Závěr letošní republikové a také zónové sezony obstaral závod na Slovensku. Je pravda, že finiš by si zasloužil lepší trať. Je škoda, že na rallycrossovém okruhu se za poslední roky mnoho práce neudělalo. Nebo spíše žádná. Přitom rychlý profil tratě je mezi jezdci oblíbený, s přípravou si ovšem pořadatelé starost nedělají. V pátek jezdili jezdci Rallycross Cupu místo po šotolině ještě po louce a trávě, v sobotu už byla trať sice vyjetá, ale na jedné půlce se práší a na druhé je bahno. Kropení jim na Slovensku také nejde. Když se ve vysílačkách na maršál postech ozve "budeme polevať" jezdci nemají radost. Nevím, co je horší. Jestli nevidět skrz prach nebo přes zablácené okno. Na druhou stranu organizačně bylo vše zvládnuto skvěle, odtahy byly rychlé (někdy i v průběhu jízd!) a v neděli, i přes dvě dlouhé přestávky, se kolem třetí hodiny vyhlašovalo.
V divizi SuperCars zvítězil při neúčasti Fučíka a Staniszewského ve své premiéře v této divizi Zoltán Held. Pro tento závod si od Tamáse Karaie vypůjčil Audi, se kterou jel v Nyirádu Andreas Bakkerud a vedl si skvěle. Český souboj v divizi Super1600 zvládl nejlépe Václav Tůma před Petrem Třešňákem a Lukášem Pechem. Čtvrté místo stačilo Liboru Teješovi, který řešil řadu technických problémů, k zisku republikového titulu. Chybou se o vítězství v divizi STC -2000 připravil Roman Častoral, vyhrál tentokrát Robert Dabrowski před Martinem Šindelkem. V STC +2000 zvítězil Tibor Vámosi, který si zajistil titul v zóně. V MČR stačilo čtvrté místo Ondřeji Šenkovi k zisku prvenství. V STC -1600 si vítězství připsal Vilém Ságner před George Feketem a Nico Stachelbergerm. Marek Mičík finále kvůli poškozené poloose nedokončil. Jiří Štěrba byl nejrychlejší v National1600, druhým místem si třetí místo v celkovém hodnocení zajistil Tomáš Nejdl, třetí dojel Lukáš Krotil. V historicích se premiérové výhry dočkal Michal Čermák, v HA +1600 vyhrál Michal Vyhnal.
Ohlasy jezdců:
SuperCars
Zoltán Held: "Byl to pro mě fantastický víkend, auto se mi řídí výborně. Děkuji týmu Karai Motorsport za tuto možnost. Uvidíme, co přinese příští rok...."
Super1600
Václav Tůma: "Po nedojetém Maďarsku jsem se na poslední závod sezóny hodně těšil. Trať na Slovakiaringu je rychlá, bohužel šotolina byla velmi rozbitá. V sobotu jsme stihli odjet dvě rozjížďky. První rozjížďku jsem měl dobře rozjetou, ale praskla poloosa, takže jsem nakonec dojel na posledním místě. Do druhé rozjížďky jsme auto opravili a podařilo se mi vyhrát. V neděli se jela ještě třetí rozjížďka, která taky dopadla na výbornou. Do finále jsem startoval z prvního místa a to jsem obhájil. Auto fungovalo perfektně a já jsem si užíval souboje na trati. Zakončení sezóny pro nás nemohlo dopadnout lépe. Děkuji svému týmu, nejen za tento závod, ale i za celou sezonu."
Petr Třešňák: "Máme za sebou poslední závod sezóny na Slovensku. Jak je vidět z fotek na první pohled, tak to byl hlavně pro techniku velký zápřah. S klukama se nastavilo hned od první “rundy” opravdu vysoké tempo. Jsem rád, že to Dája vydržela vzhledem ke stavu trati a dovezla nás úspěšně do cíle. První rozjížďku se nám podařilo vyhrát, ale průřezem celého víkendu jsme se neobešli bez pár technických problémů. Párkrát jsem udělal chybku a byl z toho výlet mimo trať, kde jsem posbíral svázané pneumatiky, takže mechanici měli perný víkend. Každopádně nám klapnul druhý flek a víkend hodnotím pozitivně. Teď se veškerá pozornost přesune na zimní přestávku, kdy se budeme intenzivně věnovat přípravě auta. Tak nám držte palce a děkuji celému týmu Atlantik Racing za tuto sezónu."
