Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

Najdete nás na FacebookuInstagramYoutubeRSS

Roman Častoral - Hodnocení sezony 2012 (+ odpovědi na otázky čtenářů)

5.12.2012 | Autor: Petr Šulčík
Roman Častoral - Hodnocení sezony 2012 (+ odpovědi na otázky čtenářů)
Kromě třetího místa v divizi TouringCars se český jezdec stal mistrem mistrovství Zóny střední Evropy, Česka, Maďarska a Polska.

Po loňském druhém místě si letos o jedno místo pohoršil. Přesto svou další sezonu v divizi TouringCars hodnotí Roman Častoral kladně. „Byla to pro mě a pro můj tým skvělá sezona. Třetí místo v mistrovství Evropy, tituly mistra Zóny střední Evropy, Česka, Maďarska a Polska jsou skvělé výsledky. Konkurence se rok od roku rozrůstá a sehnat dostatek finančních prostředků na absolvování sezony je čím dál těžší, “ říká český reprezentant.

K dosažení těchto výsledků je potřeba mít k dispozici výborně připravené auto. Častoral s jedním vozem se zadním náhonem absolvuje mistrovství Evropy, druhý Opel Astra s předním náhonem má k dispozici pro ostatní šampionáty. „Přes zimu se tátovi podařil postavit nový motor, který dosahuje výkonu téměř tři sta koní. Fungoval skvěle. Nejde o to mít auto nejnovější specifikace. Důležité je mít auto rychlé, konkurenceschopné a spolehlivé,“ uvedl Častoral ke svému vozu, se kterým absolvoval seriál mistrovství Evropy.

ME 2012 - Švédsko

Před sezonou přešel Častoral na nové tlumiče Intrax. A právě tato změna zůstala za očekáváním. „Sliboval jsem si daleko více. Bylo to pro mě spíše zklamání. V průběhu roku se ukázalo, že potřebuji daleko větší trakci, vyladit a vyštelovat tlumiče však nešlo. Mírné zlepšení přineslo přelazení u výrobce, ale nebylo to dokonalé. Pro příští rok tak téměř jistě dojde k další změně,“ prohlásil Častoral.

Loni dokázal český jezdec tři závody v rámci mistrovství Evropy vyhrát. Letos na vítězství nedosáhl. Jednou byl druhý a pětkrát třetí. Co chybělo k výhře? „Vzhledem ke konkurenci a také počtu šestatřiceti bodujících jezdců, chybělo více peněz a sponzorů. Někdy by to chtělo jít do větší míry rizika při jízdě, jindy do drahého materiálu na autě. Jedu na to, na co mám. Myslím si, že vzhledem k této situaci to dopadlo skvěle,“ říká.

ME 2012 - Švédsko

Sezona v mistrovství Zóny střední Evropy se pro Častorala od začátku vyvíjela velmi dobře. Všechny závody v divizi SuperNationals s výjimkou toho posledního dokázal vyhrát. „Bylo to pro mě o trochu lehčí než v Evropě, závody nejsou tak vzdálené, ale zase si musím zvykat na jiný styl jízdy oproti Evropě. Konkurence v mojí divizi je dobrá, v Rakousku a Maďarsku jde dopředu, čeští jezdci mají také dobře připravená auta. Na každém závodě letos startovalo přibližně pětadvacet jezdců. Díky skvěle připravenému technice, za což patří dík především tátovi, jsem sezonu zvládl,“ zhodnotil katovický jezdec.

Situace v národních šampionátech a zónovém mistrovství není nejlepší. Šampionáty trpí především nedostatkem startujících v divizích Super 1600 a SuperCars. „Tyto kategorie nejsou tolik obsazované, to je chyba. Především u nás chybí příliv mladých jezdců. V Maďarsku mají vypsanou juniorskou kategorii na identických autech, v Rakousku zase existuje divize National 1600. Něco podobného by mělo vzniknout i u nás.“

ME 2012 - Maďarsko

Přes zimu čeká na Romana Častorala hodně práce. Pracovat se bude na obou vozech, aby byly jak v Evropě, tak v zónovém mistrovství konkurenceschopné. K dispozici by rád měl také náhradní motor pro starty v mistrovství Evropy. Do začátku sezony zbývá ještě hodně času. Známým faktem je vstup promotéra IMG do evropského rallycrossu. „Idea propagace je dobrým nápadem, ale prozatím je to akorát zdražení závodění. Startovné za celou sezonu pro divize Super 1600 a TouringCars by mělo stát kolem devíti tisíc euro, pro divizi SuperCars je to dvakrát tolik. Pro pořadatele je to částka kolem šedesáti tisíc. A to je dost,“ upozornil. "Změna, že se nepojede na čas ale na body také není štastná. Uvidíme, jak celá věc do začátku sezony dopadne. Situace je však dost nejistá a to mnoho nových jezdců nepřitáhne,“ uzavřel Roman Častoral.

