Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

Najdete nás na FacebookuInstagramYoutubeRSS

Rallycrossový pohled do autokrosu

23.01.2014 | Autor: Petr Šulčík
Rallycrossový pohled do autokrosu
Otakar Výborný skončil na třetím místě ME 2013 v autokrosu.

Celkové hodnocení sezony?

"Do letošní sezony jsme jako celý tým skočili po hlavě a to s nově postaveným autem. Obzvlášť pro mě bylo všechno nové (tratě, lidé, prostředí atd. ). Ale o to větší to byla legrace. Už v úvodním závodě mistrovství Evropy v lotyšské Bausce jsme tvrdě vybojovaným stříbrem ukázali, že nechceme být ve stínu našich soupeřů. Letošní sezona byla jedním slovem parádní. V průběhu jsme dokonce vedli tabulku divize Touring Autocross a konečné třetí místo v rámci ME je pro tým velkým úspěchem a příslibem do budoucna. Ale mrzí mě to, jak s námi bylo v určitých případech jednáno. Původně po zrušeném závodě v německém Seelowě, se již nemělo z celkového počtu bodů nic odečítat. Nakonec bylo před koncem sezony rozhodnuto, že se bude škrtat ještě jeden nejhorší výsledek. Pro mě to znamenalo posun z druhého místa na třetí celkového pořadí mistrovství Evropy."

Nejlepší/nejhorší závod?

"Začnu tím nejhorším a myslím si, že to byl domácí Přerov. Vše šlo až do finále hladce. Bohužel před finálovými jízdami se spustil drobný déšť, který postupně zesiloval. Já startoval z první řady, ale z venkovní stopy. Po startu jsem se přetlačoval s Maďarem Káraiem. Chtěl jsem se dostat do ideální stopy, na vnitřek první zatáčky. To se mi ale nepovedlo a po kontaktu se svodidly jsem zůstal stát s uraženým kolem. Velkou roli v tom sehrála má špatná volba pneumatik.
A ten nejlepší? Musím říct, že jsem si užil všechny závody. Nejraději z celého seriálu vzpomínám na první závod v Bausce. Průběh závodu byl hotové peklo pro mechaniky. Do první rundy jsem měl nejlepší start a vedl s náskokem před úřadujícím mistrem Václavem Fejfarem. Ale dvě kola před cílem vypověděl službu přední náhon a já skončil v hodinách ve svodidlech. Přes noc se auto dalo dohromady a druhý den při zkoušce hned po pár metrech praskla zadní poloosa (následek sobotní havárie). Po startu ze zadní řady do druhé rundy došlo k několika kontaktům a auto přišlo o plnící tlak turba. Do třetí rundy jsem startoval opět ze zadní řady. Povedlo se mi vyhrát a tentokrát z toho byla „pouze‘‘ ohlá spojovačka. Na startu finále jsem byl celkově osmý, což je až třetí řada. Ale závody se rozhodují právě až ve finále. V cíli z toho bylo krásné druhé místo."

Otakar Výborný - Viakom Racing

Konkurence?

"Dříve jsem autokros sledoval v televizi a dneska ho sleduji s auta. V posledních letech byla divize "plechových aut" pouze o dvou jezdcích, kteří si jeli v podstatě svůj závod a následoval zbytek světa. Myslím si, že to pro diváky nebylo zrovna moc zábavné. Ono disponovat prvotřídní technikou a udržet jí v kondici, není žádná levná záležitost. Spousta lidí volí kompromis v podobě určitých předělávek, nebo jako my využívá služeb japonských vozů Subaru  a Mitsubishi. Výhodou těchto značek je, že mají dobrý základ, který se nechá dále vyvinout a použít pro tyto účely. Ovšem i tato koncepce má své limity a my stojíme teď na samotné hranici, kde například zvýšení výkonu motoru by bylo na úkor výdrže. Vyvinuli jsme auto, které je spolehlivé, zároveň i rychlé a osobně mě velice těší, že se můžeme měřit se špičkou. Na rok 2014 chystá spousta soupeřů novou techniku a ostatní zase vylepšují, nikdo nespí, takže se musí počítat s každým."

