Málokdo před sezonou tipoval, že v jejím průběhu, bude v záplavě jmen jako Loeb, Solberg, Bakkerud, Hansen nebo obhájce titulu Ekström, ve vedení šampionátu s velkým náskokem Johan Kristoffersson. Vytáhlý Švéd, kterého k rallycrossu přivedl jeho otec, si precizní jízdou, dosavadními pěti vítězstvími a osmi umístěními na stupních vítězů v řadě (ano, mezi nejlepšími třemi chyběl jen v úvodním závodě ve Španělsku) stal už v polovině sezony největším favoritem na zisk světového titulu.
Vypadalo to na nudnou zimu, ale nebyl by to Petter Solberg, který když za něčím jde, tak tvrdě a nedá se jen tak odradit. Spolupracovat s některým výrobcem chtěl už v předešlé sezoně. U Citroënu narazil. Nor dobře věděl, že právě Kristoffersson má výborné vazby na švédské zastoupení Volkswagenu. Po skončení této značky v mistrovství světa v rally přišla nabídka ke spolupráci od rallycrossových jezdců v Hannoveru zřejmě vchod. Velmi rychle tak vznikl nový tým PSRX Volkswagen Sweden podporovaný přímo německým výrobcem. A do vozů VW Polo, které byly upraveny z rallyových aut, usedli Petter Solberg a Johan Kristoffersson.
Jak vůbec vzniklo v zimě spojení Solberg - Kristoffersson a Volkswagen?
"Někdy v polovině prosince jsem se od Pettera dozvěděl, že by byla možnost vytvořit tým a stát se součástí tohoto projektu. Všechno se událo velmi rychle a nebyl čas na nějaké dlouhé přemýšlení. V lednu jsme poprvé testovali nová auta."
Všechno bylo v režii Pettera Solberga?
"Majitelem týmu je Petter a já jsem jen jezdec. Ale na vzniku jsme se spolu podíleli od začátku tohoto projektu."
Vaše spolupráce s Volkswagenem trvá už delší dobu. Jaké jsou největší změny oproti minulosti?
"Dříve jsme si vozy připravovali sami. Nyní máme technickou podporu Volkswagenu a vozy připravuje přímo Volkswagen Motorsport. Většina lidí a mechaniků je z loňského Petterova týmu doplněni o lidi z Volkswagenu. Vůz je na vyšší úrovni než byl ten loňský. Stále je možnost vývoje a vylepšování, protože jde o vozy, které byly používány v rally. Do sezony jsme vstoupili výborně připravení, ale nevyhnuly se nám některé problémy. Učíme se závod od závodu. Tým pracuje na velmi profesionální úrovni. Po každém závodním víkendu vyhodnocujeme získané informace, abychom v dalším závodě byli ještě silnější."
Kdo má rozhodující slovo v nastavení a vývoji auta?
"Spolupracujeme všichni dohromady. Naše nastavení jsou velmi podobná, pouze v některých detailech se přizpůsobují jezdeckému stylu každého jezdce. V konečném důsledku je to takový kompromis mezi mým a Petterovým autem, protože nikdy nemůžete mít úplně perfektní nastavení. Spolupracují i jednotliví inženýři, hlavním cílem je dostat z aut to nejlepší."
V tabulce hodnocení jezdců i týmů jste na prvních místech. V týmu musí panovat spokojenost.
"Rozhodně. Daří se mi zajíždět velmi kvalitní výsledky. Ale stále ještě není konec a ve hře je dost bodů. Konkurence je obrovská a pokud chcete bojovat o nejvyšší příčky nelze vypustit ani jednu kvalifikaci. Soupeři chyby ihned využijí. Tak vyrovnaný je dnešní rallycross. Stále musíte být ve střehu. Naším hlavním cílem je zisk titulu mezi týmy. Takže všechno podřizujeme spolupráci, abychom na konci závodu měli dohromady co nejvíce bodů."
Jakou roli má v závodech hraje váš otec, který má s rallycrossem mnoho zkušeností a neustále stojí po vašem boku?
"Pochyboval se v rallycrossu řadu let takže, i přes to, že řada věcí dnes funguje zcela odlišně, stále má co říct. Navíc má trochu odstup a na řadu věcí pohlíží jinak. V týmu máme plno zkušených lidí. Jednak z Petterova týmu a také od Volkswagenu, kteří mají znalosti v oblasti technických řešení. Takže pokud potřebuji nějakou radu, mám se na koho obrátit."
Závodíte také ve švédském mistrovství cestovních vozů. To vás udržuje v závodním rytmu. Nedělá vám problém střídat auta?
"Vůbec ne. Jedná se o úplně jinou koncepci aut. Stačí mi ani ne půl kola abych si zvykl na auto, které právě řídím."
V Norsku se stale nepříjemná, i když nezaviněná situace, když vám Peugeot 208 Sebastiena Loeba přejel před startem tréninku nohu.
"Bylo to velmi bolestivé. Po závodě jsem musel navštívit lékaře, naštěstí jsem neměl nic zlomeného. Limitovalo mě to hlavně při chůzi. V ovládání auta mě to zásadním způsobem neovlivňovalo."
Poprvé v kariéře jste dokázal vyhrát domácí závod v Höljes, který je považován za vrchol sezony.
"Je to jeden ze speciálních závodů, atmosférou, tratí, vším okolo. Každý chce vyhrát, ale je třeba trochu brzdit. Je to jen jeden z dvanácti závodů. Nechtěl jsem příliš riskovat jen abych vyhrál tento závod. Bylo to vůbec poprvé, co se mi podařilo ve Švédsku dostat na stupně vítězů a rovnou vyhrát."
Vzhledem k absenci Ekströma a problémům Solberga to možná byl jeden z rozhodujících momentů sezony..
"Možná. Ale nechtěl jsem se tím dostat pod tlak. Navíc špička šampionátu je tak široká, že šanci na vítězství má klidně deset jezdců. Hlavní bylo soustředit se pouze na vlastní závod a ne na vývoj v šampionátu. Stále ještě do konce šampionátu pár závodů zbývá a nemůžeme si dovolit něco vypustit."