Pětadvacetiletý absolvent Vysokého učení technického v Brně měl jako rodák ze Zlína k motorsportu blízko už od mládí. Na vysoké se zapojil do programu Formule Student a o své budoucnosti měl jasno. K závodnímu inženýrství se dostal při studijním pobytu v Anglii na univerzitě Hertfordshire. Pár závodů pracoval pro závodní tým v rámci Ginetta GT 4 Supercupu a poprvé si tak vyzkoušel předávat informace jezdcům. Na konci ledna tohoto roku založil Patrik Štipák společnost Performance Solutions a začal spolupracovat s rakouským týmem WRX Austria, kde kromě Maxe Puchera letos jezdil Timur Timerzyanov a Janis Baumanis.
"Začátkem roku jsem oslovil několik týmů. Kamarád mi doporučil rakouský rallycrossový tým, který hledal závodní inženýry a specialisty na data. Napsal jsem email a první odpověď byla, že nemají zájem o spolupráci s externí firmou, protože jsou velmi uzavření a nechtějí sdílet data externě. Tak jsem hezky poděkoval a popřál hodně štěstí v sezoně. No a kdyby něco potřebovali, ať se kdykoliv ozvou. Ozvali se hned po neděli, a tak jsem sebral kolegu a vyrazili jsme do Vídně na schůzku. Po prvních deseti minutách jsem měl pocit, že tady neuspějeme. Nakonec jsme tam byli tři hodiny a dohodli jsme se na spolupráci. Já jsem nabídl naše služby na první dva závody zdarma a pak, že se majitel může rozhodnout, jestli nás chce nebo ne. Testování a závod na Slovakiaringu byl úspěšný a už tam mi bylo řečeno, že se zúčastním celé sezony. Za 14 dní byl předsezónní test s Timurem, Janisem a Patrikem Sandellem. Já jsem byl požádán o sestavení plánu testu. Plán se líbil, takže jsem z toho měl samozřejmě radost," říká k navázání spolupráce Patrik Štipák.
Během roku působil ve funkci Data & Performance Engineer. Připravoval dokumentace pro celou sezonu, software pro analýzu dat byly první věci. "Nejčastěji jsem se však pohyboval mezi všemi auty a řešil analýzu dat tak, abych pomohl řidičům zrychlit a s inženýry mít podklady pro nastavení auta. Takže veškerá rozhodnutí o následném nastavení auta byla diskutována i se mnou. Příklad může být nastavení diferenciálů. Během závodu se nesmí zaznamenávat spoustu dat, která by nám pomohla k analýze a rozhodnutím. Například nemáme rychlost a zdvihy tlumičů. Vytvořili jsme však způsob, jak zjistit zatížení jednotlivých kol, a to jsme využívali k rozhodnutí o nastavení svornosti diferenciálu. Líbí se mi, jak při podobných restrikcích musí být člověk kreativní, aby se dopracoval k nějaké informaci."
"Posledních pět závodů v sezoně jsem připravoval semináře pro řidiče a závodní inženýry. To je věc, kterou jsem si moc užil. Chtěl jsem si zkusit, jestli informace, které chci předávat dál budou užitečné. Takže jsem nabídl semináře zdarma. To, čeho si totiž všímám v prostředí motorsportu je velmi malá úroveň znalostí. Všichni fungují na XY letech zkušeností, a to je vše. Spoustu lidí používá - tak jsme to dělali s tím a tím autem před deseti lety, a tak to funguje i tady-. Nemusí to být pravda. U mladých řidičů si myslím, že by měli být schopni znát auto. Měli by vědět proč je auto nedotáčivé a proč to může pomoct změnit stabilizátor. Co se mi podařilo, tak oba řidiči ví, co je nejdůležitější součást závodního auta. Ne, není to motor. Jsou to pneumatiky. Protože pokud máte štěstí, guma je jediná věc, která se dotýká cesty. Pak si uvědomíme, že veškerá magie se odehrává jen na několika centimetrech čtverečních. Poslední část každého semináře byla detailní příprava na závodní víkend. Od studia onboardů, procházení trati a zapisování veškerých detailů až po mentální přípravu. Já jsem přesvědčen, že v hlavě je obrovská část úspěchu. Vzpomeňme si na Andrease Bakerruda nedávno v Buxtehude. V první zatáčce poškodil zadní zavěšení, a i přesto dokázal rozjížďku vyhrát. To je obrovský psychická odolnost a samozřejmě i řidičský um."
