Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

Najdete nás na FacebookuInstagramYoutubeRSS

Těžký život mechanika

2.02.2019 | Autor: Petr Šulčík
Těžký život mechanika
Bývalý mechanik a dnes jezdec v divizi National1600 David Hasman zavzpomínal s Vojtou Konopištským na své začátky v rallycrossu.

Spousta lidí, kteří se kolem rallycrossu pohybují, Davida Hasmana dobře zná. Začínal jako mechanik v týmu Blue Engineering a loni poprvé usedl za volant v divizi National1600. David Hasman v rozhovoru s Vojtou Konopištským zavzpomínal na několik zajímavých příběhů, které při působení v roli mechanika zažil. 

Náročné začátky

"Začátky byly těžké. Vstoupil jsem do rallycrossu jako divák osloven kamarádem s možností jezdit s týmem a pomáhat na autě. Ze začátku to bylo spíše jen o čištění oken, přinesení pneu, ale postupně jsem dostával více a více příležitostí. Začínal jsem na vozech Škoda Fabia RX Cup, kde startoval i Pavel Valoušek a na jeho voze jsem mohl dělat. Po konci tohoto projektu jsem mohl na pár závodech pracovat pro Guttorma Lindefjella. Následovalo dlouhé působení u Stanislava Šusty, se kterým jsem objel celou Evropu a na konci z toho byl zisk titulu v Rallycross Challenge Europe. Práce v tomto týmu byla super, sešla se bezvadná parta lidí. Na tyto časy hrozně moc rád vzpomínám. Stanislav Šusta skončil a vůz byl na prodej."

David Hasman

Portugalská zima

"Vozidlo zakoupil Maďar Luigi a znovu byla možnost jet závody. V jeho týmu to byl doslova masakr. První velký závod v Portugalsku totální průser. Týden před odjezdem dovezl autobus z Irska, který nebyl prověřen a bylo pouze odzkoušeno zda se do autobusu vleze auto. Test v Sedlčanech a hurá do Montalegre. Cesta strašná, protože volant na druhé straně a řidič se s tím neskutečně pral. Už na dálnici, kdy jsme v zúžení sráželi kužely, jsem se modlil zda vůbec dojedeme. Nějak se s tím naučil a začalo to být lepší a lepší. Já s kolegou mechanikem Zdeňkem Koubou, který mě do rallycrossu přivedl jsme jen sledovali cestu . V autobuse se zjistilo, že nejde topení a začínalo to být hodně zajímavé. Najednou řidič zjistí, že nemáme naftu a o pár kilometrů později se autobus zastavuje. Super. Jsme v Portugalsku uprostřed ničeho a nikde nikdo. Telefon hluchý. Začíná dobrodružství a ne závody. Naštěstí během chvilky přijela policie a po pár minutách dohadů odvezou řidiče pro naftu a zpátky k autobusu. Hurá dojedeme k benzince natankujeme a můžeme jet. Jenže bus nestartuje. Pět blbců začne roztlačovat autobus. Lidé sedící v přilehlém McDonaldu se smějou jako blázni. Nedivím se. Bus chytne a jede se dál. Dojede se na trať, kde nás čeká neskutečná zima a déšť. No tak začneme rozbalovat. Problémů jen přibývalo. Stan z autobusu nejde složit, stačit musí roztahovací stany. Autobus netopí. Během závodu přetrvává zima a déšť. Všichni jsou mokří, zmrzlí, no hrůza. Za mě nejhorší závod co jsem zažil. Po pár závodech Luigi skončil a já dostal možnost na pár závodech asistovat u Ondry Smetany. Bylo to super a za tu možnost děkuji."

David Hasman

Buxtehude

"Nejtěžší závod pro mě bylo německé Buxtehude. Závod, kdy Pavel Koutný létal Hedstömovi po střeše. Tam jsem byl se Standou. Byl ve finále a po startu v první zatáčce padla rána. Jinak to v Buxtehude vlastně ani není. Start zastaven a Standa přijel do depa s očesaným autem. Rychlá oprava. A znovu na start. Odstartováno podruhé a znovu rána! Teď to bylo zlé. Ulomené kolo! David, se kterým jsem na autě dělal zjistil stav poškození a začal boj s časem. Pod stanem stálo stejné auto, které se do finále nedostalo a musely se z něj použít některé díly. Rychlé rozebrání za pomoci mechaniků z druhého auta a asistence mechaniků od dalších českých jezdců. Výměna těhlice tlumiče a ramena a jiných komponent. Komisař nařizuje nájezd na start, ale stále není hotovo. Dává nám posledních pár sekund! Nasazení kol a test zda to pojede. Vše ok. Povedlo se a Standa jede na start. Potlesk spousty lidí přihlížejících rychlé opravě. Odstartováno napotřetí. Všechno se povedlo. Standa končí sice na pátém místě, ale úžasný závod a celá sezona."

David Hasman

Závodím sám

"V loňské sezoně jsem zkusil sám usednout za volant. Dostal jsem možnost osedlat VW Polo N1600 týmu MalinkejRacing a zkusit tak, zda mě to bude bavit . Ano povedlo se a v půlce sezony jsem naskočil do mistrovství republiky. Zatím se s autem učím a není to úplně sranda. Auto je celkem svižné a hravé. Oproti ostatním mám minimální zkušenost. Letos jsem se rozhodl absolvovat celé mistrovství a současně i Rallycross Cup. Samozřejmě všechno se bude odvíjet od práce a pokud všechno půjde dle představ odjedu oba seriály kompletní. Závěrem bych rád poděkoval všem, kteří nás nebo mě podporují. Velké díky patří především mé partnerce Veronice a celé rodině za obrovskou podporu a pomoc při závodech, všem fotografům za skvělou práci a týmu MalinkejRacing za přípravu vozu." 

Rallycross Cup 2018 - Sedlčany II.

P.S. - Pokud byste i vy rádi zavzpomínali na vaše rallycrossové zážitky nebo historky a chtěli se o ně podělit neváhejte a napište na redakční e-mail. Představit můžete i vaše záměry a plány pro novou sezonu.