Odpovědi na otázky čtenářů:

Michal

Jaké závody a s jakým vozem  pojedeš v roce 2013?

"Nejspíš zůstanu u mého týmu s vozem Opel, pokud nepřijde nějaké jiné angažmá od jiného sponzora či týmu přes zimu. Budu se snažit zajistit start sezony hlavně finančně, což je velice těžké. Mé plány jsou určitě mistrovství ČR, Zóna střední Evropy a věřím, že i velká Evropa."

Je nějaká šance, že tě uvidíme v nejsilnější rallycrossové divizi a s čím by to mohlo být?

"Možné je všechno, ale je to hodně o financích, takže když se povedou sehnat, je možné vše. S čím je pak úplně jedno. Každé auto může vyhrávat, když ho dobře naladíš a pak dobře řídíš."

Kterou trať máš nejradši?

"Jezdím rád do maďarského Nyíradu, ale letos jsem startoval ve finské Kouvole a to je také skvělá, těžká a technická trať. Tak asi tyto."

Tomáš Rakovník

Neplánuješ stavbu nějakého nového vozu? Co třeba Corsa D na Evropu?

"Ano, určitě plánuji stavbu nového vozu. Vše je ale velice náročné."

Hoss.Mann

Proč si stoupáš na střechu po každém vítězném závodě?

"Je skvělé oslavit vítězství hned po závodě a poděkovat divákům, fanouškům a podat si ruku se soupeřem. Je to takový můj zvyk. Občas se to i daří a to je super."

Jarda Mašek

Ahoj Romane, jsi mistr Evropy s předokolkou, třetí se zadokolkou, kdy přijde na řadu čtyřkolka a nejsilnější divize?

"Ahoj, já už čtyřkolku řídil a dokonce skvělá auta Ford Escort Cosworth či Lancia Delta HF Integrale, bylo to skvělé svezení, ale stojí to moc peněz. Řeknu ale jedno. Je super řídit předokolku, zadokolku, ale čtyřkolka je nejlepší. Když přijde nabídka ke startu se čtyřkolkou rád pojedu. Se zadokolkou jsem byl už i druhý v roce 2011."

Miroslav Jedlička

Chtěl bych se optat, zda si musel během sezony řešit nějaké velké problémy s vozem nebo si byl po předsezonní přípravě dobře připraven? Zda u vozu Opel dále zůstanete a máte-li v týmu nějaké plány a úvahy o dalších úpravách a zlepšení? Blahopřeji k dosaženým výsledkům! Romane jste s otcem v týmu stálice českého rallycrossu, máš stále vysokou úspěšnost. Největší z českých jezdců v mistrovství Evropy. Jen by chtělo, aby ji někdo více uznal a podpořil.

"V sezoně jsem musel řešit spousty problemů malých i větších, celkově bych to hodnotil velice dobře. Když jedeš na titul jak v Evropě, tak v i v ostatních mistrovstvích, musíš mít auto vyladěné na maximum, jet na maximum a auto tím nesmírně trpí. Moje motto je - "závodní auto není nikdy hotové" - vždy je na něm co zlepšovat, zdokonalovat či repasovat. Zatím pojedu dál s Oplem, pokud nepřijde jiná nabídka přes zimu. Jinak Opel už je rozebrán a prochází repasí, změny budou spíše menší přesto jedna větší proběhne, ale to je zatím ve vývoji a nechám to na jaro. Je to velice těžké držet se řadu let na těchto pozicích a vyhrávat i v mezinárodní konkurenci a při srovnání mého týmu s těmi evropskými týmy je skvělé je dokázat porážet. Je to samozřejmě i díky mému otci, který se stará o to, aby Opel nic neztrácel za konkurencí. Postavil pro letošní sezonu velice výkonný motor a to se pak vyhrává snáz. Když chceš vyhrávat musíš mít lepší auto než má konkurence. S tou medializací máš pravdu, chtělo by to někdy psát podle dosažených výsledků. Během sezony mám dost starostí s týmem, autem a sám mám dost málo času (startuji cca na 22 závodech). Tato otázka by, ale měla spíš směřovat někam jinam.To co dělám, dělám v rámci mých možností a letos to dopadlo skvěle."

(Otázky byly redakčně upraveny)

Už od této chvíle můžete zasílat na e-mail info@rallycross.cz nebo na facebookový profil otázky na dalšího českého jezdce, jediného zástupce v nejsilnější divizi SuperCars, Pavla Koutného.