Jméno Pavel Koutný patří k rallycrossu již dlouhá léta. Všichni si ho vybavujeme hlavně díky jeho preciznímu stylu jízdy a velké dravosti. Je jediným českým zástupcem na evropských tratích v divizi 1, respektive „Supercar“, kde patří vždy k předním jezdcům a v roce 2011 tomu jistě nebude jinak. V loňské sezóně se na povrch dostala informace, že se v týmu staví nová zbraň, nový model vozu Ford Fiesta MK7 T16 4x4. Původní plán startu s touto novinkou na posledním závodu sezóny 2010 v Sosnové se nevyplnil, a tak se pojďme zeptat přímo Pavla, jak jsou přípravy nového závodního vozu daleko.
RC: Ahoj Pavle, máme necelých 90 dnů do začátku nové sezóny a první otázka, která nenapadne zřejmě asi jen mne. Stihnete připravit nové auto Ford Fiesta již do prvního evropského závodu, který se uskuteční 24. 4. 2011 v Lydden Hillu?
PK: Novou Fiestu na první závod připravit stihneme. Nyní je po laku a zbývá nám ji dostrojit, zapojit elektriku a přivézt motor z brzdy v Anglii.
RC: Stavba takového speciálu není jistě vůbec jednoduchá, a to ať už z časového, tak i finančního hlediska. Mohl bys svým fanouškům přiblížit, kolik hodin práce je nutné k postavení a jak velký tým se podílí na realizaci? Druhá stránka věci jsou samozřejmě finance. Pokud by si chtěl obyčejný smrtelník pořídit takovýto vůz, tak si může zakoupit mistrovský vůz Isachsena za cca 300 tisíc Euro. Tvoje auto se bude také pohybovat v takovýchto částkách, nebo dokážete auto postavit levněji?
PK: Stavba takového speciálu nás stála 1 rok práce, protože většinu času na něm pracoval jeden mechanik. Oproti „Isachovi“ dokážeme auto postavit cca o 100 tisíc Euro levněji. Možná ale právě tento rozdíl nás dělí od úplné špičky v Evropě.
RC: Tak trochu jsem předpokládal, že šikovné „české ručičky“ dokážou vše levněji. Teď však nastává otázka, co je schopen člověk schopen vyrobit, takříkajíc svépomocí a kdy už se prostě musí šáhnout do peněženky a koupit hotovou „stavebnici“?
PK: Postupem času jsem dospěl k názoru, že je lepší si koupit vyzkoušenou věc, ovšem jsem stále limitovaný penězi. Podvozek mám od Jernberka, jeden motor od Mika Callaghena a druhý od Ivana Matouška, pohonné agregáty ze Sellholmu a tlumiče české výroby HP. Na nás pak zbývá ta nejhorší práce, a sice z těchto dílů udělat kompletní auto.
RC: Říkáš, že jste kupovali krom karoserie v podstatě všechno. Co mne hodně zaujalo, jsou tlumiče české výroby HP Sporting. Pokud se podíváme napříč startovním polem divize Supercar (divize 1), tak jsi jediný, kdo je využívá. Jaké vidíš hlavní výhody a proč tedy padlo rozhodnutí jít v této dost podstatné části vozu směrem českého dodavatele?
PK: Tlumiče HP jsou v tuto dobu pro mne srovnatelné s tlumiči jiných výrobců. Před tím jsem měl sice tlumiče, co jezdila špička, ale nikdo mi dostatečně nevěnoval a nebyl schopen zajistit jejich správnou funkčnost. Výhody tlumičů HP jsou v tom, že mám od nich mechanika na každý závod a tím můžeme tlumiče stále vyvíjet dopředu. V neposlední řadě je také velký rozdíl v ceně (jsme asi na 1/3 oproti ostatním). V letošní sezóně budu mít novou koncepci těchto tlumičů.
RC: Druhá velmi zajímavá informace je původ kompletního podvozku. Michael Jernberg přeci jezdí s vozem Škoda a ty s vozem Ford. Bude podvozek stejně dobrý ve tvé Fiestě jako u Jernbergovi Fabie? Přeci jen jsou to dva naprosto odlišné vozy.
PK: Pokud funguje tento podvozek ve Fábii, tak bude fungovat i ve Fiestě. Záleží zde na nastavení (Jernberg jezdil ten samý podvozek i ve Focusu). Formulový systém jsem zvolil proto, že je osvědčený a jezdí se i v ostatních automobilových disciplínách. Zásadní změna oproti našemu starému autu je v uložení přední nápravy.
RC: Dále jsi uvedl, že pro rok 2011 zůstáváš u svého motoráře Mika Callaghana. Pokud zabrousím v paměti do roku 2010, tak jsi měl s motory opravdu nemalé problémy, a proto je to asi nejen pro mne překvapující informace. Dokázali jste v týmu odhalit, kde byla příčina problémů, které Vás v loňské sezóně provázely? Přece jen se jedná o hodně drahou část vozu a bez její 100% spolehlivosti se závody vyhrávat prostě nedají. Jos Kuypers, který používá stejného motoráře problémy takového rázu vůbec neměl.
PK: První polovina loňské sezóny opravdu nebyla moc vydařená, přestože jsem měl připravené dva motory. U obou byla stejná závada: při vyvinutém tlaku motoru unikala voda do oleje. Toto bylo zapříčiněno špatným zpracováním a zkompletováním motorů. Tuto závadu odhalil a odstranil náš dlouholetý motorář Ivan Matoušek. Callaghan na svoji obranu tvrdil, že od svých dodavatelů obdržel špatně opracované díly…?! I přes tuto zkušenost jsem se rozhodl u spolupráce s ním zůstat, jelikož je pro mne v tuto dobu nejdostupnější a pevně věřím, že už se situace z loňska nebude opakovat. Kuypers tyto problémy neměl, protože změnil motoráře a motor si nechal připravit v Anglii nikoliv od Callaghana.
RC: Dál už tě nebudu trápit s technikou, ale asi nejen mne zajímají tvoje plány do budoucna. V současné době je v týmech rallycrossu hodně populární výchova nových talentů, chceš-li tak výchova nástupců. Per Eklund učí Toomase Heikkinena, Keneth Hansen zas Liama Dorana a nově i Timura Timerzyanova. Nechci tím samozřejmě naznačovat, že je čas odejít, ba naopak. Vzhledem ke skutečnosti, vzhledem k vyzrálosti jezdeckého stylu, vzhledem k tomu, že jsi opravdu jediný jezdec, který dokáže bojovat s absolutní evropskou špičkou, neuvažuješ o podobném kroku? Přece až jednou, dejme tomu za 20 let pětinásobný Mistr Evropy Supercar Pavel Koutný pověsí závodění na hřebík, bude Česko potřebovat stejně tak dobrou náhradu. Viděl bys v řadách českých juniorů třeba potencionálního talenta?
PK: V mých očích je velkým talentem Ota Výborný. Je to kluk, který má velký cit pro závodění a má potenciál jít dopředu, protože je velký bojovník. Bohužel jako u většiny českých závodníků ho brzdí finance. Pokud bych měl uvést někoho z úplných juniorů, tak se mi velmi líbí Jan Skála.
A pokud tě zajímá můj nástupce za 20 let, tak to už vím naprosto přesně, kdo jím bude -TOP SECRET!!!…
Pavle, děkuji za rozhovor, přeji hodně úspěchů a vstup pravou nohou do této sezóny.