O tom, že v Bělé pod Bezdězem vzniká rallycrossový okruh se ví už dlouhou dobu. Dokonce v plánu zde loni byl jeden ze závodů Rallycross Cupu. Díky průtahům v administrativě došlo ke zpoždění budování tratě a závod se tak musel odložit. Trať by tak měla být otevřena letos. Vraťme se ovšem na začátek.
Miloslav Janáček
Jak vzpomínáte na dobu, kdy jste areál v Bělé přebírali?
"Upřímně jsem rád, že máme tu dobu za sebou. Areál jsme převzali v roce 2018, poté co jej opustil předchozí nájemce. Ten se nerozešel v dobrém s městem, které je vlastníkem pozemků a v půlroční výpovědní lhůtě, celý areál totálně zdevastovali a poškodili vše, co šlo. Vytrhaná zámková dlažba, poškozené asfaltové plochy, rozježděná louka i rokle po posledních akcích pro nákladní auta, kterou zde udělali, ještě před předáním, ale také díra po septiku, poškozené elektrické vedení, povalené sloupy elektrického vedení, odpojený elektroměr atd, atd… Takže jsme byli téměř půl roku na naftových centrálách bez proudu a řešili vše od nuly. Snažili jsme se během doby před převzetím s oběma stranami vyjednat nějaké rozumné podmínky, ale kde je arogance, ješitnost a zášť, tam toho moc neuděláte a racionální myšlení jde stranou. Takže jsme v červenci začali s výstavbou a opravou všeho zázemí, místo toho, abychom začali dělat akce, testovat a prostě pracovat na tom, co jsme měli v plánu. Doteď jsem trochu naštvaný, když si vzpomenu na to, v jakém stavu jsme Bělou přebírali, ale už je to za námi. Jen jsme tím ztratili celou sezónu a dodnes to doháníme. V areálu jako takovém jinak fungujeme již velmi dlouho, o čemž svědčí i to, že zde letos pořádáme již 11. ročník dětských motoristických táborů pod názvem „Junior Adventure Camp“ (www.j-a-c.cz). Také firemní akce či předváděčky pro automobilky jsme zde pořádali pod hlavičkou mé reklamní agentury prakticky od roku 2008, kdy areál začal budovat Zdeněk Lindr. Díky dobré spolupráci s ním, i díky dobrým vztahům s městem, jsme se rozhodli do tendru nakonec jít a ten jsme vyhráli."
Co je dnes hlavní náplní fungování areálu? Došlo k nějakým změnám?
"Program a služby areálu jsou prakticky beze změn nebo se je snažíme spíše rozšířit. To znamená, že hlavní náplní jsou zde firemní motoristické akce, spojené s vozy SUV či off-road, na které se již řadu let soustředíme. Díky tomu, že jsme zdejší polygon kompletně rekonstruovali již v roce 2016, tak alespoň ten jsme mohli hned začít využívat. Další aktivitou, která navazuje na minulost tohoto území jsou rallye testy. Jezdí k nám testovat týmy z Čech, Moravy, ale třeba i z Německa. Nabízíme kvalitní zázemí a možnost uzavřít asfaltový okruh o délce 1,8 kilometru a s převýšením 100 metrů. Díky naší lokaci jsme samozřejmě na ráně továrnímu týmu Škoda Motorsport, který je našim častým zákazníkem. Dál jsou to amatérské rallye závody, soukromé či klubové ježdění, tzv. „track days“ a v neposlední řadě se snažíme do areálu přivést i nové aktivity jako třeba závody v krosovém běhu. Snažíme se tak rozšířit i služby a zábavu mimo motorismus. Ale vás asi zajímá spíše naše novinka, tedy rallycrossová trať, ne? Ano, tu jsme loni na jaře začali stavět. Bohužel došlo k určitému nedorozumění okolo papírů, které jsme připravovali společně s výstavbou celého areálu a tak jsme se díky těmto administrativním tahanicím zdrželi až do podzimu a nestihli trať dokončit. Nyní čekáme na jaro, abychom trať mohli konečně dotáhnout a začít používat."
Kdy bude trať dokončena a jaké jsou rallycrossové záměry do příštích let?
"Trať věříme, že bude dokončena do konce dubna, kdy ji chceme slavnostně otevřít, takže věřím, že vás budeme moci brzo pozvat na premiéru. Primárně chceme okruh, který má 925m a poměr 75/25 ve prospěch šotoliny, využívat a pronajímat týmům na testy. Uvědomujeme si ale, že je u nás nedostatek rallycrossových tratí a tak věřím, že zde letos přivítáme i nějaký závod Rallycross Cupu. Jeden závod máme na léto již naplánovaný, možná se podaří dva. Uvidíme. Na trati je ještě hodně práce, ale máme hodně dobrých kamarádů a fanoušků rallycrossu, kteří nám se stavbou pomáhají a tak věříme, že vše klapne. Samozřejmě se na šotolinový úsek těší i klasické rallye týmy, které nemají příliš možností na tomto povrchu testovat."
