O letošním titulu mistra Evropy v nejprestižnější kategorii SuperCars je rozhodnuto. Jeden závod před koncem šampionátu ho získal ruský jezdec Timur Timerzyanov. Prvenství je ve správných rukou. Timerzyanov prokazoval po celou sezonu nejstabilnější formu. Šest výher je toho důkazem. A i když se druhý Tanner Foust hodně snažil na ruského pilota nestačil.
„Kromě závodu ve Francii a Norsku, kde jsem měl technické problémy, fungovalo vše po celou sezonu parádně. Za to je třeba celému týmu poděkovat,“ řekl Timerzyanov. Ani ve Finsku v předposledním závodě, kdy mohl jet na jistotu, neskončila jeho série vítězství. Radoval se už počtvrté za sebou. „Sen se stal skutečností. Jsem rád, že titul mohu oslavit tímto vítězstvím. Tak jsem to chtěl,“ pokračoval.
Radost měl také týmový šéf Kenneth Hansen. „Byl to Timurův rok. Zlepšoval se závod od závodu a dokázal se vypořádat s tlakem, který na něj byl vyvíjen,“ prohlásil Hansen.
Jezdec z Tatarstánu působí na scéně evropského rallycrossu od roku 2008. Předtím jezdil různé série ve své domovské zemi. Závodit začal ve svých šestnácti letech. Ať už se jednalo o autocross, kartcross nebo další okruhové série. „Rallycross jsem si vybral kvůli svému otci, který se angažoval v autocrossu. V tom jsem také absolvoval své první závodnické kroky. Navíc rallycross je autocrossu hodně podobný. V roce 2008 jsem pak vstoupil do mistrovství Evropy, “ upřesnil ruský jezdec úvod své závodní kariéry.
Začínal v tehdejší divizi 1A (dnes Super 1600). V sezoně 2010 pak dovezl vůz Renault Clio stáje Jussi Pinomäkiho ke svému prvnímu titulu mistra Evropy. Zajímavé bylo sledovat především souboje s dalším ruským jezdcem Ildarem Rakhmatullinem. „Tato sezona pro mě byla skvělá. Na konci roku jsem hledal možnost, jak se posunout dál. Přišla nabídka otestovat vůz nejsilnější divize a ještě k tomu ve špičkovém týmu Kennetha Hansena. Po testech a řadě jednání jsem mohl nastoupit do sezony 2011 ve voze Citroën C4. Musel jsem si zvyknout na zcela odlišný styl jízdy, na větší rychlost. To byly největší změny oproti vozu s jednou poháněnou nápravou. Díky mnoha testovacím kilometrům jsem si však rychle zvykl,“ uvedl Timerzyanov.
Ve své první sezoně v divizi SuperCars všechny překvapil. Od začátku byl schopen jezdit s nejrychlejšími a v konečném pořadí skončil na skvělém třetím místě. Na své konto si připsal také první vítězství, když vyhrál v belgickém Maasmechelenu. „Byl jsem hodně překvapený výsledky v první polovině sezony. Přitom od začátku jsem chtěl jet především bezpečně, dojíždět a sbírat zkušenosti. Samozřejmě přišly také některé chyby, ale celkově jsem musel být se svou první sezonou spokojen,“ řekl.
Osoba čtrnáctinásobného mistra Evropy Kennetha Hansena sehrála ve výsledcích a začátcích obrovskou roli. Zkušenosti švédského jezdce byly a jsou k nezaplacení. „Za svojí kariéru jsem měl štěstí na kvalitní týmy. Set Promotion byl zcela profesionální tým, totéž platí nyní o Hansenově týmu. Před loňskou sezonou bylo ve hře několik variant, svého rozhodnutí však nemusím litovat. Kenneth je skvělý učitel a jsem rád, že s ním mohu spolupracovat. Doufám, že naše spolupráce bude fungovat i nadále.“
Timerzyanov za sebou má dva roky v nejsilnější divizi SuperCars. Každou v jiném voze. Loňský Citroën C4 letos vystřídal model DS3. Dokonce měl příležitost testovat spolu s devítinásobným mistrem světa v rally Sebastienem Loebem před jeho startem na letošních X Games. Jaké jsou zásadní rozdíly mezi těmito auty? „DS3 je lepší na startu a má také lepší trakci. Lépe se řídí a je klidnější v rovných úsecích. Větší rozdíly mezi auty nejsou. Nedá se ani říci, že by autu vyhovovala nějaká trať a jiná ne,“ porovnal Timerzyanov.
Timur Timerzyanov je prvním mistrem Evropy v éře po Sverre Isachsenovi. Bude i nadále dominovat šampionátu? Další otázkou je jakým směrem se bude vůbec evropský rallycross vyvíjet. Na to je třeba si pár měsíců počkat.