Dnes jediná rallycrossová trať v Česku společně s Autoklubem RAC Sedlčany slavila v loňském roce sedmdesát let od svého založení. V Sedlčanech začínali nejprve v roce 1953 se závody motocyklů. Z mnoha dobrovolníků, kteří se podíleli na vzniku trati a přípravách závodů, je třeba zmínit bratry Stanislava a Miloslava Stiborovy. V roce 1965 se zde konal závod mistrovství světa v motokrosu do 500 ccm, o deset let později, v roce 1975 zde československý tým ve složení Antonín Baborovský, Zdeněk Velký, Jiří Churavý a Miroslav Nováček vybojoval titul mistrů světa v motokrosovém závodě družstev. V roce 1984 se v Sedlčanské kotlině jel poprvé také rallycross. K loňské sedmdesátce tak přibude i letošní rallycrossová čtyřicítka.
Kotlina byla od roku 1984 nedílnou součástí Českého poháru a později republikového šampionátu v rallycrossu. V roce 1990 se v Sedlčanech uskutečnil 1. Mezinárodní rallycross (ve stejném roce i v Římově). Sedlčanští pořadatelé v čele s předsedou Václavem Pištěkem tím živili naději na účast v mistrovství Evropy a start jezdců jako Alamäki, Schanche, Gollop nebo Breiteneder. Stalo se tak až o pár let později. V roce 1999 do Sedlčan skutečně zamířila evropská špička. Závod vyhrál legendární Per Eklund se Saabem. Druhý tehdy skončil Pavel Koutný a třetí Michael Jernberg.
Podruhé a naposledy se v rámci evropského šampionátu závodilo v Sedlčanech v roce 2003. V divizi 1 vyhrál znovu Per Eklund. V dalších dvou divizích zvítězili čeští jezdci. V 1A Jaroslav Kalný (pozdější mistr Evropy) a v divizi 2 Pavel Novotný st. Velkou havárii a několik salt předvedl v závodě Jussi Pinomäki, který tehdy startoval s vozem Renault Clio.
ME 2003 - Sedlčany - záznam ČT
Trať se stala nedílnou součástí republikového a zónového mistrovství. V posledních letech se zde rallycross na této úrovni jezdí dvakrát do roka. Z pohledu rallycrossu to ovšem není všechno. Několikrát za rok se v obou směrech koná také seriál Rallycross Cup a nechybí ani závody Hobbyrallycrossu. Rallycross je tak během roku největší náplní na Kotlině.
"V současnosti nemáme na mistrovství Evropy trať ani finance. Snažíme se uspořádat kvalitní závody jak v rallycrossu, tak také v autokrosu. Neustále se snažíme trať vylepšovat, což se nám i díky podpoře našich partnerů daří," říká předseda Autoklubu RAC Sedlčany Miroslav Dvořák. Vzhledem k tomu, že jsou v sedlčanském autoklubu aktivní také mladí kluci a holky, je o budoucnost postaráno. Vzhůru tak do nejméně další rallycrossové čtyřicítky.
Rozhovor s Miroslavem Dvořákem si můžete přečíst v desátém čísle 2023 magazínu Rally