Největším úskalím je právě asi vybudovat kvalitní šotolinovou část.
"Problémem je zdejší podloží. Vrch Bělá je na jílovito-písčitém podkladu. Takže padlo a ještě na jaře padne hodně materiálu na zhutnění podkladu, stejně jako práce těžké mechanizace. Chceme, aby byla trať co nejvíc bezúdržbová, takže nechceme základ podcenit. Navíc jsme také na území obývaném v minulosti ruskými vojáky a tak jsme při stavbě museli být opatrní i na to, abychom nenarazili na nějakou starou zapomenutou munici."
Kdo se všechno podílí na organizaci a pomáhá se stavbou tratě?
"Základní okruh a práce okolo si řídím osobně, nicméně celou stavbu od počátku konzultuji a řeším s Honzou Skálou, se kterým jsme si dohodli i dlouhodobější spolupráci v této oblasti. Spolupracujeme již delší dobu. Honza rallycross jezdil, a když jsem převzal Bělou, tak hned byla stavba tratě pro rallycross na stole. Se samotnou realizací trati pomáhal také Pepa Šusta, který zase pomohl s materiálem či stavební technikou. Je skvělé mít kolem sebe nadšence pro věc, hodně to člověku dodává energie, když je vše ostatní proti. Ale nevzdali jsme to a výsledkem bude myslím velmi zajímavý a atraktivní rallycrossový okruh. Postupem času doladíme i další věci, jako tribuny či další divácká místa."
Nelimituje vás trochu prostor?
"To máte pravdu. Prostor je náš největší nepřítel, respektive profil našeho areálu. Trať jako taková není všechno. Tady si myslím, jsme vytěžili z našeho místa maximum a doufám, že si jej jezdci oblíbí. Jedinou slabinu vidím v tom, že atraktivní joker lap bude v zadní části trati. To není tradiční řešení, většinou je v divácké zóně před cílem, ale tady jsme museli udělat největší kompromis a vyřešit je na nejvzdálenějším bodu trati od startu. Pokusíme se to během závodu vykompenzovat například online přenosy na LED tabuli, ale vše je otázkou peněz a partnerů. Bojovat samozřejmě budeme při větších akcích se zázemím pro závodníky. To v nejhorším rozvineme i na spodním place a příjezdové cestě, tedy asi 300 metrů pod závodní tratí. Další boj bude asi následně i s diváky, aby nám nelezli moc do trati a byla zajištěna maximální bezpečnost. Ale my žijeme dneškem, tohle je pro nás zatím dost daleko, takže „step by step“. Nejdřív se soustředíme na trať jako takovou a následně potom vyřešíme to ostatní."
Na co zajímavého se tedy letos mohou diváci v Adventure Landu těšit a přijít podívat?
"Sezóna pro nás začíná již na konci března, kdy budeme pro český trh představovat nové Subaru XV e-Boxer, ale to je akce spíš pro novináře, dealery a VIP hosty. První veřejnou akcí bude jistě Amatér rallye pod vedením Milana Blahouta v sobotu 11. dubna a pak Revival Prague Rallye Edy Patery, když se u nás pojede během pátku a soboty (24.4-25.4.) několik RZ. V květnu pak první RallyeHK, kteří u nás pojedou i letos několik podniků. No myslím, že pokud nás budete sledovat na sociálních sítích, tak vám tyto akce neuniknou. Zajímavou akcí bude uprostřed léta čistě „dámská jízda“ neboli Ladies Ride Camp. Holky si u nás chtějí druhý srpnový víkend udělat 1. dívčí motorkářský sraz a myslím, že to bude hodně zajímavá podívaná. Po létě se k nám vrátí též tradiční akce, kterou je KTM Festival, během sezóny také seriál zmíněných krosových běhů na 5 nebo 10km (www.xrun.cz) a bude toho ještě mnohem víc."
Dalším akcím se určitě nebráníte...
"Snažíme se dávat nejen amatérskému motoristickému sportu zelenou i třeba tím, že pro tyto organizátory nastavujeme zajímavé podmínky za nájem areálu. Podobně je to i pro rally a rallycrossové týmy pro testování. Vznikla jakási fáma, že díky tomu, že jsme zde vybudovali pěkné zázemí, tak je Bělá drahá, ale posuďte sami, jestli je za hodinu zajištěného testu, včetně traťových komisařů, vysílaček a dalších pomůcek, 3990 korun moc? Pokud to vynásobíte, tak je to necelých 12 tisíc korun za půldenní test. Na celodenní test pak dáváme dalších 10% slevu. S tím, že máte k dispozici toalety, elektriku, místnost na převlečení nebo kávu/čaj? Levněji to opravdu už asi nejde a podobné zázemí a možnost uzavřeného přírodního okruhu dnes už také příliš nenajdete. Tak doufám, že ty předsudky odbouráme a bude se k nám dál jezdit testovat. A jak jsem zmínil, pro tyto testy bude k dispozici již zanedlouho nová rallycrossová pasáž."