Švédský jezdec po zisku evropského titulu přestupuje do nejsilnější divize.
Do podvědomí evropských rallycrossových fanoušků se poprvé dostal v roce 2011. Letos dokázal talentovaný švédský mladík Anton Marklund vybojovat titul mistra Evropy v divizi TouringCars. Už v závěru sezony bylo jasné, že jeho další kroky povedou do nejsilnější divize SuperCars. Připraven má nový vůz Volkswagen Polo. S tím se představil také na Setkání mistrů v Sosnové. Čeští fanoušci tak měli možnost vidět tento speciál v akci jako jedni z prvních (týden před Setkáním mistrů startoval Marklund na obdobném závodu v Rakousku).
Motorsportu se Anton Marklund věnuje od mládí. Do dvanácti let jezdil motokros, ale více ho to táhlo za volant. Není divu. Jeho otec sám závodil, později se pohyboval v různých závodních týmech. Naposledy kolem známého norského rallycrossaře Ludviga Hunsbedta. Anton tak často trávil čas v paddocku. "Ve čtrnácti letech jsem začal jezdit závody "Folk race". Jde o takovou švédskou levnou variantu závodů se starými auty. Mým prvním skutečným rallycrossovým vozem byl Opel Ascona. Dalším krokem byl vstup do divize National. Spolu s týmem jsme postavili nový vůz Ford Fiesta, ale proti třílitrovým autům jsem neměl moc šancí. Proto, když se naskytla možnost, jsem začal jezdit mistrovství Evropy," řekl Marklund ke svým začátkům.
V roce 2011 odjel svých prvních pět evropských závodů. Skončil na osmém místě. Letos si vyrovnanými výkony (dvě výhry a šest druhých míst) zajistil evropský titul. Rázným krokem k jeho zisku byla výhra v úvodním závodě v Lydden Hillu a následně tři druhá místa. "Jde o největší úspěch, jakého jsem zatím dosáhl. Během sezony jsem udělal obrovský pokrok. V každém závodě bojovalo o vítězství pět až šest jezdců. Konkurence v této divizi je velká. Podle mého názoru je vůz se zadním náhonem ideální pro další postup, musíte daleko více pracovat jako jezdec. Řekl bych, že je to lepší než závodit se Super 1600," uvedl švédský jezdec. Se svými konkurenty si po celou sezonu nic nedaroval. "Funguje to jako v každém dalším sportu. Když vyhraju, směji se já, když vyhraje někdo jiný, je to naopak. S Robinem Larssonem jsme velcí kamarádi. Ale i s ostaními mám dobré vztahy," pokračoval.
Co očekává od přestupu do divize SuperCars? "Neočekávám zázraky. Máme připravený tříletý program. Rád bych do dotáhl až k titulu. Ale vím, že se musím hodně naučit, získat mnoho zkušeností. V první sezoně bych rád vybojoval několik účastí ve finále. Výsledky jsou důležité pro mojí sebedůvěru," řekl ke svým cílům Marklund.
Nebude to jediná premiéra vozu VW Polo v příští sezoně. Do rallyového mistrovství světa vstupuje tovární tým Volkswagen. S rallycrossovým speciálem nemá ovšem Polo WRC nic společného. Vůz pochází z dílen Ingvara Gunnarssona, podobně jako například vítězný Ford Focus Sverre Isachsena. "Je to kompletně rallycrossové auto, žádné části nejsou stejné jako na rallyovém voze," potvrdil Marklund.
Švédský jezdec vítá příchod společnosti IMG jako promotéra evropského šampionátu. "Každá změna je určitým přínosem, rallycross je sport, který má potenciál růst. Myslím si, že změny, které IMG chystá v příští sezoně, udělají tento sport ještě atraktivnější," prohlásil Anton Marklund.
Podaří se mu jít ve stopách švédských jezdců Hansena, Larssona nebo Jernberga?