Společnost Performance Solutions se podílí i na vzniku nového vozu pro sezonu 2017. "My jsme se k vývoji auta dostali už v dubnu jako celá firma. Tenkrát ještě nebyl ve firmě nikdo jiný než já. Ale měl jsem několik kontaktů kolem sebe. Kluci, kteří se mnou byli ve Formuli student a teď pracují nebo pracovali různě po republice. Hned při prvním testu, je to ten, na který jsem připravoval plán, jsme zjistili, že prostě potřebujeme více možností v nastavení tuhosti stabilizátorů. Věděl jsem koho se zeptat, udělali jsme výkres tenkrát ještě na papír a domluvili se s českým výrobcem na jeho produkci. Tím vlastně můžeme datovat vznik konstrukční kanceláře Performance Solutions. Díky vydělaným penězům jsme hned koupili firemní notebook s oficiální verzí CAD software. Dodnes jsme dodali do týmu asi 20 stabilizátorů. V květnu jsme získali další zakázku. Potřebovali jsme zjistit kinematické charakteristiky zavěšení. Takže jsme si pronajali 3D scanner a naskenovali celé auto. Díky tomu jsme mohli v budoucnu použít tato data pro další design. Vyvinuli jsme dále například nový mezichladič, nový výfuk a byli jsme u vývoje nového šasi pro rok 2017. Začalo se na něm intenzivně pracovat po nehodě Timura ve Francii. To tam kluci z naší firmy pracovali 14 hodin denně," uvedl Patrik Štipák.
"Takže ano, podíleli jsme se na vývoji nového auta pro rok 2017 dost výrazně. Jsme za to moc rádi. Tolik zkušeností, které jsme tím nabrali za tak krátkou dobu je neuvěřitelné. Momentálně můžeme zákazníkům po světě nabídnout opravdu komplexní služby. Zmíněný 3D scan zavěšení, vyhodnocení dat a následná studie kinematiky je něco, co rozhodně pomůže hodně týmům, které to myslí se závoděním vážně. Rozhodli jsme se totiž do firmy koupit speciální software přímo pro analýzu kinematiky vozu. To nám umožňuje vysvětlit spoustu věcí ohledně chování vozu v různých situacích. No a co není tak, jak si představujeme a věříme, že můžeme vůz zrychlit, můžeme zákazníkovi pomoct navrhnout změny. Někdy stačí velmi malé změny na současném autě pro výrazné zlepšení chování vozu. Tyto malé změny umíme navrhnout, vyrobit a dodat na auto."
Budoucnost týmu Performance Solutions není jen v rallycrossu. "Nebráníme se ničemu. Právě naopak. Pokud má kdokoliv zájem, určitě se ozvěte. Ano, rally je pro většinu lidí v našem týmu srdcová záležitost. Mé vytížení v rallycrossu bylo asi 18 závodních víkendů. Ale nejsem v týmu sám. Teď už se můžeme více doplňovat. Navíc v motorsportu není nikdy nic jistého. Doteď vlastně nevím, jak bude vypadat příští sezona. Může to být znovu mistrovství světa v rallycrossu. Zatím je vše v jednání a čekáme na výsledky. Mimo to připravujeme oslovení dalších závodních týmů ke spolupráci a dokončujeme oslovovací materiály pro spuštění seminářů Performance Solutions," říká na závěr Patrik Štipák.
zdroj a poděkování za poskytnutí článku: Jakub Kura - www.ewrc.cz