Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

Najdete nás na FacebookuInstagramYoutubeRSS

Sedmý titul a nečekaný vítěz

12.11.2024 | Autor: Petr Šulčík
Sedmý titul a nečekaný vítěz
V Turecku na okruhu Istanbul Park se uzavřel letošní ročník mistrovství světa v rallycrossu.

Svůj sedmý titul mistra světa získal Johan Kristoffersson. Poté, co o svém letošním prvenství rozhodl už ve druhé kvalifikaci prvního tureckého závodu, pomohl k prvnímu vítězství ve světovém šampionátu svému týmovému kolegovi Ole Christianu Veibymu. V neděli pak Kristoffersson Motorsport potvrdil získanými body své prvenství v týmovém hodnocení.

Johan Kristoffersson titul potvrdil výbornou jízdou ve druhé rozjížďce, kde si nejdříve poradil s Kevinem Hansenem, poté s Grönholmem a Timmy Hansenem. "Reklama na rallycross," prohodil k této jízdě Tommy Kristoffersson, šéf týmu KMS. V počtu světových titulů je nyní Švéd na stejné úrovni jako Michael Schumacher a Lewis Hamilton. "Je těžké srovnávat různé sporty, ale člověk nemůže dělat nic jiného, než žít svůj život tak, aby byl druhý den ještě lepším jezdcem a porazil každého, s kým soutěží. Neměl jsem ani tušení, že boj o titul je u konce dokud se mnou televizní štáb neudělal rozhovor. Soustředil jsem se jen na to, abych získal potřebných čtrnáct bodů," dodal Kristoffersson. Poté se už soustředil na pomoc svému týmovému kolegovi. Veiby ve finále perfektně odstartoval a vedl od začátku až do cíle. K vítězství byl několikrát hodně blízko, ale povedlo se to až v Istanbulu. "Konečně se to povedlo," oddechl si Veiby. "Často mi chyběl malý kousek k výhře, zajížděl jsem nejrychlejší kola závodu, ale vyšlo to až zde. Oproti loňskému roku je to pokrok. Myslím, že jsem ve svých výkonech konzistentnější," prohlásil Veiby.

V neděli začalo v Turecku před druhou rozjížďkou mírně pršet a trať byla náhle velmi kluzká. To ještě umocnilo výhodu benzinových speciálů na této trati. Ve finále vedle sebe stáli v první řadě Veiby a Rytkönen. Veiby ovšem zůstal na startu stát a tak měl cestu k prvnímu místu volnou jezdec s vozem Hyundai i20. Kristoffersson se na něj pokoušel dotáhnout a vyvinout tlak, ovšem i vzhledem ke špatné viditelnosti se mu to nepovedlo. Juha Rytkönen tak zaznamenal první vítězství v mistrovství světa. "Poprvé vyhrát závod mistrovství světa v rallycrossu je těžko popsatelný pocit. V sobotu, v prvním závodě víkendu, jsme měli několik problémů. Bylo těžké se za volantem zorientovat, ale v neděli to šlo mnohem lépe. S autem jsem se cítil opravdu dobře a to mi umožnilo jet svým tempem. Nevyhnutelně v můj prospěch hrály i podmínky na mokré trati, protože druhá polovina sezony ve francouzském šampionátu byla většinou ve znamení deště. Jinými slovy, měl jsem několik jasných referenčních bodů, jak používat vůz v podmínkách s omezenou přilnavostí. Rád bych poděkoval týmu PGRX za důvěru, kterou mi v průběhu sezony projevoval. Musel jsem ze sebe vydat maximum a jsem opravdu hrdý na to, že jsem vyhrál před dvěma posledními úřadujícími šampiony, Johanem Kristofferssonem a Timmym Hansenem. Abych byl upřímný, doufám, že se co nejdříve vrátím do mistrovství světa," uvedl Juha Rytkönen.

"Máme za sebou fantastickou sezónu. Na start jsme nastoupili s nově postavenými vozy. Spoustu parametrů jsme neznali, ale rychle jsme se učili, neměli jsme žádné velké problémy a udělali jsme jen málo chyb. Navíc jsme se nejrychleji sžili s novými pneumatikami," zhodnotil krátce letošní sezonu Johan Kristoffersson, druhý v cíli druhého tureckého závodu. "Je to důkaz, že se vyplatí tvrdě pracovat. Máme štěstí, že máme partnery, kteří nám navzdory těžkým časům ve světě poskytnou finanční prostředky. Proto je samozřejmě mimořádně příjemné, když jim můžeme vrátit výsledky. Byli jsme pod velkým tlakem, ale dokázali jsme podle toho podat odpovídající výkon. A v týmu panuje soudržnost, která nemá obdoby. Johan ukázal, že se dokáže přizpůsobit a vyhrávat v různých typech vozů. Navíc je loajální k týmu a vždy se podílí na tvrdé práci. Uznání si zaslouží i za to, že se významně podílel na vývoji," řekl šéf týmu Tommy Kristoffersson.

Spokojeni se druhou polovinou a závěrem sezony jsou v týmu Hansen WorldRX. Kevin Hansen skončil v celkovém pořadí na pozici vicemistra, Timmy uzavřel ročník třetím místem ve druhém závodě a čtvrtým celkově. "Máme za sebou poslední závod sezony a celkově jsme jako tým velmi spokojeni. Dnes se jelo v obtížných podmínkách. Bylo to extra kluzké a opravdu byl vidět rozdíl v technologiích - přilnavost elektromobilům prostě chyběla. Cíle pro tento víkend jsme ale splnili. Měli s sebou několik nových členů týmu, takže jsme se hodně naučili a přeneseme to do příští sezóny,“ řekl Kenneth Hansen.

CE Dealer tým vybojoval zásluhou Niclase Grönholma v sobotu druhé místo. Celkově skončil Fin pátý a Klara Andersson šestá. Šestkrát se jezdci týmu objevili v letošní sezoně na pódiu a jednou dokázal Grönholm vyhrát. "Po solidním začátku přišel nepříliš dobrý závěr. Už poněkolikáté v této sezoně. Jsem rád za Niclasovo pódium, zejména po těžkých závodech v Belgii a Portugalsku bylo skvělé vrátit se do tempa. Klara včera bojovala, udělali jsme pár úprav a nabrali dobrou rychlost. Na suchu jsme byli opravdu silní a vypadalo to, že se věci vyvíjejí naším směrem. Pak se ale počasí změnilo a my jsme se na mokru nedokázali vyrovnat tempu benzinových aut,“ řekl Jussi Pinomäki, manažer týmu CE Dealer. "Ještě nikdy jsme nezískali tolik pódií v jedné sezóně. Byl to náročný rok s vzestupy a bohužel i příliš mnoha pády. Ale takové je závodění. První sezóna 'Battle of Technologies' ukázala velký potenciál a my budeme dál pracovat na tom, aby se vše podařilo. Stále se chceme posouvat vpřed."

MS 2024 - Istanbul (TUR) - highlights