Dan má za sebou první start v roce 2011. Byl to slovenský Autoslide v Žarnovici. Diváky přiváděl do varu. Velká chyba soupeře ve finále znamenala pro Dana až páté místo a velké zklamání. Jak probíhalo natáčení nového filmu Tacho, co má v plánu letos a jaké to je plavat mezi žraloky. O tom všem jsem si povídal s letošním králem Autoslidu.
Dane, nový film Tacho je na světě. Jaká to byla práce dělat tento film? Dělal jsi vlastně to, co tě baví a ještě pracoval…
Právě proto, že jak filmování, tak i závodění je naše hobby, tak to šlo velmi snadno. Měli jsme velmi malé možnosti, protože jsme na film měli velmi málo peněz. Nešlo proto ten film udělat víc o rally. I tak to bylo fajn a užili jsme si to.
Máš nějakou veselou historku z natáčení?
Nic světoborného, co by stálo za řeč se nestalo. Kromě všedních, ale i nevšedních příhod není nic, co bych mohl uvést.
V některých scénách se jezdilo opravdu rychle. Jak bys to srovnal oproti závodnímu tempu na klasických erzetách, třeba Bohemky?
Myslím si, že při rally se jede stejně rychle. Jeli jsme úplně na doraz, protože jsme věděli kudy pojedeme a kam pojedeme. Jediný rozdíl byl v tom, že jsme dokonale znali tu trasu, kdežto v rally jedeš podle toho, co je napsané v rozpise. To je mnohem složitější. Když si mohu něco několikrát projet tak si to pamatuju, ale v rally člověk letí a neví kudy dál.
Na nedávném Autoslidu jsi startoval s vozem Martina Semeráda. Je to velký rozdíl oproti tomu co jsi pilotoval v českém mistráku?
Rozdíl to byl veliký, protože auto nemělo restriktor. Tím pádem to mělo třeba 450-470 koní. Těžko říct, ale bez restriktoru to bylo, takže to jelo velmi,velmi dobře. Podvozkově to bylo na ten závod výborným způsobem nastavený. Auto bylo skvěle připravený. Jedinej háček byl, že to je drahý rally auto a po té zkušenosti si myslím, že takhle drahé auto na ten Autoslide nepatří. Nevyhnuli jsme se škodám. My jsme se snažili předjíždět bez kontaktu, ale ostatním se to třeba ve finále nepodařilo. Na autě byly škody pomalu za padesát tisíc a pro to auto je to škoda.
Jak se ti jelo na umrzlé šotolině na hřebíkách? Byla to asi nejlepší volba pneumatik u všech jezdců viď?
Určitě. Umrzlá šotolina a hřebíky. Maličko mě mrzí, že se před finále neupravovala trať, protože jsem celý den těžil z toho, že jsem si mohl volit kde pojedu a tím pádem byly smyky rychlejší. Ve finálové jízdě snad byla jediná stopa. Kolem ní hluboké bláto. Jakmile jsem se pokusil předjet svého kamaráda Martina a dostal jsem se k němu na kontakt, tak v té chvíli šlo tolik bláta do skla a to rally auto si s tím neví rady. V kritický okamžik, kdy jsem měl zatáčet jsem vůbec nevěděl, kde jsem a vyjel jsem do hlubokého. Nešlo jet mimo jedinou kolej, která se tam vytvořila. Všude jinde bylo mnoho bláta a ten závod je ze závodnického, tak diváckého hlediska méně atraktivní. Jinak celý den byly rozjíždky fantastické, protože šlo využívat celou šíři okruhu.
Po závodu bylo na tvých očích vidět veliké zklamání. Popiš mi finále, jak jsi ho viděl ty?
Věděl jsem, že vedle mě startuje vůz, který je v nevýhodné pozici. Situaci v pravo jsem vůbec neřešil, protože jsem věděl, že tam je problém s hlubokým blátem. I kdyby startující byl výrazně vpředu, tak dokud tam nebude celým autem, což by na brzdách nešlo, nedostane se do vedení. Jel jsem v optimální dráze, tak jsem si hlídal jen levou stranu. Podařilo se mi odstarovat lépe než Miro Pospíchal vlevo. Před první zatáčkou už jsem se viděl v čele závodu. Bohužel jsme do ní ani nedojeli. Vůz zprava mi najel přímo do dráhy. Musel jsem zvolit objízdný manévr do hlubokého bláta, přičemž mě předjeli dva vozy. Divákům jsem chtěl nabídnout boj a nechtěl jsem se spokojit s třetím místem. Dostal jsem se na kontakt a na chvíli jsem neviděl nic a předjeli mě další dvě auta. To bylo v důsledku té neupravené trati nešla volit jiná stopa a jakýkoliv souboj na kontakt znamenalo nevidět. Jsem velmi zklamán, protože první okamžiky po startu jsem si řekl, že vítězství mi bude těžko někdo brát, ale taková myšlenka je smrtící. Hned jak jsem si to pomyslel, že vozidlo vlevo mě fakt nepředjede, tak do mě narazil ten zprava. (smích)
Vyhrál jsi alespoň cenu král Autoslide. Tu volili diváci a dle mého názoru zaslouženě. Jak na tebe vůbec Autoslide zapůsobil? S autem sis dovolil spoustu smyků a ještě jsi startoval z první „lajny“.
Dokud byla trať upravená, tak šlo jet pro diváky a předvádět hezké věci. Tu první část jsem si hodně užíval. To fínále bylo na hranici regulérnosti, ale ty rozjíždky byly naprosto vynikající. Dostal jsem se do blízkého kontaktu s jinými závodníky a musím je moc pochválit, za to jak bojovali férově. Diváci byli naprosto úžasní.
Nedávno jsi plaval mezi žraloky. Při styku s takovými zvířaty nesmíš ukázat, že se bojíš. Jak jsi to udělal? Jaké to je se koukat žralokovi do očí?
Mám na to speciální druh přípravy. Je to trochu složitější a když bych to měl zjednodušit, tak se to stává hlavně z dechových a vizualizačních cvičeních. Samozřejmě je to krásné.
Co bude dělat Daniel Landa v roce 2011? Ať už v závodění, tak v muzice?
Obě otázky jsou v podstatě zatím nevyřešený. Každopádně v muzice chystáme na podzim nějaký koncert. No a v závodech zatím také nevíme. Na začátku února budeme chytřejší. Možná bude i nějaký okruh v super rychlém speciálu. Zda pojedeme velký mistrák, nebo sprinty, střídané s něčím, to je zatím ve hvězdách, ale v těchto dnech se to rozhodne. Občas bych si rád zajel s Martinem Svobodou autocross, pokud bude auto, jet nějakou Evropu. Prostě si jen tak zablbnout a držet se in.