Tratě?

"Jako jeden z mála mám nejraději trať v německém Matschenbergu. Je sice nepřehledná, hodně nebezpečná, ale za to velice rychlá a vyhovuje mi. Letos se mi na ní povedlo vyhrát všechny tréninky a rozjížďku. Bohužel potom přišlo na řadu vyřizování účtů ze strany ruského jezdce. Tím jsem zde ztratil velkou šanci bojovat o první místo. Trať, kterou bych nejraději vyškrtl z kalendáře je německý Seelow. Vše začalo už po příjezdu do depa, kde bylo půl metrů bahna a traktory tahaly autobusy dolů ze svahu, aby byly schopny vůbec zaparkovat. Samotná trať byla jedním slovem katastrofa! V nejnižším místě bylo asi třicet centimetrů bahna. Ze svahu byla veliká koryta od vody, kameny, cihly, kořeny, drny.. Start byl zarostlý trávou. A co mě nejvíce mrzelo, byla absolutní ignorace ze strany pořadatele. Trať nechali v tomto stavu a nahnali tam závodní stroje. Druhý den byl po vydatném dešti závod zrušen."

Auto?

"Letos jsem jel s vozem Mitsubishi Colt vůbec poprvé a musím říct, že mi ta mašinka přirostla hned k srdci už na prvním testu v Humpolci. To byly vůbec první metry syrového auta, které bylo vyvinuto naším týmem přes zimu a hned jsme si porozuměli. Kluci odvedli velký kus práce a letošní dosažené výsledky byly asi tím nejlepším poděkováním za jejich vynaložené úsilí. Velice nás však trápila elektronika, a skoro celou sezonu jsem byl nucen jet bez ALS. Na určitých tratích, především technického rázu, jsem tento systém velice postrádal, bohužel naši ladiči tento problém naprosto ignorovali."

Otakar Výborný - Viakom Racing

Rallycross?

"Rallycross je moje srdcovka. Když jsem mohl, určitě jsem dění sledoval. Čekal jsem větší zájem jezdců o Challenge. Přišlo mi to jako zajímavé řešení jak se svést po Evropě za celkem dostupné finance, ale jak je vidět tak ten opravdový rallycross dělají především severští jezdci, které Challenge postrádal. Mistrovství Evropy bylo moc pěkné pokoukání a jezdci ze světové rally byli výborným oživením. Ale pokud se na tento šampionát podívám očima jezdce, tak po finanční stránce bychom se pohybovali minimálně pětkrát dráž než v autokrosu. Mistrovství republiky by zase podle mě potřebovala minimálně ještě jednu trať v ČR, více závodů na našem území a taky větší zájem pořadatelů. S vozem Ford Fiesta Marka Zemana jsem se chtěl zúčastnit několika závodů Rallycross Challenge Europe 2013, kvůli opožděné dodávce náhradních dílů do motoru a převodovky to ovšem nevyšlo. Poté co se rozjel kolotoč naší autokrosové Evropy, jsem se soustředil pouze na tyto závody, které byly prioritou."

ME 2011 - Česká republika - neděle

Sezona 2014?

"Rok 2014 pojedu za českou reprezentaci kompletní seriál mistrovství Evropy v autokrosu opět s nově postaveným Mitsubischi Colt. Na základě poznatků z letošního roku bude auto vylepšené. Největší změny chystáme na elektronice, motoru a převodovce. Také se chceme zaměřit na lepší rozložení hmotnosti. Doba učení je u konce. Od začátku sezony do toho chci jít naplno a dokázat, že letošní výsledek nebyla náhoda."

"Poděkování patří celému týmu a všem okolo co nás podporovali. Těšíme se na Vás v sezoně 2014. O dění v sezoně a přípravách, budou naši fanoušci informováni pomocí našeho webu www.viakom-racing.cz."