Lukáš Pech: "Byla to má první sezona v Super 1600 a musím přiznat, že jsem si ji moc užil a to i díky super soupeřům, kteří mi nedarovali ani metr a skvěle jsme si zazávodili. Slovakiaring je pro mě pěkná trať, ale chtělo by ji věnovat trošku více péče. Celý víkend se jelo velmi rychle a to se mi líbilo. Bohužel ve finále Polo už nevydrželo tak rozbitou trať a praskl držák motoru. I tak jsme spokojeni. Teď připravíme auto a budeme se těšit na novou sezonu."
Libor Teješ: "Poslední závod sezóny jsme si představovali jinak. V pátek při kvalifikaci v RX Cupu nás postihl technický problém, který jsme ještě v ten den vyřešili a stihli jsme ještě poslední jízdu. V sobotu jsme odjeli Q1 a všechno se jevilo bez chyby. V Q2 se ale závada ozvala znovu, takže jsme vynechali Q3, kvůli šetření techniky. Do finále jsme nastoupili, ale kvůli technické závadě nebylo možné bojovat o přední příčky. Nevzdali jsme to a vzali jsme risk, že auto ani nepřejede čáru. Plán ovšem vyšel a sebrali jsme potřebné body k tomu, abychom se stali mistry České republiky. Tímto jsem ukončil svojí sedmnáctou sezónu, tak doufám, že příští sezóna skončí v lepším scénáři. Chtěl bych vyzdvihnout výkon mých soupeřů, protože celou sezónu jsme odváděli čisté boje. Bylo vidět, že každý chtěl vyhrát, ale závodnickou cestou bez zbytečných kontaktů. Díky kluci! Taky bych chtěl poděkovat za celý tým všem sponzorům a fanouškům, kteří nás letos podporovali! Bez vás bychom mistři nebyli!"
SuperTouringCars -1600
Vilém Ságner: "Do finále sezóny jsme vstoupili dvouzávodem, kdy jsme si v CUPu šli zatrénovat s účastníky S1600 a také poprvé od zranění s Honzou Ratajským, který dostal možnost vrátit se na trať v sedačce "Kapra". Učení od mistra řemesla ale nemělo velké trvání, kaprův motor neskousnul stoupání na trati a vzdal svůj život. Velkou školou tak pro mě bylo svezení s Vaškem Tůmou, kdy jsme se oba dobře potahali a myslím, že oba dva jsme získané zkušenosti z těchto tréninků využili pro hlavní CEZ závod. Výsledkově byla sezóna v MČR rozhodnuta v momentě, kdy Čermák s černou Hondou nedorazil na start. Stále měl ještě možnost titul urvat. Což ve finále potvrdilo fakt, že tohle závodění není jen o točení volantem, ale velice důležitá je technika a její stav. Většina hlavních soupeřů měla během sezóny nějaké problémy s motorem - jmenovitě Čermák, Gryz i Knápek. Pokud soupeřům technika fungovala, tak závody byly opravdu náročné a hrálo se o každou chybu na trati - chci říci, že každá rozjížďka byla v novém systému bodování velmi důležitá a člověk si nemohl dovolit zbytečnou chybu. Vždyť ještě po čtvrtém závodě v Poznani jsem byl na druhém celkovém místě, a jak dopadl Nyirád víme všichni. Mistrák na Slovensku se tedy nesl především v soubojích s Markem Mičíkem, který je v rychlé a lehké Felicii těžkým soupeřem. Věřím, že až uhladí a vypiluje svůj jezdecký styl, tak bude velkým soupeřem pro všechny v jakémkoliv autě. Finálovou jízdu pro nás nakropili a na SKringu je mokré bláto opravdu výživné. A mně se podařilo na velbloudích hrbech udělat první velkou jezdeckou finálovou chybu a otočit Chameleona do protisměru. Začala tedy stíhací jízda, kdy jsem před sebou viděl alespoň bronzovou příčku. Díky soupeření Stachelbergera a Végha jsem oba rychle dojel, Végh udělal stejnou chybu jako já a jeho Fabii otočil na stejném místě. Stachelberger mi nechal otevřené dveře na sušším blátě a Mičík odstoupil - rázem tam byla dvojka. Fekete vedl a byl daleko, ale jak mi sám po závodě řekl, jel poprvé ve vedení sám a nevěděl, jak má jet, aby neudělal chybu. Opatrným brzděním