Nově vůz Ford Fiesta pro divizi Super 1600 chtěl vyzkoušet už v loňské sezoně. Stavba, zabudování komponentů a další věci s tím související si však vyžádaly daleko více času než tým Ondřeje Smetany předpokládal. A tak Jihočech doufá, že stihne úvodní závod IMG FIA European rallycross championship 2013. "Snad se všechno do Anglie podaří připravit. Nedělám si zatím žádné iluze, ale samozřejmě doufáme, že auto bude lepší a rychlejší. Ale jak dlouho nám bude trvat, než "vychytáme mouchy" a jak moc bude konkurenceschopné, to ukáže až začátek sezony," prohlásil Ondřej Smetana.
Postavit nové a hlavně konkurenceschopné auto samozřejmě není nikterak levnou záležitostí. O tom se Smetana přesvědčil. "Peníze hrají stále větší roli. V motorsportu to tak samozřejmě bylo vždycky, ale například vůz do tehdejší divize 2 bylo možné postavit ve špičkové verzi okolo sedmiset tisíc korun. To dnes stojí jen samotný motor do Super 1600. A to nemluvím o tom, že na dvoulitrové hondě vydržel tři sezony, zatímco u "šestnáctky" se musí dělat drahá repase po každé sezoně! Přitom ve výkonu moc rozdílu není. Řešením by mohla být divize ve stylu kategorie R2 nebo R3 v rally – malé úpravy na motoru, téměř sériové nápravy, ale závodní tlumiče a brzdy, sekvenční převodovka a navíc možnost použití lehkých karbonových dílů, vznikne auto do milionu a přitom velmi slušný závoďák. A hlavně, na první závod přijede minimálně dvacet aut, navíc na velmi podobné úrovni. Přes proklamace ze strany FIA o úsporách, dělají závody čím dál dražší. Na druhé straně je to pochopitelné. Jde o byznys a chudý závodník nikoho nezajímá. Taková je bohužel realita."
Prosadit se do nejužší špičky je dnes velice těžké. Aut stále přibývá, a to co kdysi stačilo bez komplikací na účast v A finále, dnes nestačí ani na zisk několika bodů. Tak moc se posunula konkurence divize Super 1600. "Podle mého názoru je největší konkurence právě v této divizi. Jak počtem jezdců v jednotlivých závodech, tak v kvalitě startovního pole. Samozřejmě se jinak závodí, když v divizi TouringCars jede pět nebo šest kvalitních aut a zbytek „kompars“. V Super 1600 stačí trochu postrkování v rozjížďce a tím pádem jedno nebo dvě kola defenzivnější jízdy a rázem se nacházíte o deset míst jinde. K tomu jedna nedojetá rozjížďka, a i když ta poslední vyjde excelentně, zbyde na vás místo v C finále nebo jedete rovnou domů. Na druhé straně, jet v takhle nabitém závodě je to, co mě baví. Takže si nestěžuji, jen konstatuji. Co mi vadí je, že někteří, zvláště ruští závodníci, pojímají rallycross jako "demoliční derby". Strkanice k našemu závodění samozřejmě patří, ale všechno má své meze. Někdy člověk prostě nedobrzdí, nebo udělá chybu, ale pokud budou komisaři "někomu" tolerovat zcela jednoznačné a účelové ataky, myslím, že nám to brzo závodění zcela znechutí. Teď nemluvím konkrétně o nás, ale obecně o tom, co sleduji na trati."
Loňská sezona nepatřila rozhodně mezi ty nejpovedenější. Největší počet bodů si Smetana přivezl ze severského výletu. "Kromě Norska a Švédska, kde jsem jel v B finále, což je myslím tak maximum, které jsem mohli s naší technikou očekávat, jsme se neustále potýkali se smůlou a haváriemi, ze kterých plynuly další technické problémy. Ty nás stály lepší umístění."
Smetana by se rád zúčastnil v této sezoně co nejvíce závodů. Dobře však ví, že kalendář mistrovství Evropy není postaven zrovna přívětivě. Ani jemu se nelíbí zrušení dvouzávodů. "Nakonec vypadlo Irsko, velký průšvihem ale zůstávají severské závody. Aby závodníci jeli i do Finska, udělal promotér „dvojzávod“ Finsko – Norsko, pak týden pauza a až pak Švédsko, kam samozřejmě očekává, že tak jako tak pojedou všichni. Jenže cesta do Skandinávie přijde přibižně na osmdesát tisíc a musíme tam dvakrát! Zatím nevím, jak se k tomu postavíme. Rozhodnou úvodní výsledky. Reakce jezdců na podmínky IMG byla jednoznačná, do celého seriálu se v naší divizi myslím původně nepřihlásil nikdo. Teď po zmírnění nesmyslných poplatků, je to již snesitelnější. Problém ale stále je, že se promotér k ničemu nezavázal, jen chce více peněz. Kdyby například přišel s tím, že finále bude vysílat Eurosport, je to už argument pro sponzory. Ale zkuste přijít za někým pro pár set tisíc a na otázku, co mu za ně nabízíte říct - no možná budeme v televizi. Já osobně jsem zatím žádný konkrétní slib ohledně medializace nedostal a to i přes náš přímý dotaz na promotéra. Pouze informaci s kým vším jednají, což je mi srdečně jedno. Pro nás je důležité, ne s kým jednají, ale co už vyjednali. Takže pojmout promotérství tak, že vyberu víc peněz a navíc dám ještě povinné samolepky na lukrativní místa na autě, není myslím nejšťastnější řešení. Na druhé straně teď už konečně s námi promotér alespoň komunikuje a začíná se něco dít. Dejme mu tuhle sezonu šanci a uvidíme, co za naše peníze předvede," shrnul situaci Ondřej Smetana.
Většina českých jezdců se chystá naskočit do nové seriálu Rallycross challenge. I to je podle Smetany jedna z možností sezony 2013. "Mohly by to být z hlediska dopravy relativně levné závody a přitom s velkou konkurencí. Můj názor je takový, že IMG míří se svým seriálem ke statutu mistrovství světa a pokud se jim to podaří, vznikne z challenge nová Evropa. Jinak by FIA určitě nepodpořila dva prakticky stejné, konkurující si seriály. Chystáme se challenge v letošní sezoně také absolvovat, ale ještě nevím zda celý, nebo jen vybrané závody. Vše záleží na tom, na co seženeme peníze ale i na tom, jak pojede auto a jak spolehlivé ze začátku bude."