Společnost Race Republic, výhradní distributor paliv P1 Racing Fuels, absolvovala kompletní sezonu v rámci premiérového ročníku mistrovství světa v rallycrossu. Týmy a jezdci využívali služeb společnosti na všech dvanácti podnicích, včetně závodů v Kanadě a Argentině. Ředitel společnosti Martin Popilka je s prvním rokem působení spokojen. "S prvním ročníkem RX jsme mimořádně spokojeni. V průběhu celého šampionátu se nám podařilo společně s pořadatelem, FIA a týmy zlepšovat postupy tankování a přispívat tak k bezpečnosti těchto závodů," říká na úvod Martin Popilka.
Překvapilo vás něco zásadním způsobem?
"Musím konstatovat, že celý tým se na první sezonu MS světa důkladně připravil a proto nás z provozního hlediska nic nepřekvapilo. Osobně mě překvapilo nasazení a technická vyspělost některých týmů, například tým Pettera Solberga. Vidět je ovšem i propad mezi týmy vrcholovými a těmi s doslova domácím zázemím. Odlišnosti v technickém provedení vozidel, alespoň z hlediska tankování, mě nepřestávaly překvapovat na každém závodě. Myslím, že má FIA jasný, ale nelehký úkol na nadcházející sezony a to systematicky aplikovat pravidla a postupy vedoucí k sloučení technických regulací na jednotlivých vozidlech a kategoriích. Zdánlivě jednoduché aspekty jako správně palivové konektory na vozidlech byly nekonečný problém. Co auto to jiný konektor. Dalším a to milým překvapením bylo množství fanoušků, kteří s nacházeli na závodech například ve Francii nebo Švédsku. Jsem rád, že rallycross nabývá na popularitě a doufám, že si oblibu lidí zachová."
Vaším hlavním teritoriem v předchozích letech byly automobilové soutěže (MMČR, ME). Jaké jsou zásadní rozdíly působení v rallycrossu?
"Značka závodních paliv P1 Racing Fuels se zrodila na rychlostních zkouškách evropských automobilových soutěží. Spolupracujeme s týmem několikanásobného mistra republiky Václava Pecha až po bezpočet továrních týmů jako je například Renault Sport. Právě pro takovéto zákazníky jsme zdokonalovali kompozice paliva vyrobeného výhradně z čistých chemických komponent. Jde o postup, který se ve vývoji paliv takřka celosvětově nevyužívá. Naše odhodlání vytvářet individuální paliva pro vrcholové týmy jsme doplnili o služby tankování na všech závodech mistrovství Evropy v rally."
Pojďme k těm rozdílům...
"Největším rozdílem mezi tankováním paliva v rally a rallycrossu je absence přesunu tankovacího personálu mezi tankovacími zónami. Například na slavné Rallye Monte Carlo jsme museli naše zákazníky obsluhovat v tankovacích zónách mezi sebou vzdálených až šest set kilometrů a využívat tak tři samostatné tankovací týmy, které se mezi zónami přesouvaly. V rallycrossu mají týmy k dispozici jednu centrální tankovací zónu. Logistika samotného tankování v rallycrossu je tedy podstatně jednodušší a dovoluje nám více se soustředit na analýzy paliv a ostatní služby přidané hodnoty."
Jak složitá byla logistika a doprava na zámořské závody?
"Nejsložitější byla zcela jistě Argentina. Nesmyslné povolení a enormně vysoké celní zatížení znamenalo, že se náklady na dovoz paliva do Argentiny vyšplhaly vysoko nad cenu prodejní. Samotná lokace v úpatí And vzdálená asi tisíc kilometrů od přístavu v Buenos Aires také asi není nejideálnější pro fanoušky."
Pro sezonu 2015 připravujete několik změn a novinek.
"Na letošní rok máme hned několik novinek. V rámci zjednodušení procesu objednávky závodních paliv, ať již zákazníkům na provozovnu, test či servisovaný závod budeme spouštět webový portál. Ten nabídne zákazníkům bezpečný a rychlý způsob objednávky a platby skrze platební karty. Dále jsem nadšen z nových produktů které pro naše zákazníky chystáme. Paliva speciálně vyvinuté pro trh v USA, mistrovství světa superbiků a paliva nahrazující ty z předchozích sezon. Pro rallycrossové zákazníky jsme připravili hned dva nové produkty. Palivo určené pro Global Rallycross Championship převážně z USA a palivo nabízející více výkonu a splňující normy FIA pro závody v Evropě."
Paliva P1 Racing Fuels nevyužívají jen jezdci rally a rallycrossu.
"Jsem mimořádně pyšný na to, že si paliva P1 Racing Fuels během své krátké historie našla oblibu závodnické veřejnosti doslova po celém světě. Díky unikátním výrobním konceptům, kvalitě a výkonu se v současnosti můžete setkat s palivy P1 mimo bezpočtu závodů v Evropě také v okruhových závodech v Číně, motocyklových podnicích v Čile a v různých aplikacích v USA či Kanadě."