I v loňské sezoně zůstal Jan Ratajský věrný rallycrossu a ve své druhé plnohodnotné sezoně se mu podařilo obhájit titul mistra republiky, který doplnil i o prvenství v zónovém šampionátu divize Super1600. "Po úspěšné sezoně 2017, kdy se mi podařilo získat republikový titul a třetí místo v zóně jsme byl před letošním rokem plný očekávání. Doufal jsem v nárůst počtu startujících v jednotlivých závodech. Prognózy se ovšem až na výjimky nenaplnily. Světlým bodem byl závod v maďarském Nyirádu, kde v divizi Super1600 startovalo přes deset jezdců. Jinak jsme po celou sezonu bojovali především s Tomášem Krejčíkem, Raphaelem Dirnbergerem nebo Zdeňkem Kučerou. Divize Super1600 je velice atraktivní jak pro pilota, kdy jízda s předokolkou na samotné hraně je úžasný pocit. Ale po pár závodech už jen pocit z rychlé jízdy nestačí a závodník potřebuje souboje na trati a těch bohužel letos bylo ještě méně než loni. Tím pádem to pro diváky není moc zajímavé a chybí tomu potřebná prestiž a úroveň," říká Jan Ratajský. "Pány z FASu jsem byl oceněn pouze jako vítěz divize nikoliv mistr republiky. Trochu jiný přístup mají na Slovensku, kde mě pozvali dokonce na vyhlášení Mistrů volantu," dodal.
Jestli dojde v rámci divize Super 1600 k navýšení počtu účastníků ukáží až první závody. Podle vyjádření některých jezdců by k tomu skutečně mělo dojít. Kvalitu českému i zónovému šampionátu by dodala účast jezdců ze zahraničí. "Je potřeba zlepšit propagaci rallcrossu jak u nás, tak i v celé zóně. A nějak motivovat jezdce, aby objížděli zónové závody i z okolních států. Aby k nám přijeli Maďaři, Poláci a další ve větším počtu a my zase ve větším počtu k nim. V každé zemi jsou dvě tratě na dobré úrovni a dal by se na tom postavit podle mě pěkný šampionát," myslí si jezdec týmu AB motorsport.
Chybí ovšem podpora ze strany Autoklubu, která by motivovala jezdce ke startům v zahraničních závodech. "Komunikace mezi jezdci a Autoklubem nefunguje. Mistrovství Evropy má obrovskou úroveň a prestiž. Každý z nás by se tam chtěl dostat. Ale v řadě případů to nejde bez podpory Autoklubu. A kde jinde si má závodník vyzávodit podporu než v republice nebo v zóně. Podpora pro vítěze těchto šampionátů, kteří by to chtěli zkusit výše, zkrátka neexistuje," uvedl.
V letošním roce má Jan Ratajský podobné plány jako letos. "Odjedeme prvních pět zónových závodů a pak se rozhodneme co dál. Připravujeme stávající fabii, která pokud se neprodá, projde klasickou repasí. Zaměříme se především na přepracování a vylepšení převodovky a větší repas motoru, kde bychom chtěli ještě najít nějaké koníky navíc. Jelikož si vše děláme sami, tak máme o zábavu postaráno. V závodní dílně je teď více práce i s přípravou klientských aut pro autokros. Následně musíme ještě připravit vůz VW Golf třetí generace pro divizi historických aut nebo SuperTouringCar, se kterým jezdí můj otec Stanislav. On je hlavním konstruktérem našich aut, motoru a převodovek," představuje letošní plány Ratajský.
Český jezdec by v nejbližší době rád přesedl do úplně nové fabie. "Měli jsme pro sezónu 2019 v plánu postavit ještě nové auto, které by mohlo jet i mistrovství Evropy. Vzhledem k pracovní, rodinné a motivační situaci, která je pro mne asi nejdůležitější, nebudeme stavbu upřednostňovat před samotným závoděním. Jediné co by stavbu urychlilo je prodej stávající fabie. Bez závodění bych to nevydržel. Půjde o fabii třetí generace, ve které by už by měla být plnohodnotná sekvenční převodovka. Doposud stále jezdím s “háčkem”. Jiné koncepce bude motor a především nápravy. Slibuji si od toho samozřejmě zrychlení minimálně o desetinu na kolo," uzavírá Jan Ratajský.