mě nechal přitáhnout a já si ho pak na vlásence na asfaltu motokárově nachystal a do poslední zatáčky předjel. Až po závodě jsem si uvědomil, že to ode mě byla opravdu pořádná jízda, kdy už nešlo nic ztratit a dal jsem do toho svoje maximum. Nakonec bych rád poděkoval celému týmu ABmotorsport. Jsou to všichni velcí profesionálové, nebudu jmenovat, všichni je znáte. Ale všichni stojí za mým letošním úspěchem a já jsem byl opravdu jen tím mezi volantem, sedačkou a pedály. Věřím, že jsem Honzovi Ratajskému udělal po tom jeho zranění velkou radost, všechny ty hodiny analýz dat jednotlivých průjezdů zatáček a prohlížení onboardů - opravdu do mě šla velká investice. A jsem rád, že jsem nezklamal. A nezklamal jsem ani rodinu i moji firmu. I když jsem oboje musel letos kvůli RX trochu flákat, tak věřím, že jsou všichni také s mým výkonem spokojeni."
Marek Mičík: "Dvojzávod na Slovakiaringu v rámci Rallycross Cupu, MČR a Zóny střední Evropy je za námi. První půlka, i když trochu sprintová, proběhla přes menší technické problémy na výbornou. Díky správnému tempu a vyhranému tréninku jsem se těšil na samotné kvalifikace v zónovém a republikovém závodě. Zde se podařilo zabojovat sami se sebou i “tratí”. Znamenalo to první řadu s druhým postupovým místem do finále. To by se ovšem nepodařilo, nebýt pomoci týmu Zdeňka Kechnera, který zapůjčil díly přímo ze svého auta, za což jsme mu neskutečně vděční. Nedělní finále ale přineslo zklamání v podobě prasklého vnějšího kloubu a odstoupení z prvního místa. I přesto si z posledního letošního závodu odvážíme pocit dobře odvedené práce a vědomí, že jdeme správným směrem."
SuperTouringCars -2000
Martin Šindelek: "Na Slovensko jsme se vydali s cílem uhájit třetí místo v Zóně střední Evropy a zkusit zabojovat o celkové třetí místo v republice. Tím, že maďarský jezdec startoval v jiné divizi a Jakub Michal bohužel odstoupil už před závodem, se nám to tak velice usnadnilo a stačilo jen dojet do cíle. Závod byl sice velice prašný, ale já jsem si ho užíval, vyrovnané souboje s Robertem Dabrowskim a ve finále snad první zaváhání Romana Častorala, nám přineslo krásné druhé místo."
SuperTouringCars +2000
Šenk Motorsport: "Na Slovensko jsme jeli s cílem udržet Ondrovo vedení v MČR. Matěj už na pódiová umístění neměl šanci dosáhnout, ale po nepovedené sezóně chtěl alespoň na Slovensku vyzkoušet úpravy na autě a zajet nějaký dobrý dílčí výsledek. To se mu však nepovedlo, stopku mu vystavila destrukce motoru díky vypadlému šroubku z klapky sání. O takové závadě jsme ještě neslyšeli a myslíme, že Matěj je jeden z prvních, komu se to stalo. I přes nepříliš úspěšnou sezónu, vybojoval Matěj celkové čtvrté místo v hodnocení MČR. Ale zpět k Ondrovi. V rozjížďkách se mu dařilo, byl na druhém místě a do finále nastupoval z první řady. Na rychlé zadokolky však na startu nemáme šanci, přestartoval nás Vámosi a Ondra celé finále držel třetí místo. V posledním kole začal tlačit Lukáš Zoll, agresivní jízdou Ondru dostal mimo trať a ten s hodně potlučeným autem dojel na čtvrtém místě. To nám stačilo na udržení celkového prvenství v hodnocení sezóny. S Vámosim má Ondra totiž shodný počet bodů, ale více lepších umístění, takže dle řádů Autoklubu se stává republikovým mistrem a v Zóně střední Evropy je na třetím místě. Jsme rádi, že naše několikaleté snažení přineslo tento úspěch a budeme dělat vše proto, aby naši piloti byli i v příštím roce na nejvyšších příčkách. Děkujeme všem soupeřům za krásné souboje, přejeme příjemně strávený čas v zimní pauze a těšíme se na setkání na tratích v příští sezóně."
