Nový vůz, nová výzva. Varnsdorfský jezdec Josef Šusta nastoupil do sezony 2016 s nově postaveným vozem Škoda Fabia třetí generace. Bez větších ambicí a s jasným cílem zjistit jestli je nové auto konkurenceschopné a jak bude fungovat. "Chtěli jsme především prověřit, jak na tom po delší pauze, ve které jsem závodil pouze na motokárách, vůbec budeme. Navíc u nově postaveného vozu se může vyskytnout řada problémů. To ovšem nebyl náš případ. Za to patří týmu velký dík. Vstup do sezony nebyl jednoduchý, ale drobné problémy se podařilo rychle odstranit," řekl na úvod Josef Šusta. O stavbu vozu Škoda Fabia se postaral tým LMP Racing Michala Lanka. "Největším rozdílem proti staré fabii jsou brzdy a samozřejmě modernější podvozek," říká Šusta, o vozu který vychází ze Škody Fabia R5.
Sezonu začal Šusta v rámci zónového šampionátu na Slovensku. První vítězství s novým autem přišlo ve třetím závodě v italské Maggioře, kde se zóna jela společně s úvodním závodem seriálu Rallycross Challenge Europe. I přes to, že to v rámci tohoto šampionátu bylo poslední vítězství, mohl se český závodník radovat na konci sezony z titulu v divizi Super 1600. "Samozřejmě konkurence není tak kvalitní a početná jako v mistrovství Evropy, ale na start se vždy postavil někdo, kdo nás donutil jet opravdu naplno a na závod se stoprocentně připravit," poukazuje Šusta na souboje s mladičkým Sami-Matti Trogenem, který závodil s vozem Renault Twingo od týmu Set Promotion. Souboj o titul se ovšem místo na trati rozhodl u Mezinárodní automobilové federace. Fin kvůli věku nemohl v šampionátu pokračovat. Na jednotlivých závodech nechyběli ani rychlí domácí jezdci. "I proto je zisk tohoto titulu cenný," dodal.
Po několika "menších" závodech, kdy všechno fungovalo se tým Noprosu Czech rallycross rozhodl vyrazit na druhý závod evropského šampionátu divize Super 1600 do Anglie. Srovnání s evropskou špičkou vyšlo na výbornou. Josef Šusta skončil na třetím místě. "Tento výsledek nás utvrdil v tom, že pokračovat budeme i v Evropě a dokonce sezony odjedeme co nejvíce závodů. Každý kilometr s novým autem je důležitý. Kromě Švédska pro mě totiž byly všechny tratě evropského šampionátu nové," vysvětlil Šusta.
Výborný závod zajel Šusta ve francouzském Lohéacu. Právě tady se schází jedna z největších konkurencí v průběhu celé sezony. Šustovi se i přes technické problémy se spojkou v závěru podařilo podruhé vystoupit na stupně vítězů. Stejně jako v Anglii obsadil třetí místo. "V závěru to bylo trochu o nervy, protože jsem vůbec nevěděl jestli do finálové jízdy odstartuju. Nakonec to vyšlo," prohlásil. A který závod by letos nejraději z kalendáře vymazal? "Určitě Barcelonu. Trať mi vůbec nesedla a navíc jsem ještě děla dost chyb," přiznal.
Důležitou osobou v týmu je šéfmechanik Michal Lank. "Dokáže se vžít do mé situace a pomoct mi v otázce nastavení, tak aby mi to vyhovovalo. Někdy to není jednoduché," přiznává Josef Šusta. Spolupráce s Michalem Lankem a týmem LMP Racing bude pokračovat i v následující sezoně. "Na voze nedojde k výrazným změnám. Provedeny budou jen nutné úpravy v rámci pravidel. Ještě před Portugalskem bych rád startoval na dvou nebo třech závodech, abychom byli na sezonu co nejlépe připraveni," představil Šusta plány pro sezonu 2017. A cíle? "Vylepšit loňské sedmé místo. Chce to zajíždět stabilnější výsledky."
Josef Šusta - sezona 2016
Mistrovství Evropy - 7. místo
Rallycross Challenge Europe - 1. místo
Zóna střední Evropy - 2. místo
Sestřih - Josef Šusta - Setkání mistrů - Sosnová 2016