Po dvou letech, kdy se v Nyirádu závodilo pouze o evropské body, byla oblíbená trať zařazena i do letošního kalendáře mistrovství světa. Třetí a čtvrtý závod světového šampionátu společně s evropským proběhl organizačně bez chyby. Trať byla skvěle připravena a zaplněné tribuny si po oba dny užívaly napínavé jízdy.
Už sobotní závod byl plný soubojů a dal vznik skladu plastů před zázemím jednotlivých týmů. V prvním finále víkendu vedle sebe stáli v první řadě Kevin Hansen a Johan Kristoffersson. Výsledek? Velká kolize v první zatáčce. Hansen stojí, Kristoffersson jede s poničeným autem a velkou ztrátou dál. Do vedení se dostal Grönholm. Fin si po bezproblémové jízdě připsal první letošní vítězství. Druhý dojel Ole Christian Veiby a třetí domácí Janko Wieszt při své premiéře v mistrovství světa s vozem Renault Mégane RS RX.
Reakce týmů a jezdců na sebe nenechaly dlouho čekat.
„Jsem jen zklamaný, že někdo, kdo o sobě tvrdí, že je šestinásobný mistr světa, nedokáže závodit s respektem,“ řekl Hansen. "Moje přední kolo bylo jasně před jeho zadním, ale ze strany Johana nebyl respekt k pravidlům, takže jsem ho musel pustit, jinak by mě ve vysoké rychlosti přimáčkl na betonovou zeď. Dovedete si představit, jaké to byly pocity. Následná kolize byla důsledkem jeho jízdy...,“ dodal.
„Myslím, že obrázky mluví samy za sebe. Byl to jeden z těch - ne úplně závodních incidentů, ale stává se to. Myslím, že když zoufale toužíte po výsledku, kterého se vám nedaří dosáhnout, jsou z toho takovéto situace,“ uvedl Johan Kristoffersson.
Manažer týmu KMS Tommy Kristoffersson byl velmi kritický k hodnocení stevardů během dne. "Pokud jde o incidenty, ke kterým došlo během dne, musíme řádně prodiskutovat, jaká pravidla by měla platit. Musí existovat kompetentní lidé, kteří posuzují, co se na trati děje. Dnes tomu tak nebylo a netýká se to jen situací, do kterých jsme byli zapleteni."
Na základě šetření stevardů (trvalo přes čtyři hodiny) byli následně oba jezdci potrestáni - Kristoffersson napomenutím a Hansen diskvalifikací z finále.
Reakce přišla i ze strany FIA. Tým KMS musel po závodě vydat prohlášení, co je vedlo k sobotním výrokům. "Ve včerejší tiskové zprávě to vypadalo, že za situaci mohou komisaři. Musíme zdůraznit, že naprosto souhlasíme s tím, že to není vina stevardů, naše vyjádření bylo takové, že tuto jízdu na trati nemůžeme akceptovat,“ zaznělo v krátkém prohlášení týmu KMS.
Také druhý nedělní závod mistrovství světa byl na události bohatý. Nejrychlejší byla po dvou rozjížďkách Klara Andersson. Johan Kristoffersson ve druhé kvalifikaci po startu zvenku zariskoval a nevešel se do první zatáčky. S poškozeným vozem dojel pátý. "Bylo to mé špatné rozhodnutí. Neměl jsem tam jezdit, bylo to příliš velké riziko,“ řekl Kristoffersson.
V semifinále nejdříve skončil po defektu vítěz sobotního závodu Niclas Grönholm. Ve druhém pak po kontaktu s Veibym a následné velké ráně do bariéry Janko Wieszt. Finále proměnil ve své představení Kristoffersson. Vyhrál o deset vteřin před svým týmovým kolegou Veibym. Obdiv publika získala Klara Andersson, která za sebou nechala bratry Hanseny. Tým CE Dealer zariskoval a na její auto namontoval pro finále mokré pneumatiky!
"Pro většinu z nás to byla nová trať a v prvním tréninku jsme nebyli rychlejší než ostatní týmy, ale postupně jsme se zlepšovali, přizpůsobovali se trati a zkrátka odvedli jsme lepší práci. Velké poděkování patří celému týmu. Jsem moc vděčný, že mohu pracovat na tomto projektu, kde máme úžasný personál na naprosto všech pozicích," prohlásil po třetí výhře v sezoně Kristoffersson. Spokojený byl také dvakrát druhý Ole Christian Veiby. "Dvakrát druhá pozice je naprosto přijatelný výsledek," řekl Veiby, který se posunul také na druhé místo v šampionátu. Navíc se mu ve středu před závodem narodila dcera.
Vítězství a třetí pozici si z Maďarska odváží tým CE Dealer. Niclas Grönholm v sobotu zvítězil, Klara Andersson byla v neděli třetí. "Jsem hrdý na všechny v týmu, tvrdě pracovali a teď, když máme výsledky, je to úžasné," řekl Niclas Grönholm. "Byl to náročný víkend, ale jsem opravdu šťastná, že jsem dnes skončila na stupních vítězů. Jelo se mi skvěle a vítězství ve dvou rozjížďkách bylo velkým úspěchem. Důležitým rozhodnutím bylo přezutí na pneumatiky do deště pro finále, které se nám vyplatilo," doplnila Klara Andersson.
Na stupně vítězů opět nedosáhl tým Hansen World RX. "Každý den jsme dostali oba vozy do finále, ale nepodařilo se nám dostat na stupně vítězů, což je pro tým frustrující. Druhý závodní den v Maďarsku se po dlouhé práci přes noc vydařil lépe a myslím, že se nám podařilo udělat poměrně velký pokrok. Ve finále nám nevyšla strategie joker lapu a myslím, že jsme tam přišli o stupně vítězů. Po tomto závodě bude FIA zkoumat údaje z dosavadního průběhu 'Bitvy technologií', takže doufejme, že příští závod bude mít jiný poměr hmotnosti mezi vozy na benzinový a elektrický pohon,“ uvedl Kenneth Hansen.
MS 2024 - Nyirád (HU) - highlights