National1600
Jiří Štěrba: "Na Slovakiaring jsme se moc těšili. Je to trať, na kterou máme hezké vzpomínky a baví nás to tady. Podařilo se nám vyhrát všechny rozjížďky včetně finále. Na Slovensku jsem jel svůj první a zároveň poslední závod s Polem…. Neuběhly ani tři dny od prodeje a my už chystáme plány na další roky. Kdy a kde se uvidíme, to teď nedokážu říct, ale určitě jste nás neviděli naposledy. Chtěl bych poděkovat za celou sezónu mojí rodině, přítelkyni, mechanikům, kamarádům a fanouškům - bez vás by to nešlo! Velké díky patří i Liborovi Teješovi za precizní přípravu auta na závody. Moc všem děkuji. Ahoj na jaře!"
Tomáš Nejdl: "Na Slovakiaringu náš tým ještě nikdy nestartoval a i přes počáteční obavy z rychlé a rozbité tratě se mi povedlo dokončit rozjížďky jako druhý. Své semifinále vyhrát a finále dojet na druhém místě i díky perfektně připravenému autu, které nemělo za celý víkend jediný technický problém. Velké poděkování proto patří hlavně mechanikům, celému týmu, sponzorům a rodině."
Lukáš Krotil: "Trať na Slovensku mám i přes nesprávnou údržbu od pořadatelů rád. Tuto sezónu jsem pojal jako test nového auta a i přes počáteční problémy v Melku, kdy jsem přišel o nový motor a problém na sání v Poznani se auto ukázalo jako konkurenceschopné. Poslední závod sezóny jsem si užíval jak v depu, tak na trati. První rozjížďku jsem podcenil přípravu na nakropenou trať (smích), další jízdy už jsem si vše pohlídal a do finále startoval ze třetího místa, kde se mi moc nepovedl start a musel se na něj zpět probíjet, což bylo zábavné a moc jsem si to užil. Na závěr bych chtěl poděkovat soupeřům za férové souboje, fotografům za krásné fotky, týmu a celé rodině za podporu. PS: Snad se uvidíme i v další sezóně."
ČTHV -1600
Michal Čermák: "Radost máme velikou, ale smůla nás provázela celý víkend. V první rozjížďce se mi roztrhla spojková lamela, ale rundu jsem dokončil na třetím místě a do depa se nechal odtáhnout. Druhou rundu jsem nenastoupil kvůli výměně spojky, ve třetí rundě z toho bylo druhé místo. No a v neděli půl hodiny před finále přišel obrovský poryv větru a zlikvidoval nám naše tři stany depa, jeden nám dokonce zůstal vzhůru nohama na naší doprovodné dodávce, všechny tři jsou rozmazané jak sirky. No a pak přišlo finále, kde jsem s Lucy startoval ze druhé řady, po krásnem startu jsme byli v čele a mě se to podařilo udržet až pod šachovnici. Na závěr nechyběla oslavná kolečka pod diváckou tribunou."
