Vůz Ford Fiesta Mk7 si vyzkoušel loni při posledním závodě mistrovství ČR. V Sosnové ovšem finále pro Otakara Výborného skončilo technickou závadou. Při prvním letošním podniku nového seriálu Rallycross Challenge Europe dostane možnost si toto auto zkusit znovu. Tentokrát půjde o vůz Marka Zemana.
"Pavel Koutný mi loni nabídl, jestli bych nechtěl v posledním závodě domácího mistrovství startovat s jeho fiestou. Taková nabídka se neodmítá, takže jsem ani chvíli neváhal a šel do toho. Do fordu jsem se posadil po více jak pěti letech a to rovnou na závodech. Původně byl v plánu test, ale jelikož měl Pavel v německém Buxtehude nepříjemnou nehodu, tak se na autě pracovalo do posledního dne. Hned první metry jízdy jsem měl z auta skvělý pocit. Jel jsem s velkou rezervou, ale i tak jsem vyhrál první dva treninky. V rozjížďkách to už bylo o něco horší, nebyl jsem zvyklý na starty. Startovací procedury byly odlišné od mitsubishi, se kterým jsem absolvoval loňskou autokrosovou sezonu. Přesto jsem do finále nastupoval ze třetího místa. Start se mi povedl podle představ, bohužel veškeré naděje na dobrý výsledek zhatila technická závada na pravém předním kole. Závod mi však dal mnoho zajímavých poznatků a zkušeností."
Jak vidí Otakar Výborný po dosavadních zkušenostech hlavní rozdíly mezi autokrosem a rallycrossem? "Rallycross je mnohem rychlejší, čistější na jízdu a méně odpouští chyby. Autokros finančně o něco dostupnější. V porovnání je pro mě odlišná především technika jízdy. V autokrosu za sebou mám jen pár závodů a ještě spíš hledám ten správný grip. První letošní autokrosový závod bych měl jet v lotyšské Bausce s nově postaveným speciálem Mitsubishi Colt MK2 týmu Viakom racing. Uvidíme jak se bude dařit. V plánu jsou i ostatní závody evropského šampionátu. Sám jsem zvědavý, jak rychle zapadnu mezi ostřílené autokrosaře. Rallycross je moje srdcová záležitost, hodně jsem tomuto sportu obětoval a proto mě jeho úpadek v českém mistrovství moc mrzí."
V rallycrossu za sebou má celou řadu povedených sezon. Největšího úspěchu dosáhl v sezoně 2006, kdy se stal mistrem republiky v nejsilnější divizi 1. Může tak porovnat, jakým způsobem šla technika za několik roků dopředu. "Je zde vidět velký pokrok, budu-li porovnávat s focusem, se kterým jsem neslavně skončil v Sedlčanech v roce 2007. Focus byl hodně výkonný, režim otáček motoru se pohyboval někde od sedmi tisíc otáček nahoru, tak že v technických pasážích a na vodě bylo auto hůře ovladatelné. Auto nemělo ALS , takže bud jelo jako kr... a nebo vůbec. Fiesta je mnohem ovladatelnější, motor jede už od třech tisíc a nástup otáček je krásně pozvolný a pravidelný . Nechají se zde nastavit různé režimy mapy motoru pro sucho nebo mokro. Dle charakteru tratě se dá nastavit tvrdost ALS. Na výběr je také mnoha startovacích programů. Podvozkově je auto klidnější a stabilnější."
Jestli půjde jen o jednorázový start nebo uvidíme Výborného na dalších závodech seriálu se zatím neví. "Všichni se soustředíme především na start v Melku. Uvidíme, jak se věci budou vyvíjet dále. Mám radost, že jsem právě já dostal tuto skvělou příležitost. Ono není zrovna jednoduché sednout na závodech do nového auta a jít rovnou závodit. Kdyby to bylo jen o mně a mém zájmu tak bych zcela jistě jel celou sezonu v Evropě i v ČR, ale bohužel po finanční stránce nejsme aktuálně schopni naplnit potřebný rozpočet, který by nám to umožnil. Chci si závody s novým autem a se staronovým týmem především užít. Můj cíl bude hlavně nezklamat a dovést auto pokud možno celé bezpečně do cíle."
"Závěrem bych chtěl poděkovat Marku Zemanovi a všem ostatním okolo, co mi pomáhají. Diváky bych tímto rád pozval na první závod Rallycross Challenge Europe do Melku."