřel.