Na úrovni mistrovství světa došlo k dlouho očekávanému přechodu na elektrická auta. Bylo jasné, že promotéra a týmy nečeká nic jednoduchého. Průtahy a změny v kalendáři opět nepomohly vztahům s fanoušky rallycrossu. Návštěvnost v letošním roce se také rozhodně nemůže měřit s nejpopulárnějšími roky 2017 a 2018. Finanční náročnost je obrovská a pro obyčejné soukromé týmy je účast ve světovém šampionátu téměř nedosažitelná. Těch pár statečných, co se do elektrického dobrodružství pustili, ovšem odvedlo neskutečnou práci. Pokrok v chování aut na trati od Norska až po Nürburgring byl znatelný. Tím více jsou všichni v očekávání následující sezony, kdy by do šampionátu měly vstoupit další týmy. Prvním krokem k lepšímu je návrat na několik klasických rallycrossových tratí a také ke starému systému. Ten letošní byl skutečně nepřehledný.
O to více mrzí, když si člověk přečte článek na webu ceskymotorsport.cz - odkaz zde, kde je autor od počítače se světovým a evropským rallycrossem hned hotov. Je smutné, že touha po psaní bulváru a senzací, vítězí nad objektivitou. Nikdo netvrdí, že v rámci rallycrossu, všechno proběhlo v posledních letech správně, ani já nejsem zrovna příznivec elektrického pohonu, ale psát o jezdcích, že jsou zoufalci, nebo o čtrnáctinásobném mistru Evropy a šéfovi týmu, který je mistrem světa, že něco zbastlil, to je trochu moc. Jediná věc, která je zbastlená, je tento článek. Já bych dal světovému šampionátu rok dva čas. Jde o vrcholnou techniku, na autech pracují skutečně ty nejlepší. A z pohledu od tratě je třeba poznamenat, že rychleji jsem rallycrossové auto jet neviděl. Že to bude drahé a ne pro každého se vědělo už dávno. Pro srovnání nabízím tabulku časů na jedno kolo v závodech a volných trénincích v těch podnicích, kde proti sobě letos startovaly vozy divize RX1 (Supercar) a nová elektrická auta.
Srovnání časů na jedno kolo - RX1e a RX1
Bohužel k úbytku startujících dochází v obou kategoriích evropského šampionátu. Samozřejmě za vším hledejme finanční stránku. Promotér ovšem svými kroky nepřispívá k větší účasti. Startovné se neustále zdražuje a týmy zpět nedostávají žádnou protislužbu. Ani rozložení kalendáře není z hlediska cestovních nákladů zrovna ideální, ale co už. Je to dané. Uvidíme, jaká bude obsazenost kategorií RX1 a RX3 v následující sezoně.
Z českých jezdců přemýšlí o několika vybraných evropských startech Aleš Fučík, s novým autem by se měl představit Jan Černý, který by rád navázal na třetí místo z letošního roku. Budeme přihlížet, jak se dále bude vyvíjet kariéra Jiřího Šusty, který získal tituly republikového a zónového mistra a v Evropě sbíral zkušenosti. Podle ohlasů chuť závodit v Evropě mají i další čeští jezdci, ovšem jen splnění technických požadavků a bezpečnostní výbavy je velká investice. A za jedno startovné v Evropě odjedete skoro pět závodů v republice.
Český rallycross stále bojuje s problémem jediné trati v Sedlčanech. V Sosnové se na republikové úrovni závodit nebude, v Milovicích vzniká nová trať, k zařazení do kalendáře je stále dost daleko. Především chybí bezpečnostní prvky. Od Autoklubu ČR ovšem podle hlasů na konferenci žádná finanční pomoc není v plánu. A tak budou jezdci opět jezdit více v zahraničí. Uplynulá sezona ukázala velký progres u několika mladých jezdců, kteří přešli z enkových kategorií. V Super1600 se skvělými výkony v první sezoně v divizi Super1600 prezentoval Václav Tůma, to samé se dá říct také o Martinu Knápkovi v STC-1600. Škoda, že chybí nějaká systematická podpora jako například ve Francii, protože finanční skok z enek do áček je prostě velký. Ale to je motorsport.
Úbytek nastal v České trofeji historických vozidel, kde se větší počet jezdců schází pouze Sedlčanech. V předběžném kalendáři pro sezonu 2023 je zatím šest závodů, znovu je zde také maďarský Nyirád, kolem kterého toho už v souvislosti s českým šampionátem bylo loni napsáno dost. Republika odstartuje v polovině dubna v Melku, zóna o čtrnáct dní dříve v Mariapócsi. Do té doby budeme čekat na novinky a zprávy, které první měsíce nového roku přinesou. V roce 2023 s rallycrossem na shledanou!