Nový systém, změna bodování, vstup promotéra do šampionátu. Dalo by se říct začátek nové éry evropského rallycrossu. V anglickém Lydden Hillu, prvním závodu mistrovství Evropy, vstoupil do sezony 2013 v divizi TouringCar také český jezdec Roman Častoral. "Bylo skvělé startovat v mistrovství Evropy, ale zároveň velice náročné. Změnil se systém bodování šampionátu, místo třech se jedou čtyři rozjížďky, navíc se všechny započítávají. Následuje semifinále a finále, za všechno se udělují body. Auto musí fungovat na sto procent spolehlivě a musí vydržet mnohem víc než při starém systému. Je málo času na opravy a počítá se vše. Díky tomu je údržba techniky mnohem dražší. Evropy se nyní účastní mnohem více profesionálních jezdců a týmů," řekl na úvod Roman Častoral.
Po celou sezonu se mu dařilo pravidelně získávat pódiová umístění. Ve Finsku na své oblíbené trati dokázal vyhrát. "Finsko považuji za jednu z nejlepších tratí v rámci mistrovství Evropy. Co víc si přát než vyhrát právě tam. Díky spoustě diváků byla letos výborným závodem také Francie. Startovalo zde mnoho kvalitních jezdců v čele se Sébastienem Loebem," uvedl Častoral.
Český jezdec figuroval před posledním závodem v německém Buxtehude na druhém místě průběžného pořadí divize TouringCar. Právě tam ovšem přišel závod, který Častorala odsunul na konečné třetí místo. Je třeba podotknout, že ne jeho vinou. Už první dvě rozjížďky ukázaly, že něco není v pořádku. V první kontakt s Rosendahlem, ve druhé náraz zezadu od Nordgaarda. Vše vyvrcholilo ve třetí rozjížďce. "Ve sjezdu mě roztočil Rosendahl a já veké rychlosti, přibližně kolem 160 kilometrů za hodinu, narazil do svodidel. Auto téměř nemělo předek. Že by severská náhoda? Díky pomoci týmů Dereka Tohilla a Ondřeje Smetany se téměř zázrakem podařilo auto během hodiny opravit. Rosendahl dostal černou vlajku, ovšem jemu o nic nešlo, takže to pro něj nic neznamenalo. S opraveným autem mě ovšem nepustili do čtvrté rozjížďky," prohlásil Roman Častoral.
O co šlo? Důvodem byl údajně přední nárazník nevyhovující technickým předpisům. "Carlos Funés vydal "tajný" dokument. Za normálních okolností je veřejný, dává se na oficiální vývěsku a jezdec toto rozhodnuti podepisuje. Nikdo mě ale oficiálně neinformoval. A kromě Funése žádný jiný delegát včetně německého technického komisaře neměl s mým startem problém. Kopii tohoto zápisu bohužel nemám. Možná na vyžádáni od FIA by se dalo sehnat. Podle všech německých techniků bylo vše v pořádku. Upozorňuji, že Funés neprovedl ani jedno měření délky vozu, šířky vozu nebo šířky nasávacího otvoru v nárazníku či jeho tloušťky. Vše bylo v pořádku. Před finálem místní komentátor vyzval přítomné diváky zda mi s mým problémem nepomohou. Na finále mi jeden německý fanoušek dokonce půjčil nárazník ze svého opla, i za tuto podporu německým fanouškům děkuji," vrátil se zpět ke smolnému závodu. Ze semifinále nakonec nepostoupil a při vítězství Larssona přišel o post vicemistra.
Vůz Opel Astra OPC fungoval po celou sezonu bez problémů. "Neměl jsem žádné velké potíže s autem, kromě zmíněného Německa. Ty menší jako je nastavení auta, doladění, běžná kontrola, jsem samozřejmě řešil na každém závodě a velice důkladnou přípravou doma. Já si nemohu dovolit aby auto nefungovalo. Důvod je jednoduchý. Mám pouze jednoho mechanika a to je můj táta, protože cestování po Evropě zabere spousty času," vysvětlil.
Kromě účasti v mistrovství Evropy se zúčastnil také republikového šampionátu a mistrovství Zóny střední Evropy. V konečném pořadí obsadil druhé (v rámci zóny čtvrté) místo divize SuperNationals. "Účast na těchto závodech pro mě była docela složitá. Českému autoklubu se nepodařilo postavit kvalitní kalendář MMČR a ten kolidoval s ME. A prioritou bylo ME. Větší účasti v národním mistrovství by určitě pomohlo nižší startovné. Stopadesát euro je oproti autokrosu dost. Oba sporty jsou ve stejné sekci Off-road, tak nevím proč platíme každý jiné startovné. Rallycross samozřejmě vyšší. Chybí lepší informovanost od funkcionářů. Tím myslím, co se v rallycrossu připravuje, případně připravované změny a určitě jasná a průhledná podpora mladých jezdců od autoklubu. A samozřejmě nějaká další česká trať."
Roman Častoral vyhrál druhý závod Rallycross Challenge Europe. Dalších závodů tohoto seriálu se ovšem nezúčastnil. "Bylo by to velice náročné absolvovat jak RCE tak Evropu. Proto jsme se rozhodli nepokračovat. RCE je šampionát vypsaný soukromou holandskou federací a je součástí při pořádání národních šampionátů. V budoucnu bude záležet na této federaci jak dlouho bude tento seriál vypisovat," přidává názor na první ročník tohoto seriálu.
O plánech českého reprezentanta na příští sezonu, kterému se spolu s jeho manželkou Kamilou narodila během sezony dcera Diana, vás budeme informovat.