Letošním ročníkem vstoupí světový šampionát v rallycrossu do nové éry. V nejvyšší kategorii budou závodit auta s elektrickým pohonem. Chybět u toho nebude ani tým Hansen World RX, který vede čtrnáctinásobný mistr Evropy Kenneth Hansen. Co zaznělo v rozhovoru s Halem Ridgem a tazateli? Zde je výběr toho nejzajímavějšího.
Proč jste se rozhodli jít do této nové "éry" rallycrossu se stejnými vozy jako v předešlých letech?
Kenneth: "Aktuálně jsou pouze dvě cesty, které si můžete vybrat. V prvním případě vůz postavit na bázi vozů kategorie Rally2 nebo použít starší rallycrossové auto. My použijeme vozy Peugeot 208. Nebudou to ty, se kterým jsme loni závodili. Jde i o ekonomickou stránku a jsem přesvědčen, že i jízdní vlastnosti těchto aut jsou na vysoké úrovni. Navíc nemusíme začínat úplně od začátku.
"Motorsport byl vždy vrcholem technického vývoje a pokud chceme přesvědčit výrobce, aby znovu podpořili rallycross, musíme jít cestou elektrifikace. Protože o to je momentálně mezi nimi zájem. Elektrifikace má mezi příznivci svoje odpůrce. Říkají, že závody budou nudné, žádný hluk, žádné plameny. Ano, bude to zcela odlišné, ale také zajímavé. Je to krok vpřed a určitě to zrychlí tento sport."
Jak vypadá v současné době příprava auta?
Kevin: "Zatím je vše na začátku. Připravujeme auto na instalaci elektrického kitu, který bude připevněn k podlaze. I když základ vozu je stejný, tak tato instalace bude vyžadovat mnoho změn. Mechanici a inženýři pracují na tom, jak udělat všechno co nejlépe."
Při závodě Race of the Champions byla možnost vyzkoušet si vůz RX2e. Jaké jsou první poznatky?
Timmy: "Dokázal jsem se zlepšovat při každém dalším usednutí do auta. Je daleko jednodušší dosáhnout s elektrickým vozem maxima a posunovat hranice jízdy."
Váš tým má v rallycrossu velké zkušenosti, už teď se ví, že nebude možnost vůz tolik testovat. Co bude rozhodovat?
Timmy: "Doufám, že znalost našich aut bude naše výhoda, protože známe jejich vlastnosti a chování na trati. Byl jsem u celého vývoje tohoto auta a cítím se v něm perfektně. Důležitá bude komunikace s inženýry a také spolehlivost. Je to po letech skutečně velká výzva. Na první závod ve Švédsku chceme být co nejlépe připraveni. Bude velmi zajímavé sledovat první závod ve švédském Höljes, stejně jako se to dělo při prvním závodě mistrovství světa v rally v Monte Carlu, kde se začínalo také s novými vozy."
Je šance, že v týmu Hansen Motorsport uvidíme také jiné jezdce?
Kenneth: "Ano, naposledy to byl Sebastien Loeb. Vždy to něco přinese a může se to v budoucnu stát."
Kevin: "K dispozici jsou naše auto z minulých sezon, což je určitě příležitost pro další generaci jezdců, jak se posunout vpřed. Takže nevylučuji, že se náš tým Yellow Squad představí také v jiné rallycrossové kategorii."
Proč jste se nerozhodli použít novou verzi vozu Peugeot 208?
Kenneth: "Doufáme, že budeme moci řešit pouze samotný elektro kit a neřešit problémy, které by přinesl přechod na nová auta. Auto budou určitě těžší, ale váha bude na správném místě. A budeme mít také o přibližně sto koní více."
Jak těžké je bez podpory automobilky postavit a provozovat tyto vozy?
Kenneth: "Samozřejmě to bylo jednodušší s podporou továrny. V týmu pracovalo daleko více lidí. Ale máme velmi zkušený tým, který si poradí."
Je správně, že týmy mají volbu podvozku nebo by bylo lepší jít cestou stejných aut jako v RX2e?
Kenneth: "Věřím, že na nejvyšší úrovni rallycrossu by měli konstruktéři aut mít trochu volné ruce. To je důležité i pro případný vstup výrobců a automobilek do šampionátu. Tím něříkám, že kategorie RX2e je špatná volba."
Očekáváte, že dosažené časy na trati budou rychlejší s elektrickými auty než v předešlých letech?
Kevin: "To bude jedna z věcí, která bude všechny na prvním závodě zajímat. Měli bychom být rychlejší, auta by mohla skákat dál. Ale všechno ukážou až první metry na trati."
Stavba aut probíhá kompletně ve vašich dílnách ve Švédsku?
Kenneth: "Ne. Sice dělám spoustu věcí přímo v našich dílnách a kompletujeme auta, ale není možné dělat všechno. Modifikace šasi od začátku probíhají ve stejné společnosti ve Francii. Samozřejmě nesmíme zapomenout na výrobce tlumičů Öhlins a další partnery."