O uplynulém víkendu se uskutečnilo třetí kolo seriálu Mistrovství Evropy rallycrossu. České barvy se v závodě předvedly ve velice dobrém světle, ale i si prožily perné chvilky. Ti z Vás, kdo jste sledovali Live přenos, jste jistě zaregistrovali, že se po dlouhé době opět hrála česká hymna. Ano, Zdeněk Čermák nám všem udělal obrovskou radost, stal se vítězem divize 1A. Pojďme se ale podívat na jednotlivé divize pěkně popořadě.
Divize 1
Liam Doran, to bylo to jméno, které se očekávalo, že bude na konci závodu slavit vytoužené vítězství na domácí trati v Lydden Hill. Sám jezdec se vůbec netajil ambicemi, prohlašoval, že má velkou šanci na výhru. Osud byl však trochu jiného názoru, i když závod měl Doran rozjetý fantasticky. Ve třetí rozjížďce, když chtěl potvrdit první řadu pro start ve finále A, těžce havaroval po střetu s Hunsbedtem a notně poškodil svůj vůz. Při nárazu do pneumatik byl jeho vůz doslova sešrotován a jezdec notně otřesen. Aby také ne, přetížení cca 4G není nic příjemného. Vůz se podařilo do finále opravit, ve finále však na lepší jak třetí místo prostě nebylo. Před Doranem dokončil stájový kolega Kenneth Hansen a vítězství urval úřadující šampión Sverre Isachsen.
Naše barvy v divize 1 v podání Pavla Koutného a Romana Zwiefelhofera sbíraly zkušenosti i bojovaly mezi nejlepšími. Pavel Koutný zajel v „měřáku“ fantastický čas a v opravdu „našláplé“ startovní listině obsadil páté místo. Pavel bojoval jako „lev“, ale štěstěna nebyla nakloněna na jeho stranu. V jedné z rozjížděk ohnul v jednom z mnoha výmolů na trati levý přední tlumič, který musel vyměnit za nový. Pavlovo snažení nakonec stačilo na start ve finále C, kde jezdil na druhé pozici. Opět však zaúřadovala ona štěstěna a Pavel prorazil gumu. Poté v první zatáčce narazil s neovladatelným autem do svoditel a nadějím tak bylo konec. Roman Zwiefelhofer jel do Anglie opět sbírat cenné evropské zkušenosti. Kolo od kola bylo na Romanově jízdě vidět, že zrychluje, jak jen vůz a pro něj nová trať dovolí. Proti jeho snažení si však jednou postavila hlavu převodovka, jednou zas „bláznivý“ Tanner Foust, který ho po projetí cílem ve Warm Upu tvrdě atakoval a Romana doslova katapultoval do bariéry. Havárie byla ve velmi vysoké rychlosti, dle slov pilota „vytočená 5“. I možná proto se do třetí jízdy nepodařilo přes veškerou snahu mechaniků uvést převodovku do provozu schopného stavu a Roman byl nucen odstoupit ze závodu.
Divize 1A
Radost, radost a zase radost! Zdeněk Čermák vítězství, Jaroslav Kalný čtvrté místo! Ten kdo byl na trati v Lydden Hillu, nemohl při finálové jízdě divize 1A zůstat klidným ani na pikovteřinu. Nervy do poslední zatáčky, vždyť Eduard Leganov byl v jednu chvíli na úrovni Zdeňka, a to v posledním kole, pár zatáček před cílem. První místo bylo doslova vydřené. Ufff ještě teď, když píšu tento článek, se mi vrací pocity z velkého vítězství. Velká gratulace do Budějovic! Cesta za vítězstvím byla trnitá, Zdeněk druhou sérii rozjížděk díky prasklé poloose nedokončil. Ve finále však zvolil tu nejlepší možnou taktiku, když šel hned po startu do Joker Lapu, což se ukázalo „geniální“ a bylo to tentokrát za 20 bodů.
Druhým hrdinou je Jaroslav Kalný, i když čtvrté místo pro něj bylo těsně po dojetí trochu „zklamáním“. Proč zklamáním? Jarda měl totiž jednoznačně na „bednu“. Třetí místo mu uteklo jen díky ruskému pilotovi Timuru Timerzyanovi, který ho hodně zdržel, když jeho vůz pro technickou poruchu pomalu kroužil na trati. Na jednu stranu „zklamání“, na druhou v divizi 1A se dnes bere jakékoliv umístění v „áčkovém“ finále za malé vítězství. Mezi Zdeňka a Jardu se dostal jen Eduard Leganov na druhé pozici a Ildar Rakhmatulin na třetí. Chlapci, díky za nádherný rallycrossový zážitek!
Václav Veverka sn., který se představil s novým motorem, zajel hezké desáté místo. Po několika neúspěšných startech, po několika „padlých“ motorech je snad již všem nepříjemnostem konec a Vašek nám bude dělat jen radost. V B finále chybělo jen trochu toho štěstí a mohlo být ještě lépe. Poslední český zástupce D1A, Ondřej Smetana si tentokrát vybral smůlu až do dna. Start ve finále C, postup do „béčkového“ finále na dosah a nakonec, stejně jako Pavel Koutný, proražená pneumatika i disk. Ondřej Smetana si veze tedy jen jeden bod.
Divize 2
Viktor Mužík a Roman Častoral, hrstka českých statečných, která se vydala do Anglie. Viktor Mužík ještě nestihl připravit své BMW, a tak se i v Anglii představil s Mazdou RX-8. Stejný vůz sedlal i Christian Nottveit a ukázalo se, že pokud bude motor „Vankel“ fungovat, může být do budoucna alternativou pro klasickou koncepci motoru. Viktor Mužík si odvezl z Anglie body za 8. místo, na víc bohužel „rotátor“ Vankel nestačil.
Finále A divize 2 bylo ve znamení mnoha problémů. Nejprve byl ze startovního roštu vykázán Patrick Mertens. Po odstartování měl technické problémy, díky kterým byl nucen odstoupit, Lars Øivind Enerberg. Christianu Nottveitovi se trable s motorem opět nevyhnuly, stejně jako celý víkend a tudíž na trati absolvoval „supí“ jízdu, kdy čekal zda někdo z jeho soupeřů neodstoupí. Na trati se tak proháněli Častoral, Tohill a Borseth. O vítězství si to rozdali Tohill s Borsethem, když Tohill byl úspěšnější a právem zvítězil. Dokázal Borsetha ve vyrovnaném a fair play souboji předjet. Náš Roman Častoral dokončil na třetí pozici s odstupem za vedoucí dvojicí, což je pro Katovického závodníka velký úspěch.
Již za 5 dnů odjíždíme na další podnik Mistrovství Evropy, tentokráte do Maďarska na trať Nyirád. Samozřejmě i z tohoto závodu pro Vás připravíme Live přenos. Buďte s námi, fanděte rallycrossu.