Václav Nakládal: "Poslední závod letošní sezóny jsme odjeli na Slovakiaringu. Parádní zázemí, ale Slovák prostě rallycross udělat neumí. Strašně rozbitá trať a naprosto nesmyslné kropení. Vše začalo pátečním příjezdem, kdy nám maďarský jezdec Tibor Vamosi svým autobusem urazil zrcátko na našem bydlíku, pak už jsme postavili zázemí a začali si užívat závodní atmosféru. V průběhu semifinále přišel strašný poryv větru a spousta týmů bohužel přišla o své stany. Do finále jsme nastupovali z pole position, hned po startu se řadíme na třetí místo. Po krásné jízdě nakonec končíme o čtyři desetiny vteřiny druzí. Velká gratulace Michalu Čermákovi k jeho prvnímu a absolutně zaslouženému vítězství. Dědek si ve svých 60ti letech dojel pro celkové třetí místo v mistrovství ČR ve třídě ČTHV -1600ccm. Jedeme domů a už začínáme střádat plány na příští rok, co bude, zatím vůbec nevíme. Každopádně doufáme,že se zase sejdeme na závodech s partou fajn lidí..."
Luboš Slaba: "Sezónu máme za sebou a úspěšně jsme ji dokončili. Jak jsem řekl. Odjedu všechny závody, ať to stojí, co to stojí a to jsme splnili a velice úspěšně. Vyjadřovat se k poslednímu závodu moc nemusím, kdo tu trať nezkusil tak neví. Prostě katastrofa, šotolinová část byla hrozná. Jinak jsem si to moc užil, i když finále nám moc nevyšlo, ale jak se říká, není vždy posvícení. Díky všem kdo se zúčastnil. Motosportu zdar."
ČTHV +1600
Michal Vyhnal: "Na Slovakiaring jsem jel v těsné pozici vedoucí jezdce průběžného hodnocení. Proto bylo potřeba jet naplno, a aby technika vydržela. Trať je velice pěkná a rychlá, bohužel ale nedostává péči, kterou by si zasloužila. Šotolinová část nebyla za celý víkend upravena a zválcována, pořadatelé velké díry a nerovnosti řešili vylitím vody…. To se projevilo velkým počtem nedojetých aut a diváci tak přišli o spoustu zajímavých soubojů. Mne se podařilo všechny rozjížďky dojet a vyhrát, i když také s velkým štěstím, jelikož druhou rozjížďku jsem do depa dojel jen s jedním zdravím šroubem na poloose, ostatní byly ulámané. Do finále jsem startoval z prvního místa a to jsem udržel až do cíle. Bohužel Karel Faktor ani Roman Tužil nedojeli, tak jsme na trati zůstali jen s Petrem Wurmem, kterému tímto gratuluji k druhému místu. Je to obrovský srdcař a po všech jeho peripetiích v této sezóně si to zasloužil. Moc děkuji mechanikům za tuto vítěznou sezónu, že mě v tom nikdy nenechali a auto vždy připravili až do finále. Velké díky patří i klukům soupeřům, za krásné férové závody a neférová bolavá rána po společných večerech ( Karle…). V neposlední řadě děkuji i Vostymu a Petrovi Šulčíkovi, kteří nás zásobovali úžasnými fotkami z každých závodů. Do dalšího roku doufám a přeji RX, že jezdců a aut bude v tomto krásném sportu přibývat a ne naopak, ale to už je úkol pro někoho kompetentnějšího…."
Petr Wurm: "I přes technické problémy jsem utrpěl druhé místo, neboť ve finále si vybrali slabší chvilku jak Karel Faktor tak Roman Tužil. Perfektní organizaci a super zázemí bohužel kazila pouze neschopnost slovenských pořadatelů, protože šotolina připomínala spíše tankodrom. A kropení byla též katastrofa, vždy to nalili jako blázen. Ale to je jediné, co mohu vytknout. Jinak super závody."
Roman Tužil: "Finále bohužel nedopadlo podle našich představ, pravděpodobně nám odešla spojka, uvidíme, až doma rozebereme. Trať už byla ale hodně rozbitá a tak problémy měli i soupeři. Ze Slovenska tak odvážíme poháry za 2. a 3. místo."
Karel Faktor: "Tak smůla nás bohužel neopustila ani na posledním závodě v letošním roce i mé závodní kariéry na Slovakiaringu. Svými chybami jsem mechanikům přidělal spoustu práce a jsem jim nesmírně vděčný, že vynaložili maximum úsilí, abychom se mohli postavit na start další rozjížďky. Bohužel i nové komponenty byly proti, abychom se svezli více. V celkovém hodnocení jsme skončili na druhém místě. Velká gratulace Michalu Vyhnalovi."